Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Nielsen: Napoje energetyczne to jedna z naszybciej rozwiających się kategorii FMCG

  • Autor: Paweł Dołęga, Nielsen
  • Data: 06-03-2009, 09:55
Nielsen: Napoje energetyczne to jedna z naszybciej rozwiających się kategorii FMCG

Polacy coraz częściej decydują się na "energetyczne doładowanie" za pomocą napojów energetycznych. Nie jest to tylko polski fenomen, na całym świecie jest to jedna z najszybciej rozwijających się kategorii FMCG. W ubiegłym roku polski rynek napojów energetycznych i sportowych odnotował wzrost o 60,8 proc. w ujęciu wolumenowym i 34,6 proc. w ujęciu wartościowym - wynika z analizy firmy badawczej Nielsen, przygotowanej dla serwisu portalspozywczy.pl.

Jakie są przyczyny tak dynamicznego wzrostu sprzedaży kategorii? Niewątpliwie w ostatnich latach znacząco poprawiła się dystrybucja energetyków w polskich sklepach. Co roku zwiększa się ona o około 10 pp. i obecnie wynosi 90,2 proc.. Ponadto wraz z poprawą dystrybucji numerycznej obserwujemy wyraźną obniżkę cen. W przeciągu ostatnich dwóch lat średnia cena za litr spadła o ok. 30 proc.. Jest to z kolei wynik wzrostu konkurencji na tym rynku. W ciągu ostatnich dwóch lat liczba marek, nie będących markami własnymi sieci detalicznych, na tym rynku wzrosła o niemal 40 proc.. Rośnie również znaczenie marek własnych, których udziały wolumenowe do sprzedaży kategorii wyniosły w grudniu 2008 roku 29,5 proc.

Sprzedaż na rynku napojów energetycznych i sportowych w okresie styczeń 2008 - grudzień 2008 wyniosła 97 999 300 Ltr, z czego 83,8 proc. stanowiła wielkość sprzedaży napojów energetycznych, a 16,2 proc. - napojów izotonicznych. Sprzedaż ta przełożyła się na wartość 771 5410 00 PLN, z czego 84,9 proc. należało do napojów energetycznych, a 15,1 proc. do napojów izotonicznych. Zauważamy jednak wyraźny spadek udziałów napojów izotonicznych. W ostatnim roku udziały wolumenowe do sprzedaży kategorii spadły o 3,4 pp., natomiast udziały wartościowe - o 0,3 pp. Większy spadek udziałów wolumenowych sprzedaży, niż wartościowych świadczy o wzroście cen w tym segmencie rynku.

Sprzedaż kategorii zlokalizowana jest głównie w Handlu Tradycyjnym. W okresie styczeń 2008 - grudzień 2008 wartościowe udziały sprzedaży kategorii wynosiły dla Handlu Tradycyjnego 72,0 proc., a dla Handlu Nowoczesnego 28,0 proc., przy czym w przypadku Handlu Nowoczesnego zaobserwowaliśmy spadek udziałów w stosunku do poprzedniego roku, o 0,6 pp., głównie za sprawą Hipermarketów>2500 m2, których udziały w badanym okresie wyniosły 7,9 proc. (spadek o 1,0 pp. w stosunku do roku poprzedniego). Natomiast udziały Supermarketów<2500m2 są dość stabilne i wynoszą 20,2 proc..Na pozycję lidera wśród najważniejszych dla kategorii kanałów sprzedaży wysunęły się w minionym roku Średnie Sklepy Spożywcze, których udziały sprzedaży w okresie styczeń 2008 - grudzień 2008 wyniosły 24,0 proc. Stało się tak, ponieważ nastąpił bardzo duży spadek udziałów sprzedaży napojów energetycznych i sportowych na Stacjach Benzynowych - dotychczasowym liderze sprzedaży tej kategorii. Spadek ten wyniósł aż 6,8pp i doprowadzili do tego, że udziały Stacji Benzynowych w sprzedaży kategorii wynoszą teraz 18,6 proc.. Malejące znaczenie Stacji Benzynowych zostało jednak zrekompensowane wzrostami udziałów Dużych (o 1,3 pp.) , Średnich ( o 3,4 pp.) oraz Małych Sklepów Spożywczych (o 2,4 pp.), dzięki czemu łączne udziały Handlu Tradycyjnego w minionym roku wzrosły 0,6 pp.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • AB 06-03-2009, 10:48:
Szanowny Panie Dołęga, W Polsce obowiązuje określenie "energetyzujące", a nie "energetyczne". Ja osobiście wolę energetyczne, ale prawodwca postanowił innaczej. Wypada aby Nielsen o tym wiedział.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 809) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.