Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Gospodarka rybna: Gdzie jest ten kryzys?

  • Autor: Tomasz Kulikowski, Magazyn Przemysłu Rybnego (www.mprfish.com)
  • Data: 09-03-2009, 11:00

Określenie "globalny kryzys ekonomiczny" od miesięcy nie schodzi z pierwszych stron gazet. Nie dziwi więc, że określenie to raz po raz przewijało się na konferencji North Atlantic Seafood Forum w Lillestrom koło Oslo w Norwegii. Kontekst użycia tego pojęcia był jednak diametralnie innych niż w mediach.

Okazuje się, że w realnej gospodarce rybnej Północnej Europy żadne wskaźniki dotyczące wielkości produkcji, eksportu czy poziomów cen nie wskazują na to, by działo się coś niezwykłego. Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku spółek giełdowych, które zawirowania na rynkach finansowych przeżyły nader boleśnie, tracąc na wartości po kilkadziesiąt procent.

Strach przed kryzysem jednak pozostaje, a to za sprawą ciężkich do przewidzenia zmian w zachowaniach konsumentów. Na tym polu konferencja w Oslo, skądinąd niezwykle profesjonalna i merytorycznie dopracowana, nieco zawiodła, gdyż na głównych referujących zmiany nastrojów konsumenckich wybrano przedstawicieli sieci handlowych, a ci niechętni byli do zdradzania swoich najgłębszych tajemnic. Krótkiej, ale za to treściwej odpowiedzi na obawy dotyczące przyszłych poziomów sprzedaży ryb udzielił za to Kolbjørn Giskeødegård, analityk "Nordea Markets". Stwierdził on, że prosta teza, iż konsumenci muszą jeść nawet w czasach kryzysu, jest jak najbardziej prawdziwa, tyle że należy ją rozwinąć i dodać: konsumenci nie przestaną kupować żywności, ale dość łatwo mogą zrezygnować z kupowania drogich ryb i owoców morza. I mimo, że większość spośród ponad 350 delegatów, którzy uczestniczyli w konferencji, wierzy w dobrą przyszłość to lęk o rozwój rynku w najbliższym czasie pozostaje.

North Atlantic Seafood Forum pokazuje, że każdy kryzys, każde zawirowanie na rynku może mieć swoje dobre strony. Pierwszą, choć głośno nie wyartykułowaną zmianą, jest znaczące odejście w tematyce rozmów od tworzenia wirtualnych wartości. Jeszcze rok temu dyskusje podporządkowane były zrównoważonemu rozwojowi, certyfikacji, eko-etykietowaniu ryb, a nawet rozważaniom na temat wpływu rybołówstwa i handlu rybnego na emisję dwutlenku węgla. Dziś rozmowy powróciły do fundamentalnych pojęć w gospodarce - takich jak dostępność zasobów, podaż, popyt i wysokość marży. Nikt oczywiście nie zadeklaruje wprost, że mniejszą uwagę przywiązuje do ekologii, ale też z całą pewnością ten kierunek inwestowania w rynek schodzi na plan dalszy.

Analiza sytuacji podażowej z punktu widzenia norweskiej branży rybnej (nadal jest to wiodący dostawca ryb dla Polski) wydaje się być bardzo pozytywna. W tym roku wobec załamania się produkcji łososia hodowlanego w Chile, norweska marikultura zwiększy produkcję aż o rekordowe 19 proc. Oznacza to zrealizowanie kontraktów na dostawy łososia na poziomie 880 tys. ton. Jednocześnie redukcja globalnej podaży w najgorszym (dla hodowców) wariancie utrzyma ceny łososi na zeszłorocznym poziomie; w najlepszym (i bardziej prawdopodobnym wariancie rozwoju wydarzeń) ceny zbytu będą wyższe, a to oznacza motywację dla dalszych inwestycji w produkcję i kolejny boom za trzy lata (tyle trwa cykl ekonomiczny w norweskiej akwakulturze). Nie gorzej sytuacja przedstawia się w rybołówstwie, które eksploatuje zasoby ryb pelagicznych, będące zdaniem dr. Reidara Thoresena z IMR Norway (autora najciekawszego referatu konferencji) na rekordowo wysokim poziomie. Biomasa ryb pelagicznych w Morzu Norweskim szacowana jest obecnie na 20 mln ton, z czego 17 mln ton to śledź ze stada atlanto-skandynawskiego. Stwarza to możliwość odławiania 1 mln ton śledzi rocznie i to bez ryzyka zachwiania równowagi biologicznej. Wody oceaniczne zasobne są też w makrele, a jedynie w stadzie gromadnika następują negatywne tendencje (wzrost zasobów śledzi zmniejsza drastycznie rekrutację w stadzie gromadnika). Jedno jest więc pewne - norweskiego surowca dla polskich przetwórni rybnych nie zabraknie.

Popyt na produkty rybne jest kształtowany przez wiele czynników i nie wydaje się, by był łatwo definiowany wyłącznie przez zmiany w sile nabywczej konsumentów. Wszyscy mają też świadomość, że nawet w Unii Europejskiej rynek rybny jest jednolity. Badania pokazują, że na niektórych rynkach (np. w Portugalii) koniunktura konsumencka znajduje się w głębokiej depresji. W innych krajach (Wlk. Brytania, Niemcy) spadek PKB i towarzyszące temu zjawiska gospodarcze będą czynnikami zmian strukturalnych w handlu detalicznym (i powodem dalszego umacniania się na rynku tanich sieci supermarketów dyskontowych). W najgorszej sytuacji znajdą się rynki uzależnione od cen surowców (a więc Rosja, czy Nigeria) oraz słabo zrestrukturyzowane i nieefektywne gospodarki (jak w przypadku Ukrainy).

Nawet jednak w przypadku tych rynków nie jest przesądzone, że konsumenci zmniejszą zakupy ryb - wszak ryby pelagiczne (śledź, makrela) należą do stosunkowo tanich produktów żywnościowych, stanowiących ponadto element kuchni tradycyjnej. Pierwszym przegranym obecnej sytuacji jest dorsz atlantycki. Ryba ceniona na rynkach zachodnioeuropejskich, a przez to droga. Większe jego dostawy (efekt skutecznego zarządzania rybołówstwem i zwiększenia się zasobów) w połączeniu z ograniczonym popytem pchają ceny w dół. Zdaniem ekspertów odbudowa tego rynku, w warunkach silnej konkurencji tańszych ryb białych (mintaj, czarniak, panga, tilapia), może potrwać nawet kilka lat.

Jak na tym tle wygląda polski rynek? W ostatnich latach nie zanotowaliśmy na nim gwałtownego rozwoju, więc teraz nie musimy się też obawiać istotnej korekty.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 381) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH