REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Dwucyfrowa dynamika sprzedaży alkoholi mocnych

  • Autor: Jakub Mechliński, Sylwia Świerczek, Nielsen
  • Data: 24-06-2008, 12:18

Całkowita sprzedaż alkoholi mocnych od lutego 2007 r. do stycznia 2008 r. wyniosła 216,6 mln litrów. Na trunki takie jak wódka, whisky, brandy, gin czy koniak Polacy wydali 8,8 mld zł. Porównując do analogicznego okresu sprzed roku, kategorie te odnotowały wzrost o 15,5 proc. w ujęciu ilościowym oraz o 17,8 proc. w ujęciu wartościowym - wynika z badań firmy Nielsen.

REKLAMA

Wódka stanowi ponad 96 proc. całkowitej sprzedaży rynku alkoholi mocnych pod względem ilościowym. Napój ten pozostaje wciąż ulubionym trunkiem Polaków (wyższą sprzedaż notuje tylko piwo), a wartość jego sprzedaży wciąż rośnie - 17,2 proc. w okresie luty'07 - styczeń'08 vs. luty'06 - styczeń'07.

Znaczenie pozostałych kategorii jest wciąż niewielkie - ich udział w wartości rynku w omawianym okresie osiągnął łącznie 6,6 proc. Z roku na rok obserwujemy jednak wzrost udziałów tej grupy (0,4 pp w okresie luty'07 - styczeń'08 vs. luty'06 - styczeń'07), wynikający z bardzo silnego rozwoju sprzedaży. Sprzedaż whisky, drugiej po wódce kategorii w alkoholach mocnych, wzrosła w omawianym okresie o 35 proc. ilościowo oraz o 37 proc. wartościowo. Pozostałe kategorie, z wyjątkiem brandy, odnotowały wzrost o co najmniej 20 proc.

Wzrost całkowitej sprzedaży alkoholi mocnych na rynku polskim można powiązać ze wzrostem zamożności polskiego społeczeństwa. Polacy nie tylko zwiększają swoje wydatki na alkohole, ale także coraz częściej sięgają po produkty z wyższych półek cenowych. Najdroższe alkohole, takie jak koniak czy whisky, należą do najszybciej rozwijających się alkoholi mocnych. Wódka, której średnia cena za litr kształtuje się na kilkukrotnie niższym poziomie, rośnie znacznie wolniej.

Kategoria alkoholi mocnych skoncentrowana jest przede wszystkim w handlu tradycyjnym, który w badanym okresie odpowiadał za 73 proc. udziałów w ujęciu ilościowym. Wynik ten odzwierciedla przede wszystkim lokalizację sprzedaży wódki (74 proc. wolumenu przechodzi przez sklepy tradycyjne), która jest kluczowym alkoholem mocnym. Pozostałe kategorie są znacznie bardziej "nowoczesne". Hiper i supermarkety generują 46 proc. wolumenu brandy, a w przypadku ginu, koniaku i whisky nawet 60-67 proc. Różnice w lokalizacji sprzedaży wódki i pozostałych alkoholi mocnych wynikają głownie z odmiennego modelu konsumpcji, jak również odmiennej klienteli.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (21 958) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH