Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: Z rynku wody będą powoli znikać mali gracze, ale na duże akwizycje przyjdzie nam jeszcze poczekać

  • Autor: Weronika Kreczko, portalspozywczy.pl
  • Data: 11-06-2010, 10:12
Ekspert: Z rynku wody będą powoli znikać mali gracze, ale na duże akwizycje przyjdzie nam jeszcze poczekać

- Obecnie w branży wody z problemami mogą borykać się mali i średni gracze, nie posiadający ani unikalnych marek, ani cennych aktywów. Nie mają siły, by konkurować z dużymi koncernami, stanęli przed barierą rozwojową. Z drugiej strony, dla wiodących graczy nie stanowią oni dzisiaj zbyt atrakcyjnych celów do przejęcia. Dlatego nie spodziewam się w tym obszarze wielu procesów fuzji i przejęć - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Piotr Grauer, wicedyrektor działu Corporate Finance w KPMG.

Faktycznie, niektórzy producenci wskazują, że ich polityka nie jest nastawiona na przejęcia.

- Fundamentem naszej strategii rozwoju nie jest przejmowanie kolejnych marek i dalsze dywersyfikowanie portfela brandów - mówi Leszek Rodak, dyrektor generalny Polskich Zdrojów, producenta Cisowianki.

- Mali gracze z markami o zasięgu lokalnym nie odniosą korzyści z połączeń, natomiast przykład dużych graczy pokazuje, że raczej wolą rozwijać marki od podstaw niż przejmować istniejące marki. Natomiast nie jest wykluczone ze wkrótce dojdzie do przejęć lokalnych marek przez większe korporacje. Takie przymiarki maja miejsce już od dłuższego czasu - mówi Joanna Ulanowska-Tabała, członek zarządu Nestlé Waters Polska, koncern do którego należy m.in. marka Nałęczowianka.

Leszek Rodak przyznaje, że w dalszej perspektywie rynek będzie konsolidował, więksi gracze będą musieli przejmować mniejszych aby zachować skalę pod kątem dalszego rozwoju. - Ale nie oznacza to, że wszystkie marki lokalne znikną z mapy rynkowej. To są również bardzo dobre wody, które wszakże posiadając jedynie wymiar lokalny, mają zawężoną geografię konsumentów - zaznacza.

Także przedstawiciele Coca-Coli przyznają, że określenie marki "lokalne" nie jest równoznaczne ze stwierdzeniem, że są to marki słabe.

- Na pewno dla małych firm dużo większa jest bariera wejścia do szerokiej dystrybucji przy silnej konkurencji, jaką możemy obserowować od kilku lat na rynku wód butelkowanych. Może to wpłynąć na przyszłość małych lokalnych marek i zweryfikować ilość graczy na rynku. Może zostaną najsilniejsi, którzy będą walczyc między sobą o umacnianie swoich pozycji na rynku. Co nie znaczy, że znikną mali gracze posiadający silną lokalną markę, bo Polacy przywiązują dużą wagę do pochodzenia produktów żywnościowych i lubią lokalne marki - mówi Katarzyna Borucka, dyrektor ds. wizerunku firmy, kontaktów zewnętrznych i komunikacji w Coca-Cola Poland Services Sp. z o.o. , która ma w ofercie m.in. wodę Kropla Beskidu.

- Mali gracze z markami o zasięgu lokalnym nie odniosą korzyści z połączeń, natomiast przykład dużych graczy pokazuje, że raczej wolą rozwijać marki od podstaw niż przejmować istniejące marki. Natomiast nie jest wykluczone ze wkrótce dojdzie do przejęć lokalnych marek przez większe korporacje. Takie przymiarki maja miejsce już od dłuższego czasu - mówi Joanna Ulanowska-Tabała.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Obserwator 11-06-2010, 10:24:
Lokalne marki można przejmować z korzyścią dla przejmującego. Suma wolumenów sprzedawanych lokalnie to też są pieniądze. Poza tym, można optymalizować logistykę (zwłaszcza jej koszty) w skali całego rynku w Polsce. Lokalny brand pracuje na koszty utrzymania - właściwy, "duży" brand generuje wartość dodaną. To szczególnie ważne, jeżeli przyjrzymy się rosnącym kosztom dystrybucji. Za tym pójdzie wzmocnienie kapitałowe, a tym samym możliwość rozwoju dystrybucji marek lokalnych, na co małych producentów najczęściej nie stać.
W innym wariancie, małe lokalne firmy (marki) będą trzymać się swoich tradycyjnych rynków i tak trwać...

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 946) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH