Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Nadchodzi czas dynamicznych zmian w branży rybnej

Zdaniem ekspertów różnorodność asortymentowa w segmencie rybnym w Polsce jest bardzo mała a polski konsument ma do wyboru podobne do siebie produkty rybne, które różnią się między sobą jedynie ceną. Do tego większość surowca rybnego jest importowana, dlatego wahania waluty stanowią duży problem dla przetwórców. Specjaliści z rybnej branży a także jej obserwatorzy są zgodni - jedynie konsolidacja branży rybnej, zmierzająca do powstania większych podmiotów i ograniczenia konkurencji między nimi, pozwoli to ryzyko zmniejszyć.

Nadchodzi czas dynamicznych zmian w branży rybnej
Eksperci spodziewają się dynamicznych zmian w branży rybnej

Autor: Magdalena Brzózka, www.portalspozywczy.pl
Data: 31-01-2011, 11:19

Wielu ekspertów twierdzi, że popyt na krajowym rynku w segmencie rybnym cechuje stagnacja. Polscy konsumenci spożywają z roku na rok podobną ilość tych samych produktów, a przetwórcy nie mają kapitału, żeby inwestować w innowacyjność asortymentu. Branża rybna dopiero czeka na ożywienie w poszczególnych kategoriach.

- Teraz jest dobry czas, żeby firmy z branży rybnej łączyły siły i budowały wartość rynku. Wiele spółek z tego sektora nie ma wystarczającego kapitału, dlatego prowadzimy wstępne rozmowy z kilkoma podmiotami z tej branży - mówi Ryszard Wojtkowski, prezes zarządu funduszu Resource Partners.

Jego zdaniem polskie firmy rybne nie mają kapitału potrzebnego do konsolidacji tego rynku, łączenia mocy produkcyjnych i urozmaicenia oferty.

Zdaniem Krzysztofa Hryszki, eksperta z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, przetwórstwo ryb znajduje się od kilku lat w dobrej kondycji finansowej, choć podlega znacznym wahaniom w poszczególnych okresach.

Jego zdaniem w 2011 r. rynek ryb powinien w dalszym ciągu rozwijać się. Po dwóch latach spadku popytu krajowego będzie on prawdopodobnie powoli rósł, co wraz z utrzymaniem dynamiki wzrostu w eksporcie wpłynie pozytywnie na przetwórstwo ryb. Powolna aprecjacja złotego wobec głównych walut będzie wpływała stabilizująco na ceny i ryby wraz przetworami będą ponownie należeć do najwolniej drożejących grup żywności (większość ryb dostępnych na rynku i zużywanych do produkcji pochodzi z importu)

- Z obecnej liczby ponad 300 przetwórni rybnych nadal jest wiele mniejszych zakładów o dużym potencjale i znanej marce (chociaż lokalnej), które mogą być dobrą inwestycją dla liderów branży. Moim zdaniem bez kapitału zagranicznego lub środków uzyskanych z giełdy konsolidacja będzie przebiegała nadal stosunkowo powoli - mówi Krzysztof Hryszko.

Zdaniem Adama Basałaja w roku 2011 będziemy mieli do czynienia z pogłębianiem się podziału rynku na firmy produkujące pod swoją marką i na te, które wytwarzać będą produkty pod marką sieci handlowych.

- To szansa na rozwój produktów o silnej marce, które inwestują w działania marketingowe i ciągły rozwój. W tym roku nasz firma planuje wprowadzić na rynek nie tylko nowe produkty, ale i nowe, nie istniejące na rynku kategorie produktów - mówi Adam Basałaj.

Spożycie ryb w Polsce systematycznie wzrasta, średnio wynosi już 12-13 kg rocznie, ale wciąż jest to niemal połowa średniej w większości europejskich krajów. Gonimy Europę i tak będzie przez najbliższe lata. Jednocześnie powoli wychodzimy z kryzysu, a to zapewne doprowadzi do wzrostu zainteresowania produktami żywnościowymi typu convenience.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Adam Basałaj RSS ALERT    /    FRoSTA RSS ALERT    /    branża rybna RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.243.26.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.