REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Czy polski rynek napojów energetyzujących dojrzał do innowacji?

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 23-01-2012, 14:46
Czy polski rynek napojów energetyzujących dojrzał do innowacji?
Adam Bogacz, dyrektor ds. rozwoju, Browar Sulimar

Wejście do Polski dwóch gigantów - marek Monster i Rockstar - zmieni rynek napojów energetyzujących i zmusi polskie firmy do tworzenia innowacyjnych produktów. Na rynku mogą zatem wkrótce pojawić się m.in. energetyki o smaku bardziej owocowym oraz w puszkach 0,5 l, o przedłużonym działaniu, bardziej funkcjonalne czy o smaku kawy.

REKLAMA

O szybkich wzrostach rynku napojów energetyzujących w Polsce, jakie miały miejsce kilka lat temu, można już zapomnieć. W okresie ostatnich 12 miesięcy rynek napojów energetyzujących powiększył się o 2 proc. w układzie ilościowym i zmniejszył się o 5 proc. w układzie wartościowym. Dzisiejszy rynek napojów energetyzujących zdominowany jest przez napoje z klasy economy, a więc przede wszystkim private label (napoje o niskim pozycjonowaniu cenowym). Rozwija się również klasa premium, natomiast zdecydowanie w dół leci sprzedaż napojów z segmentu mainstream. A więc z jednej strony o sukcesie decyduje niska cena, a z drugiej siła marki, jej tożsamość.

Światowy rynek napojów energetyzujących rośnie. Według Zenith International wielkość światowego rynku napojów energetyzujących wyniosła 3,9 mld litrów w 2008 r., ale w 2013 r. wyniesie już 5,76 mld litrów. Kilka czynników przyczynia się do tego rozwoju. Oprócz wzrostu na rynkach rozwijających się istotne znaczenie ma m.in.: ekspansja napojów Monster Energy i Rockstar Energy w świecie czy pojawianie się nowych innowacyjnych rozwiązań w kategorii napojów energetyzujących.

Po zawarciu umowy dystrybucyjnej z firmą Coca-Cola, a konkretnie z botlerem Coca-Cola Enterprizes na dystrybucję napojów energetyzujących Monster Energy w USA i niektórych krajach Europy Zachodniej napój ten zaczął rozwijać ekspansje na tych rynkach. W USA Monster Energy goni Red Bulla. Jak podaje Nielsen w III kw. 2011 r. sprzedaż Monstera w USA zwiększyła się o 22,4 proc., podczas gdy Red Bulla jedynie o 14,8 proc. W 2011 r. sprzedaż marki Monster w USA wyniosła 617,7 mln litrów napoju w porównaniu z 268 mln litrów w 2006 r., a więc przed umową z Coca-Colą. W Europie Monster radzi sobie nie najgorzej, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii, gdzie jego sprzedaż w 2011 r. wyniosła aż 30,4 mln litrów (w 2010 r. było zaledwie 19 mln litrów). Wiemy już, że Monster i Rockstar mają na celowniku polski rynek napojów energetyzujących, Rockstar pojawił się już w Żabce. Jak zatem będą rozwijać się w Polsce?

Adam Bogacz, dyrektor ds. rozwoju, Browar Sulimar, tłumaczy, że oba napoje, a zwłaszcza Monster, mają smak znacznie różniący się od dominującego w Polsce smaku. Można ten smak określić jako energy tutti frutti z nutami owocowymi czerwonych owoców (jagód) i grenadyny z nutami egzotycznymi. - Kilku producentów już się zainteresowało propozycjami Sulimaru dotyczącymi napojów o smaku w tym typie - dodaje.

Monster (Rockstar też) jest dostępny jedynie w puszce o pojemności 500 ml. - Kiedyś byłem sceptyczny co do powodzenia tego opakowania na polskim rynku. Kiedy podzieliłem się swoją niewiarą z Guy Curlingiem, szefem Monster Europe, odpowiedział; „No dobrze, a dlaczego zatem 0,5 l puszka przyjęła się w tylu krajach?". Faktem jest, że kilka polskich firm zwróciło się już do nas z propozycją opracowania oferty na napoje w puszce o pojemności 500 ml - potwierdza Adam Bogacz.

Jego zdaniem polski rynek napojów energetyzujących jest już gotowy na innowacje. - Rynek nie rośnie już dynamicznie i innowacje są dla wielu firm szansą na rozwój sprzedaży. Z pewnymi formami innowacji mogliśmy się już zapoznać. Mamy już napoje z udziałem soku, mamy napoje o nowych oryginalnych smakach, jak np. mojito. Innowacji oczekują też konsumenci. Ale najważniejszą forma innowacyjności napojów energetyzujących jest pojawienie się nowych funkcjonalności - tłumaczy dyrektor ds. rozwoju, Browar Sulimar.

Adam Bogacz za najciekawszą propozycję na rynku uważa napoje energetyzujące o przedłużonym działaniu, jakie pojawiły się w Europie Zachodniej (Rhino's Energy w Niemczech). - Dzięki zastosowaniu palatynozy (Beneo), która rozkłada się w dalszej części przewodu pokarmowego następuje powolniejsze uwalnianie się energii, o kilka godzin. Daje to ciekawe możliwości marketingowe do adresowania do konkretnych grup konsumentów. Myślę, że pierwszy tego typu napój już niebawem pojawi się na rynku. Jeśli to się stanie to będziemy drugim rynkiem w Europie z tego typu napojami - dodaje.

Jak potwierdza, na polskim rynku powinny pojawić się nowe smaki, np. napoje z sokiem i nowymi smakami - a więc to co robi Monster i napojów bez kontrowersyjnych składników jak np. tauryna.

- W przyszłości należy wziąć pod uwagę pojawienie się napojów o smaku kawowym. Powinny pojawiać się też nowe napoje dla kobiet, które bardziej od mężczyzn są uczulone na zdrowie i będą poszukiwać naturalnych składników, np. naturalnej kofeiny. Ciekawą alternatywą mogą tez być napoje hybrydowe stanowiące połączenie funkcji napoju dla sportowców i napojów energetyzujących - podsumowuje Adam Bogacz.

KOMENTARZE: (6)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Jacek 21-08-2012, 18:33:
Są super nowe Mary Energizer napój o smaku konopii z naturalnym cukrem barwnikiem aromatem konopii iz naturalnego ekstraktu HEMP smak super w okolicach warszawy od niedawna w butelkach pey 330ml
  • mmn 11-02-2012, 17:37:
Ta wszystko fajnie...z wyjątkiem tego że to są małe sieci...
  • ktoś 11-02-2012, 16:43:
Już!!!! Monstery są do kupienia w 3 miejscach: 1 minute, inmedio oraz Relay oraz w 3 smakach: Original, Ripper oraz LO-CARB. Puszki 500ml w cenie 6,95 ;)

Zobacz wszystkie komentarze (6)

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 952) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH