Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Konsolidacja na rynku słodyczy nabierze tempa?

  • Autor: Paulina Mroziak; www.portalspozywczy.pl
  • Data: 27-10-2011, 10:46
Konsolidacja na rynku słodyczy nabierze tempa?
Piotr Grauer, wicedyrektor w firmie doradczej KPMG

Duże rozdrobnienie na rynku słodyczy, potężny wzrost cen surowców czy coraz silniejsze zainteresowanie zagranicznych graczy polskim rynkiem, powinny sprzyjać konsolidacji tego sektora. Co stoi na przeszkodzie?

Jak tłumaczy Piotr Grauer, wicedyrektor w firmie doradczej KPMG, sektor słodyczy w Polsce jest spolaryzowany pomiędzy kilkoma dużymi graczami, posiadającymi silne markami krajowe lub międzynarodowe, a liczną grupą małych i średnich firm, które szukają swojego miejsca na rynku.

- Te drugie jak dotąd dobrze się odnajdywały w bardziej rozdrobnionych segmentach rynku, takich jak np. pieczywo cukiernicze. Jednak wzrost cen surowców w ostatnich dwóch latach - szczególnie mąki i cukru - dwóch podstawowych składników wykorzystywanych przy produkcji ciastek, powoduje presje na marże uzyskiwane przez mniejsze firmy i utratę konkurencyjności względem dużych graczy. Taka sytuacja, przy znacznym rozdrobnieniu rynku, powinna sprzyjać konsolidacji - komentuje ekspert.

Potwierdza też, że polski rynek słodyczy już od dłuższego czasu jest penetrowany przez zagranicznych graczy, szukających nie tylko nowych rynków zbytu, ale też możliwości alokacji produkcji do miejsc, gdzie można uzyskać niższe koszty wytwarzania (głównie za sprawa tańszej siły roboczej).

- Na przeszkodzie większej liczbie transakcji w tym sektorze stoi zarówno mała jak dotąd znajomość polskiego rynku przez zagraniczne podmioty, jak i problemy ze sprzedażą firm przez polskich właścicieli - mówi Piotr Grauer.

Jego zdaniem, większość przedsiębiorstw z zachodniej Europy nadal nie jest "oswojonych" z obecnością Polski na wspólnym rynku, co powoduje wciąż jeszcze dużą ostrożność w inwestowaniu w naszym kraju, szczególnie poprzez akwizycje.

- Z drugiej strony, polscy właściciele firm, są mentalnie przywiązani do swoich firm, które najczęściej sami zakładali około dwadzieścia lat temu i
dodatkowo nie mają żadnego doświadczenia związanego z tego typu transakcjami - podsumowuje wicedyrektor w firmie doradczej KPMG.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 876) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH