Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Kryzys, wyższa akcyza i przetasowania na rynku wódki zwiększają nerwową atmosterę

  • Autor: Rzeczpospolita
  • Data: 20-01-2009, 07:55
Kryzys, wyższa akcyza i przetasowania na rynku wódki zwiększają nerwową atmosterę

Na rynku wódki wartym 10 mld zł udziały tracą najwięksi producenci CEDC i Sobieski. Zyskuje Polmos Lublin, a do walki włączają się mniejsze firmy. Wszyscy mogą jednak stracić z powodu wzrostu akcyzy - informuje Rzeczpospolita.

- Na rynku panuje nerwowa atmosfera. Nie wiadomo, co się wydarzy w najbliższych miesiącach w związku ze spowolnieniem gospodarczym, podwyżką akcyzy od 1 stycznia 2009 r. oraz zmianami przepisów podatkowych - mówi Leszek Wiwała, prezes Polskiego Przemysłu Spirytusowego. Według pesymistycznych prognoz popyt na wódkę może być w tym roku nawet o 20 proc. niższy niż w ubiegłym.

Producenci z niepokojem patrzą na posunięcia konkurentów. Skali podwyżek wprowadzonych w związku ze wzrostem akcyzy nie zdradza lider rynku Central European Distribution Corporation. Planów cenowych nie ujawnia także Polmos Lublin. Pozostali producenci podnieśli ceny o nie więcej niż 7 proc.

Emocje budzą także przetasowania na rynku. W piątek się okazało, że Pernod Ricard sprzedał markę Gin Lubuski Vinpolowi. Spółka sprzedaje m.in. Nalewkę Babuni. Pomimo wcześniejszych zapowiedzi ginu nie kupił CEDC. Przewaga, którą nad konkurentami dają CEDC Bols i Żubrówka, zaczęła topnieć. Nielsen podał, że od stycznia do listopada 2008 r. CEDC miał 28,2 proc. rynku wódki pod względem wielkości sprzedaży. Rok wcześniej należało do niego 29,9 proc. Stracił też wicelider - udziały Sobieskiego spadły z 27,6 do 24,7 proc.

Wiliam Carey, prezes CEDC, tłumaczy spadek wahaniami na rynku. Dariusz Jamioła, dyrektor finansowy Sobieskiego, wskazuje zaś na przeniesienie Wódki Starogardzkiej z segmentu trunków najtańszych na tzw. średnią półkę cenową. Ale to nie wszystko. - Jednym z powodów osłabienia pozycji rynkowej dwóch największych graczy może być także duża aktywność Polmosu Lublin - mówi Artur Iwański, analityk Erste Banku.

Należąca do funduszu Oaktree Capital Management spółka w ciągu 11 miesięcy 2008 r. zyskała ok. 5 pkt proc. w rynku wódki. Kluczem do sukcesu jest poszerzenie marki Żołądkowa Gorzka o wódkę czystą. W branży się mówi, że to nie ostatnie słowo Polmosu Lublin.

Do walki chce się włączyć także Alti Plus z Krakowa. Ten dystrybutor alkoholi jest coraz bliżej zakupu niesprywatyzowanych Polmosów: Bielsko-Biała i Józefów. - Ich przejęcie przez spółkę zajmującą się do tej pory wyłącznie dystrybucją nie powinno wpłynąć na sytuację głównych graczy na rynku - mówi Carey.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 520) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH