Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: Szykują się zmiany w dystrybucji w branży alkoholowej

  • Autor: www.portalspozywczy.pl/ pr
  • Data: 18-03-2011, 12:49

W pierwszej trójce producentów wódki w Polsce jedynie Belvedere ma jeszcze spółkę dystrybucyjną. Nie ma jej ani Stock, ani CEDC (które sprzedało ja wcześniej Eurocash). Zdaniem Tomasza Starusa, dyrektora Biura Oceny Ryzyka w Euler Hermes, gdyby doszło do zapowiadanej sprzedaży, wszyscy najwięksi gracze konkurowali by tym samym - jakością produktu i ceną.

Zdaniem Pawła Tyszki, kierownika ds. Branży Spożywczej w Biurze Oceny Ryzyka w Euler Hermes, detaliści chcą zaopatrywać się u jednego dostawcy alkoholu, a nie u wielu. Alkohol jest zbyt wąską kategoria, by go kupować u wielu dostawców - nie ma to żadnego uzasadnienia logistycznego dla właściciela sklepu. Oprócz utrudnień, zmniejsza to jego potencjalne korzyści: gdy kupuje wszystko u jednego dostawcy, jest dla niego większym, bardziej liczącym się odbiorcą, uzyskującym w zamian lepsze warunki współpracy. Trzeba mieć zatem w ofercie pełny asortyment od wszystkich liczących się producentów.

W Stanach Zjednoczonych od kilkudziesięciu lat obowiązuje (z nielicznymi wyjątkami w wybranych stanach) trójwarstwowy, rozdzielony model dystrybucji alkoholu (Three-tier). Polega to na tym, iż producenci sprzedają swój towar (niezależnym od nich) dystrybutorom hurtowym, a dopiero ci sprzedają go sklepom detalicznym. Wyłączone z tej zasady są jedynie mikrobrowary, które mogą samodzielnie sprzedawać sklepom swoje produkty, jak i na podobnej zasadzie - winnice. System ten jest oczywiście bardziej skomplikowany (m.in. w niektórych stanach zabronione jest jakiekolwiek premiowanie dystrybutorów przez producentów, w niektórych z kolei dystrybutorzy a nawet sklepy alkoholowe są własnością stanu).

Po oddzieleniu naleciałości będących pozostałością prohibicji w modelu amerykańskim, zauważyć można zalety dystrybucji wyraźnie oddzielonej od produkcji, jak mówi Tomasz Starus z Euler Hermes: „Wszyscy dostawcy rywalizują na równych prawach. Jest to także bardziej przejrzysta sytuacja dla samych spółek dystrybucyjnych. W przypadku spółki dystrybucyjnej będącej własnością producenta zawsze jest dylemat - na jakich prawach dystrybuować wyroby konkurencji? Trudno nie promować własnych wyrobów w większym stopniu, niż tych pozyskiwanych od innych. W efekcie spółka ta może mieć mniej konkurencyjną dla sklepów ofertę na wyroby innych producentów. Także dla samych sklepów pozytywne jest, gdy mogą liczyć na równie atrakcyjną ofertę na wszystkie wyroby u jednego dostawcy. Nie zachęcam oczywiście do regulowania tego na drodze prawnej, jak w modelu amerykańskim, gdyż i tak jest to model najbardziej korzystny, z czasem wymusi go więc rynek."

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 529) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH