Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wicepremier: Prawa konsumenckie to nie tylko zbiór przepisów

  • Autor: PAP
  • Data: 15-03-2013, 15:35

Prawa konsumentów to nie tylko zbiór przepisów, to powinna być postawa firm - powiedział wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński, otwierając seminarium poświęcone relacjom biznesu z klientami. W piątek obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta.

Piechociński nawiązał do przemówienia prezydenta Stanów Zjednoczonych J.F. Kennedy'ego, wygłoszonego przed Kongresem 15 marca 1962 r. Kennedy powiedział wówczas: "wszyscy jesteśmy konsumentami" i sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów: do informacji, do wyboru, do bezpieczeństwa i do reprezentacji. "Każdy z nas jest konsumentem, ale każdy z nas jest też twórcą" - powiedział Piechociński.

Wicepremier wskazał, że w coraz bardziej zglobalizowanej gospodarce trzeba na nowo zdefiniować zasady przestrzegania praw konsumenckich. "W zglobalizowanym świecie ochrona konsumenta nie może mieć wymiaru tylko i wyłącznie prawnego" - wskazywał Piechociński. Przypomniał, że dzięki rozwojowi telekomunikacji siła konsumentów wzrosła i obecnie są oni w stanie mobilizować albo nawet zmuszać przedsiębiorstwa do przestrzegania tych praw. Zdaniem wicepremiera w dyskusji na temat praw konsumentów powinni uczestniczyć nie tylko politycy i firmy, ale także klienci.

Piechociński życzył także zebranym, by poszanowanie praw konsumentów stało się obowiązującą postawą wśród producentów i sprzedawców.

Podczas seminarium zorganizowanego przez Fundację Obserwatorium Zarządzania oraz Ministerstwo Gospodarki dyskutowano o trendach, zmianach i mechanizmach konsumpcyjnych.

Tematem jednego z odbywających się w trakcie seminarium paneli dyskusyjnych były prawa konsumentów w handlu w internecie. Europosłanka Róża Thun (PO) przypomniała, że we wtorek Parlament Europejski przyjął przepisy, które przewidują, że kupujący w sieci - bez względu na to, w którym kraju nabyli towar lub usługę - będą mogli rozstrzygać spory ze sprzedawcami przez unijną platformę internetową zamiast na drodze sądowej. Thun wskazała, że zwiększy to ich ochronę, więc powinno przełożyć się także na wzrost całego rynku handlu elektronicznego.

"W zeszłym roku tylko 10 proc. europejskich transakcji w internecie było transgranicznych. Europejczycy nie ufają tym transgranicznym transakcjom, nie czują się wystarczająco chronieni. Mamy więc 500-milionowy wspólny rynek i prawie z niego nie korzystamy" - powiedziała europosłanka.

Andrzej Jarzewski z Ministerstwa Gospodarki przypomniał, że brak wspólnych przepisów chroniących konsumentów oraz wysokie koszty przesyłki i ubezpieczenia towarów są przyczyną tego, że wiele sklepów internetowych po prostu woli nie wysyłać swoich towarów za granicę. "Często usługa nie jest dostępna ze względu na kraj zamieszkania. To może być frustrujące" - dodał.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 798) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH