Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Brytyjski bank sprzeda Wedla

  • Autor: PAP
  • Data: 11-04-2010, 18:13
Brytyjski bank sprzeda Wedla

Doradcą koncernu Kraft odpowiedzialnym za sprzedaż polskich operacji Cadbury został brytyjski bank HSBC. Z kolei rumuńskie operacje Cadbury'ego sprzeda BNP Paribas - donosi "Sunday Telegraph".

Od pozbycia się polskich i rumuńskich filii Cadbury przez Krafta, Komisja Europejska uzależnia zgodę na przejęcie Cadbury przez amerykańskiego giganta. Za przejęcie Cadbury Kraft zapłacił 11,7 mld funtów w gotówce i akcjach. Transakcja została zaaprobowana przez udziałowców Cadbury'ego w styczniu br.

Wartość polskich i rumuńskich operacji Cadbury w ocenie tygodnika nie przekroczy 500 mln euro.

W Polsce Kraft jest właścicielem dawnych zakładów Wedla założonych w 1851 r. Ich pierwszym właścicielem po prywatyzacji w 1991 r. zostało PepsiCo płacąc za nie 60 mln USD. W 1999 r. Wedel został sprzedany Cadbury Schweppes za 76,5 mln USD. Roczne obroty Wedla sięgały wówczas 200 mln USD.

W 2007 r. Cadbury zmodernizował zakłady Wedla w warszawskiej dzielnicy Praga inwestując w nowe laboratoria, biuro i linię produkcyjną dla najbardziej znanego produktu Wedla, "Ptasiego Mleczka".

W 2007 r. Cadbury zainwestował 100 mln funtów w budowę zakładów produkcji gumy do żucia w Skarbimierzu, gdzie produkowane są m. in. Trident, Srimorol, V6 i Hollywood. W 2009 r. Cadbury wybudowało nowe zakłady czekolady w Polsce, które mają przejąć produkcję z zakładów Somerdale w Bristolu w południowo-zachodniej Anglii.

Kraft potwierdził, że zakłady Somerdale zostaną zamknięte, ponieważ plany przeniesienia produkcji do Polski są zbyt zaawansowane, by je zmienić. Naraziło go to na krytykę ze strony posłów Izby Gmin i związków zawodowych, iż nie wywiązuje się z obietnic utrzymania produkcji w Wielkiej Brytanii.

W Rumunii Cadbury Schweppes w 2007 r. przejął 93 proc. udziałów firmy Kandia-Excelent, drugiego największego w tym kraju producenta słodyczy, posiadającego 24 proc. udziałów w rumuńskim rynku czekoladek i 32 proc. udziału w rynku słodyczy.

Oprócz słodyczy produkowanych w Polsce i Rumunii pod szyldem Cadbury Kraft obecny jest na obu rynkach także dzięki swoim własnym produktom: Milka, C"te d'Or oraz Toblerone.

Sprzedaż popularnej, brytyjskiej marki towarowej amerykańskiemu koncernowi wywołała w Wlk. Brytanii kontrowersje. Spory segment opinii uznał ją za zubożenie brytyjskiej bazy produkcyjnej i odejście od tradycji. O utrzymanie niezależności Cadbury walczył związek zawodowy Unite.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 948) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.