REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Nielsen: Najszybciej rośnie sprzedaż lodów śmietankowych

  • Autor: Marcin Korczyński, Junior Client Executive w firmie Nielsen
  • Data: 06-07-2009, 09:57
Nielsen: Najszybciej rośnie sprzedaż lodów śmietankowych
fot. www.uwielbiam.pl

Sprzedaż lodów o smaku śmietankowym wzrosła o 36,7 proc. w okresie czerwiec 2008 - maj 2009 względem analogicznego okresu rok wcześniej (wzrost wartościowy wyniósł 32,9 mln złotych) - pisze dla serwisu portalspozywczy.pl Marcin Korczyński, ekspert firmy Nielsen.

REKLAMA

Sprzedaż lodów w placówkach handlu detalicznego osiągnęła w omawianym okresie poziom 1,17 mld złotych i wzrosła w ujęciu wartościowym o 17,2 proc. względem roku poprzedniego. Zwróćmy uwagę, że analizowane 12 miesięcy objęło większą część sezonu 2008 oraz sam początek sezonu 2009. Badanie Panelu Handlu Detalicznego Nielsena obejmuje sprzedaż w następujących kanałach: hipermarkety (powierzchnia>2500m2), supermarkety (powierzchnia 300-2499m2), duże sklepy spożywcze (100-299m2), średnie sklepy spożywcze (40-99m2), małe sklepy spożywcze (do 40m2), sklepy winno-cukiernicze oraz stacje benzynowe.

Rynek lodów dzielimy na dwa podstawowe segmenty: familijny (tzw. lody rodzinne), czyli produkty w opakowaniach o pojemności powyżej 200 ml oraz segment impulsowy, obejmujący lody do zjedzenia „na miejscu" takie jak rożki, lody na patyku, w kubeczku czy tubki.

Lody impulsowe stanowią większą część kategorii (63,8% wartościowo) jednak to segment familijny rozwija się w omawianym okresie w znacznie szybszym tempie, osiągając wartościowy wzrost sprzedaży na poziomie 20,2% i zwiększając udział w rynku o 0,9 pkt. proc. Przyjrzyjmy się temu dynamicznemu segmentowi: zdecydowana większość lodów rodzinnych sprzedawanych w kanałach objętych badaniem to produkty w plastikowych pudełkach (82,3% wartościowo), a ich konsumpcja rośnie w tempie nieznacznie wyższym (+20,3%) niż całego segmentu. Prawie dwa razy wolniej rośnie sprzedaż drugiej popularnej grupy, mianowicie rolad lodowych (jej udział w segmencie wynosi obecnie 10,6% i spadł względem roku ubiegłego o 0,8 pkt. proc.).

Lody impulsowe są znacznie bardziej zróżnicowane pod względem kształtu i formy opakowania. Największy udział w segmencie mają lody na patyku (55,4%, wzrost o 0,5 pkt. proc.), lecz to drugi w rankingu segment - rożki - rośnie najbardziej dynamicznie (sprzedaż rożków zwiększyła się o 28,4% względem roku poprzedniego, osiągając poziom 131 mln złotych). Trzecia ważna grupa - lody w kubkach - zanotowała 9-procentowy wzrost sprzedaży, tracąc 0,8 pkt. proc. udziału w segmencie (do poziomu 13,7%).

Lody familijne różnią się od impulsowych nie tylko rodzajem i wielkością produktów, ale również pod względem lokalizacji sprzedaży. Polacy kupują lody rodzinne przede wszystkim w kanałach handlu nowoczesnego, którego udział wartościowy w obrotach lodami tego segmentu sięga 54,4% (przy czym hipermarkety generują 13,7%, a supermarkety aż 40,8% obrotów). Sprzedaż lodów impulsowych generują natomiast przede wszystkim średnie i małe sklepy spożywcze (po 34,8% udziału) a handel nowoczesny ma dużo mniejsze znaczenie (16,4%), szczególnie hipermarkety (zaledwie 1,4%). Koncentracja w średnich sklepach nadal postępuje - kanał ten zyskał 1,6 pkt. proc. udziału w rynku, podczas gdy udział najmniejszych detalistów spadł o 1,8 pkt. proc. Nie ma w tym nic dziwnego, wziąwszy pod uwagę, że w 2008 roku liczba małych sklepów spadła o blisko 7 tys. placówek.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (21 295) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH