Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Cukier drożeje, a my zamykamy cukrownie

  • Autor: Gazeta Wyborcza
  • Data: 07-04-2008, 10:17

Winy za zamykanie cukrowni nie ponosi Brukseli, tylko zachłanności i bezmyślności polskich producentów cukru - pisze w Gazecie Wyborczej Krystyna Naszkowska.

Ponad 150 pracowników cukrowni w Brześciu Kujawskim protestuje przeciwko zamknięciu ich cukrowni przez właściciela, czyli Krajową Spółkę Cukrową. Nie rozumieją, dlaczego zamykać zakład, który robi dobry produkt i przynosi zyski. Na początku roku z tych samych powodów protestowali pracownicy cukrowni w Lublinie i Łapach. Zarząd Krajowej Spółki tłumaczy, że musi zamknąć część zakładów, bo narzuca to nam Unia Europejska - w Unii wytwarza się za dużo cukru, wszystkie kraje muszą więc zmniejszyć produkcję. Firmy, które zrobią to teraz dobrowolnie, dostaną z Brukseli pieniądze. I to niemałe - ok. 300 euro za każdą tonę niewyprodukowanego cukru. Ale kto do końca marca tego roku nie zadeklaruje ograniczenia produkcji (czyli zamknięcia zakładów), będzie musiał to zrobić po 2010 r., tyle że już bez żadnej rekompensaty.
Komisja Europejska rzeczywiście ogranicza produkcję cukru. Musi to zrobić, bo w 2004 r. przegrała na forum międzynarodowym spór z pozaeuropejskimi producentami. Dlatego od 2004 r. Unia nie może cukru eksportować. A ponieważ produkowała go więcej, niż przejadali jej obywatele, zdecydowała, że nie ma wyjścia - trzeba produkować mniej, by nas nie zasypał. Wymyślono system kija i marchewki.

Kij to Fundusz Restrukturyzacyjny, do którego wszystkie koncerny cukrowe muszą płacić obowiązkową składkę - im większa produkcja, tym składka wyższa. Marchewka to rekompensaty za zmniejszenie produkcji, właśnie owe 300 euro do tony. Najpierw Komisja zachęcała wszystkie kraje do ograniczenia produkcji o 13,5 proc. Trzeba było to zrobić do końca stycznia tego roku. I wszystkie kraje to zrobiły. Także Polska, trzecia europejska potęga cukrowa, która co roku produkowała znacznie więcej cukru, niż konsumowała, musiała się temu poddać. Zrobiły to wszystkie nasze koncerny cukrowe na czele z największym - Krajową Spółką Cukrową, która ma prawie 40 proc. naszego rynku. To dlatego m.in. zamknięto cukrownie w Lublinie i w Łapach. Chodzi o ogromne sumy - na zmniejszeniu limitów o 13,5 proc KSC zarobiła ok. 60 mln euro (dzięki zmniejszeniu składki do Funduszu, a jednocześnie rekompensatom za zamykanie zakładów).



Źródło: Gazeta Wyborcza Podobał się artykuł? Podziel się!
Ryby w nowym worku POPRZEDNI ARTYKUŁ

Ryby w nowym worku

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 294) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.