Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Nielsen: Napoje energetyczne to jedna z naszybciej rozwiających się kategorii FMCG

  • Autor: Paweł Dołęga, Nielsen
  • Data: 06-03-2009, 09:55
Nielsen: Napoje energetyczne to jedna z naszybciej rozwiających się kategorii FMCG

Polacy coraz częściej decydują się na "energetyczne doładowanie" za pomocą napojów energetycznych. Nie jest to tylko polski fenomen, na całym świecie jest to jedna z najszybciej rozwijających się kategorii FMCG. W ubiegłym roku polski rynek napojów energetycznych i sportowych odnotował wzrost o 60,8 proc. w ujęciu wolumenowym i 34,6 proc. w ujęciu wartościowym - wynika z analizy firmy badawczej Nielsen, przygotowanej dla serwisu portalspozywczy.pl.

Jakie są przyczyny tak dynamicznego wzrostu sprzedaży kategorii? Niewątpliwie w ostatnich latach znacząco poprawiła się dystrybucja energetyków w polskich sklepach. Co roku zwiększa się ona o około 10 pp. i obecnie wynosi 90,2 proc.. Ponadto wraz z poprawą dystrybucji numerycznej obserwujemy wyraźną obniżkę cen. W przeciągu ostatnich dwóch lat średnia cena za litr spadła o ok. 30 proc.. Jest to z kolei wynik wzrostu konkurencji na tym rynku. W ciągu ostatnich dwóch lat liczba marek, nie będących markami własnymi sieci detalicznych, na tym rynku wzrosła o niemal 40 proc.. Rośnie również znaczenie marek własnych, których udziały wolumenowe do sprzedaży kategorii wyniosły w grudniu 2008 roku 29,5 proc.

Sprzedaż na rynku napojów energetycznych i sportowych w okresie styczeń 2008 - grudzień 2008 wyniosła 97 999 300 Ltr, z czego 83,8 proc. stanowiła wielkość sprzedaży napojów energetycznych, a 16,2 proc. - napojów izotonicznych. Sprzedaż ta przełożyła się na wartość 771 5410 00 PLN, z czego 84,9 proc. należało do napojów energetycznych, a 15,1 proc. do napojów izotonicznych. Zauważamy jednak wyraźny spadek udziałów napojów izotonicznych. W ostatnim roku udziały wolumenowe do sprzedaży kategorii spadły o 3,4 pp., natomiast udziały wartościowe - o 0,3 pp. Większy spadek udziałów wolumenowych sprzedaży, niż wartościowych świadczy o wzroście cen w tym segmencie rynku.

Sprzedaż kategorii zlokalizowana jest głównie w Handlu Tradycyjnym. W okresie styczeń 2008 - grudzień 2008 wartościowe udziały sprzedaży kategorii wynosiły dla Handlu Tradycyjnego 72,0 proc., a dla Handlu Nowoczesnego 28,0 proc., przy czym w przypadku Handlu Nowoczesnego zaobserwowaliśmy spadek udziałów w stosunku do poprzedniego roku, o 0,6 pp., głównie za sprawą Hipermarketów>2500 m2, których udziały w badanym okresie wyniosły 7,9 proc. (spadek o 1,0 pp. w stosunku do roku poprzedniego). Natomiast udziały Supermarketów<2500m2 są dość stabilne i wynoszą 20,2 proc..Na pozycję lidera wśród najważniejszych dla kategorii kanałów sprzedaży wysunęły się w minionym roku Średnie Sklepy Spożywcze, których udziały sprzedaży w okresie styczeń 2008 - grudzień 2008 wyniosły 24,0 proc. Stało się tak, ponieważ nastąpił bardzo duży spadek udziałów sprzedaży napojów energetycznych i sportowych na Stacjach Benzynowych - dotychczasowym liderze sprzedaży tej kategorii. Spadek ten wyniósł aż 6,8pp i doprowadzili do tego, że udziały Stacji Benzynowych w sprzedaży kategorii wynoszą teraz 18,6 proc.. Malejące znaczenie Stacji Benzynowych zostało jednak zrekompensowane wzrostami udziałów Dużych (o 1,3 pp.) , Średnich ( o 3,4 pp.) oraz Małych Sklepów Spożywczych (o 2,4 pp.), dzięki czemu łączne udziały Handlu Tradycyjnego w minionym roku wzrosły 0,6 pp.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • AB 06-03-2009, 10:48:
Szanowny Panie Dołęga, W Polsce obowiązuje określenie "energetyzujące", a nie "energetyczne". Ja osobiście wolę energetyczne, ale prawodwca postanowił innaczej. Wypada aby Nielsen o tym wiedział.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 451) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH