Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: Wątpliwe, by zalecenia WHO o ograniczeniu sprzedaży alkoholu przełożyły się na przepisy prawa

  • dlahandlu.pl
  • Autor: dlahandlu.pl
  • Data: 17-02-2012, 15:23
Ekspert: Wątpliwe, by zalecenia WHO o ograniczeniu sprzedaży alkoholu przełożyły się na przepisy prawa
Rafała Trzaskowski, poseł Parlamentu Europejskiego

W ostatnich dniach właścicieli sklepów monopolowych zelektryzowała wiadomość, iż Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), zaleca by wyłączność na handel alkoholem miała administracja państwowa. "Rządowe" sklepy, podobnie jak w Szwecji, usytuowane byłyby tylko na obrzeżach miasta i otwarte najwyżej 8 godzin dziennie. O możliwość wprowadzenia takich zmian do polskiego prawa Rafała Trzaskowskiego, posła Parlamentu Europejskiego, pytał serwis dlahandlu.pl.

- Zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia, dotyczące sprzedaży alkoholu w sklepach nie są wiążące prawnie. Dodatkowo nie ma jeszcze oficjalnego stanowiska Komisji Europejskiej w tej sprawie. Gdyby takie miało się pojawić, wątpliwym jest, aby stanowisko WHO było w nim odzwierciedlone, ponieważ naruszałoby to zasadę pomocniczości, zgodnie z którą tego typu działania powinny być realizowane i decydowane na szczeblu narodowym, a nawet lokalnym - uspokaja polskich przedsiębiorców Rafał Trzaskowski.

- Wystarczy przypomnieć, że z tego powodu światła dziennego nie ujrzała ogólnoeuropejska inicjatywa ograniczenia handlu w niedzielę. Jednak nawet gdyby Komisja Europejska złożyła taką propozycję, trudno sobie wyobrazić, by zyskała ona poparcie państw członkowskich, a tym bardziej Parlamentu Europejskiego - dodaje.

Oznacza to, że póki co zostanie utrzymany status quo, czyli sklepy z alkoholem działające w centralnych punktach miast i to 24 godziny na dobę. Na razie władze lokalne nie są w stanie przeforsować nawet czasowej prohibicji na rynku we Wrocławiu, czy w centrum Szczecina. Trudno więc wyobrazić sobie, by przychylność zyskały zmiany, ograniczające dostęp do sprzedaży alkoholu, do maksymalnie 8 godzin dziennie.

O koncesjach w Polsce decydują władze lokalne, które dla różnych miejscowości przyznają rożne limity zezwoleń na sprzedaż alkoholu. I tak w Toruniu jest ich 94, zaś w mniejszym Wałbrzychu 400, a w Płocku 221. Dla porównania w dwumilionowej Warszawie jest ich 4500, a w Krakowie 2588.

Różne są też ustalenia władz poszczególnych miast dotyczące odległości punktów sprzedających alkohol od szkół i kościołów. W Płocku musi to być 50 metrów, w Opolu 20 metrów, zaś w Gdańsku - limitu w ogóle nie ma.

Koncesji na sprzedaż alkoholu jest zazwyczaj mniej niż chętnych do sprzedawania alkoholu. Przedsiębiorców nie zrażają więc ani długi czas oczekiwania na koncesję, ani opłaty, które trzeba ponieść, gdyż wprowadzenie alkoholu, zwiększa sprzedaż w sklepie, o co najmniej kilkadziesiąt procent.

Przeczytaj więcej na temat ograniczeń w sprzedażu alkoholu:

UE chce ograniczać handel alkoholem

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 661) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.