Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Na kioskach wiszą nielegalne reklamy tytoniowe

  • Autor: Metro
  • Data: 11-08-2008, 08:41

Gdy napisaliśmy, że na kioskach pojawiły się reklamy papierosów, urzędnicy resortu zdrowia oznajmili - To nielegalne. Reklamy łamią prawo. Potem nawet nie zawiadomili prokuratury. Takie zaniechanie może oznaczać przestępstwo - pisze dziennik Metro.

Pierwszy sygnał był w czerwcu, od czytelników, kiedy na kioskach - a dokładnie na ich zewnętrznych ścianach pojawiły się plakaty reklamujące papierosy. To były marki Iguana produkowane przez Scandinavian Tobacco w Myślenicach i Mint'up, które robi w Radomiu francusko-hiszpański koncern tytoniowy Altadis.

Bezczelnością koncernów była zszokowana fundacja Promocja Zdrowia, Marek Jaworski mówił o łamaniu prawa. Jednoznacznie zareagowało także Ministerstwo Zdrowia. - Sprawa jest bez precedensu, do tej pory nie pojawiły się tego typu billboardy łamiące prawo. Jednak potrzebujemy czasu, aby nasi prawnicy to potwierdzili - stwierdził Rafał Hołubicki z resortu.

Natomiast Juliusz Braun, dyrektor generalny Związku Stowarzyszeń "Rada Reklamy" ocenił, że koncerny tytoniowe chcą zbadać, jak daleko mogą się posunąć z reklamą produktów.

Same koncerny zachowywały spokój. Usłyszeliśmy, że działają legalnie i mają na to swoje ekspertyzy prawne, których nie chcą ujawniać. W razie potrzeby wykorzystają je w sądach, jeśli ktoś zdecyduje się je pozwać.

W tej sytuacji kluczowe było zachowanie ministerstwa. Już następnego dnia po publikacji tekstu (To nie ściana, to reklama z 19 czerwca) otrzymaliśmy oficjalne pismo od rzecznika resortu Jakuba Gołąba: "Plakaty z papierosami na ścianach kiosków są szkodliwe i nielegalne, bowiem daleko wykraczają poza ramy dozwolonej obecnie "informacji o wyrobach tytoniowych". Takie praktyki firm tytoniowych traktujemy jako naruszanie zasad oferowania wyrobów tytoniowych określonych w ustawie i zgłaszamy do organów sprawujących kontrolę..." Czyli ministerstwo stwierdziło, że reklamy faktycznie są nielegalne i wywieszając je, koncerny łamią prawo.

Na tym najwyraźniej działalność resortu się skończyła, bo nękany niemal codziennie telefonami co dalej, Jakub Gołąb oddzwonił dopiero wczoraj po południu i wyraźnie zirytowany stwierdził : - Ten temat uważamy za wyczerpany. Na pytanie czy resort poinformował prokuraturę, odpowiedział przecząco.

Reklamy papierosów wiszą więc dalej. Jedyna różnica jest taka, że marki Mint'up i Iguana zostały zastąpione reklamami Spike i Slim Camelia. Koncerny pozostały te same.

Skąd ta bezradność Ministerstwa Zdrowia? Przecież to prawnicy resortu uznali, że mamy do czynienia z łamaniem prawa. Dlaczego nie poinformowali o tym prokuratury?

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 444) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH