Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Piwo zdrożeje nawet o 70 gr. na opakowaniu

  • Autor: Polska
  • Data: 09-06-2008, 08:23
Piwo zdrożeje nawet o 70 gr. na opakowaniu

Na świecie rośnie popyt na złocisty trunek. Browary mogłyby produkować go więcej, ale zaczyna brakować surowców i opakowań. Gwałtownie rosną ich ceny - czytamy w dzienniku Polska. W efekcie piwo w sklepach zdrożeje niebawem od 30 do 70 gr za butelkę lub puszkę. Będzie od 10 do 20 proc. droższe niż obecnie.

Cała europejska produkcja słodu w 2008 r. dawno została wyprzedana. Ceny tego surowca w długoterminowych kontraktach osiągały poziom 130-150 euro za tonę, podczas gdy rok temu wynosiły ok. 70 euro za tonę. Jeśli ktoś chce go pilnie otrzymać, musi liczyć się z wydatkiem nawet 600 euro za tonę, ale i przy takiej cenie nie ma gwarancji, że nie odejdzie z kwitkiem.

Zdaniem browarników rosnącym cenom słodu winne są biopaliwa. Część rolników, którzy do tej pory uprawiali chmiel i jęczmień, przerzuciła się bowiem na rzepak (olej rzepakowy jest jednym z komponentów biopaliw). Uprawa tej rośliny jest mniej pracochłonna od jęczmienia, a w dodatku można otrzymać dotacje od państwa. Drugim powodem są gorsze zbiory jęczmienia i chmielu - w ubiegłym roku były one mniejsze w całej Europie aż o 30 proc. niż w 2006 r.

Drożejące piwo to problem globalny. Obszar upraw chmielu nie rośnie, a przybywa ludzi. W ciągu ostatnich 30 lat areał upraw tej rośliny w przeliczeniu na człowieka spadł z 3,5 do 2,2 ha. Z jęczmieniem jest jeszcze gorzej. Rośnie produkcja mięsa, a do tego potrzeba dużo pasz. W efekcie cena jęczmienia w Czechach wzrosła ze 130 euro za tonę w grudniu 2006 r. do ponad 290 euro w grudniu 2007 r.

Nie lepiej wygląda sytuacja z innymi surowcami potrzebnymi do produkcji piwa. W Polsce sprzedaje się coraz więcej tego napoju w puszkach - obecnie aż połowa złocistego trunku rozlewana jest do opakowań aluminiowych. Resztę dzielą między siebie butelki (40 proc.) i beczki (10 proc.). Na rynku już występują poważne braki puszek. W ciągu najbliższych trzech, pięciu lat nadal będzie ich brakowało. Do tego dochodzi wysoka cena aluminium: w czerwcu 2006 r. ten metal kosztował 3227 dol. za tonę, ustanawiając rekord wszech czasów. Dziś jest niewiele taniej.

Drożeje też szkło, choć nie tak gwałtownie jak aluminium. Browary zaś stosują coraz więcej butelek bezzwrotnych - zauważają dziennikarze Polski.

Efektem szalejących cen jest i będzie wzrost cen piwa w sklepach. Na opakowania przypada ok. 40 proc. całkowitych kosztów produkcji, na słód zaś do 30 proc. Pozostałe wydatki browarów idą na etykiety, chmiel czy syropy.

Producenci piwa twierdzą, że wzrost cen mogłaby powstrzymać obniżka akcyzy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 562) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.