Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Nielsen: Rynek alkoholi w Polsce wzrósł o prawie 17 proc.

  • Autor: Norbert Filiński, Client Executive w firmie Nielsen
  • Data: 12-01-2009, 13:03
Nielsen: Rynek alkoholi w Polsce wzrósł o prawie 17 proc.

Od grudnia 2007 do listopada 2008 Polacy kupili prawie 3 mld litrów różnego rodzaju alkoholi. W analizowanym okresie rynek alkoholi w Polsce był wart 25 mld zł. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, oznacza to wzrost o 9,2 proc. ilościowo i aż 16,9 proc. wartościowo.

Dominującą kategorią rynku alkoholu w Polsce jest piwo, odpowiadające za 88 proc. sprzedaży w ujęciu ilościowym i 51,4 proc. w ujęciu wartościowym. W ujęciu rocznym traci ono jednak na znaczeniu (odpowiednio -0,7pp i -1,4pp). Zyskuje głównie wódka (wzrost znaczenia w koszyku o 0,7pp ilościowo i 1,2pp wartościowo). W okresie grudzień 2007 - listopad 2008 Polacy przeznaczyli 38,6 proc. wydatków na alkohol właśnie na wódkę. Pozostałe kategorie alkoholowe (takie jak: wina, whisky, brandy itd.) mają wciąż niewielkie znaczenie, stanowią mniej niż 5 proc. w ujęciu ilościowym i ok. 9 proc. wartościowo.

W przypadku większości kategorii alkoholowych obserwujemy większe wartościowe niż ilościowe wzrosty sprzedaży. Czynników odpowiedzialnych za ten stan jest kilka, jednak najważniejszym z nich jest wzrost cen, na skutek rosnących kosztów produkcji i cen surowców.

10,5 proc. sprzedaży alkoholu w Polsce odbywa się w hipermarketach. Rok do roku tracą one jednak na znaczeniu (-1,3pp wartościowo), podobnie jak supermarkety (-1,4pp). W tym samym czasie na znaczeniu zyskują sklepy handlu tradycyjnego, które od grudnia 2007 do listopada 2008 odpowiadały za 62,2 proc. sprzedaży wartościowej alkoholu w Polsce. Dla liderów rynku (piwa i wódki) znaczenie tego kanału dystrybucji jest jeszcze większe i oscyluje wokół 77 proc. W handlu tradycyjnym, na szczególną uwagę zasługują sklepy winno-cukiernicze. W większości kategorii ich waga nie przekracza co prawda 10 proc., jednak widoczne są wzrosty (wódka +0,9pp, wino +0,9pp, piwo +0,6pp). Sprzedaż alkoholi takich jak whisky, likiery czy gin silnie skoncentrowana jest w hipermarketach i supermarketach (znaczenie na poziomie 50 proc. wartościowo). W ujęciu długookresowym widoczny jest jednak trend rosnącego znaczenia sklepów handlu tradycyjnego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 451) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH