Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ministerstwo Zdrowia chce zaostrzyć przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości

  • Autor: TVN CNBC Biznes
  • Data: 03-08-2008, 22:11
Ministerstwo Zdrowia chce zaostrzyć przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości

Wydatki na alkohol to dziś ważna pozycja w wydatkach gospodarstw domowych. Wszyscy Polacy w ubiegłym roku wydali na alkohol około 22 miliardów złotych - to o 15 procent więcej niż rok wcześniej. Ministerstwo zdrowia chce tej tendencji przeciwdziałać, między innymi domykając furtki przez które przeciskała się reklama wyrobów alkoholowych. W 2006 każdy statystyczny Polak wypił prawie 9 litrów 100-procentowego alkoholu. Czyli prawie 40 półlitrowych butelek wódki - donosi TVN CNBC Biznes.

Piwo to prawie 55 procent spożywanego w Polsce alkoholu, ale bardzo dużą popularnością cieszą się mocne alkohole, zwłaszcza wódka. Mniej popularne są za to wina i inne, droższe typy alkoholi.

Te dane potwierdza przedstawiciel firmy AC Nielsen, która zajmuje się badanie miedzy innymi tej części rynku detalicznego. - W ostatnich latach obserwujemy wyraźny wzrost sprzedaży alkoholi - powiedział TVN CNBC Biznes Tomasz Głos z AC Nielsen. Jak dodał, spożycie rośnie w tempie 20 procent rocznie, a wzrost wydatków na alkohol jest wyższy niż wzrost samej ilości alkoholu. - W dalszym ciągu rozwija się też największa kategoria alkoholowa, czyli piwo, z tym, ze w niższym tempie. Jest to około 5-6 procent i nawet takie wydarzenia jak w tym roku mistrzostwa w piłce nożnej tej tendencji nie zmieniły - ocenił ekspert rynku.

Ministerstwo Zdrowia proponuje kilka istotnych zmian do obowiązującej ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Podstawowa dotyczy reklam piwa, które znów miałyby pojawiać się na ekranów telewizorów tylko po godzinie 23:00 - teraz możemy je oglądać już od 20.00.

Na butelkach z wyrobami alkoholowymi mają pojawić się duże etykiety ostrzegawcze - zniechęcające do picia alkoholu - podobne do tych znanych z paczek od papierosów. Nie będzie można już wejść na stadion np. z piwem. Nowe propozycje zakładają także całkowity zakaz łączenia spożywania alkoholu ze sportem np. w czasie pływania żaglówką czy kajakiem.

Można przypuszczać, że reklamodawcy znów będą szukać sposobów obejścia obostrzeń dotyczącymi reklamy alkoholu. Tak, jak radzili sobie niegdyś, z mrugnięciem okiem reklamując "piwo bezalkoholowe", albo łącząc alkoholowe marki z obrazami z zupełnie innego świata, np. zawodami żeglarskimi albo wyścigami konnymi.

Czy zaostrzanie przepisów - choćby dotyczących pory emisji reklam - rzeczywiście może coś zmienić? Wątpi w to Tomasz Łysakowski ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej: - Uczenie ludzi, że nie powinni w ogóle pić alkoholu nie przyniesie wielkiego skutku. Na to, że Polacy piją, i co piją, nie wpływają regulacje rządowe, tylko pewnego rodzaju wzorce kulturowe. Ludzie nie piją alkoholu dlatego, że na nalepkach ktoś ich zachęca do picia alkoholu, lecz aby zaspokoić pewne potrzeby psychologiczne, jak potrzeba kontaktów międzyludzkich.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 356) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH