Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Plastikowe butelki i puszki pomogą browarom w Polsce przetrwać kryzys?

  • Autor: Adam Bogacz, portalspozywczy.pl
  • Data: 10-05-2009, 22:32
Plastikowe butelki i puszki pomogą browarom w Polsce przetrwać kryzys?

O tym, ze mamy do czynienia z kryzysem i spadkiem spożycia na rynkach napojów alkoholowych i bezalkoholowych wiedzą już wszyscy. W którą stronę pójdą producenci piwa aby ratować sprzedaż swoich produktów? Mogą obniżać ceny swoich produktów, ale mogą także zainwestować w tańsze, innowacyjne opakowania.

O ile w 2007 r. wzrost sprzedaży wyniósł aż 8 proc. To w 2008 r. sprzedaż piwa wzrosła zaledwie o 1,7 proc. osiągając 35,6 mln hl. A nieznaczny wzrost wygenerowała przede wszystkim nieco wyższa sprzedaż w I kw. 2008 r. Według polskich producentów piwa w 2009 r. sytuacja zapowiada się jeszcze gorzej.

Do wniosków takich skłania kilka niekorzystnych okoliczności, jak pogorszenie się sytuacji finansowej konsumentów, wzrost cen w związku z wprowadzoną akcyzą, czy większe trudności dystrybutorów i detalistów w finansowaniu swojej działalności.

Producenci piwa muszą poszukiwać różnych form zwrócenia uwagi na nowe produkty o niszowym charakterze (np. piwa smakowe) oraz na nowe, tańsze i innowacyjne formy opakowań. Z pewnością tańszą formą opakowań do piwa są plastikowe butelki PET. W wielu krajach zdobyły one już sporą popularność, u nas jeszcze nie. Niemniej od kilku już lat niektórzy producenci piwa w Polsce analizują możliwość wprowadzenia piwa w butelkach PET, zwłaszcza dla marek niżej pozycjonowanych.

Zastosowanie butelek PET do piwa i innych napojów ma już bogatą historię na wielu mniej lub bardziej od nas rozwiniętych rynków. Po raz pierwszy chyba piwo w butelce PET pojawiło się w 1996 r., kiedy to browar Carlton & United Brewerie podjął przełomową decyzję. Wkrótce potem Miller Brewing Company wprowadził na rynek amerykański rynek piwo w butelkach PET o pojemności 20 uncji obj. i 1 litr. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych i na początku XXI wieku na rynku światowym pojawiło się około 20 marek piwa w butelkach PET w tym Cruzcampo browaru Heineken.

Rozwój sprzedaży piwa w butelkach PET z początku napotykał na kilka barier jak krótszy okres trwałości piwa, przepuszczalność ścian butelki (piwo jest bardzo wrażliwe na zawartość tlenu) oraz obiekcje konsumentów. Z czasem sytuacja się diametralnie zmieniła. Wprowadzono butelki PET wielowarstwowe, okres trwałości wynosi już 9 miesięcy.

W krajach sąsiedzkich piwo w butelkach PET jest powszechnie dostępne. W Rosji pojawiła się nawet butelka o pojemności 5 litrów, na Ukrainie lokalne marki powszechnie są dostępne w butelkach PET. W Rumunii SABMiller wprowadził w sierpniu 2006 r. swoją główną lokalną markę Timisoreana w butelce PET o pojemności 2 litry. Z kolei Heineken w kwietniu 2009 r. wprowadził w Czechach dwie bardzo tradycyjne marki Zlatopramen i Starobrno w butelkach PET o pojemności 1,5 litra.

KOMENTARZE: (11)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Prawnik 07-06-2009, 12:47:
Trudno zrozumieć co zdecydowało o wprowadzeniu Warka w 1,5 Pecie. To koszmarek. Producent, GZ, zachwala ze jest wygodna na wyjazdach. Tak, szczególnie w lecie, gdy temperatura sięga 30 stopni, a piwo w 1,5 butelce równiez. Czy uwzględniono, ze w Polsce przewazaja niewielkie mieszkania, a co za tym idzie niwielki sprzet AGD, i male lodowki??? Dla samego pozycjonowania marki wprowadzenie 1,5 l to porazka. Wiecej takich pomyslow. a KP, dalej bedzie zyskiwac rynek.
  • Prawnik 05-06-2009, 08:36:
I jest PET, na rynku piwa, 1,5 litrowa butelka Warki.
"Grupa Żywiec uzasadnia wprowadzenie na rynek 1,5-litrowej butelki Warki tendencją konsumentów do wygody. - Dowodem jest wzrastająca sprzedaż piwa w puszce czy multipakach - przekonuje Joanna Nowakowska, senior brand manager marki."
Odpowiedzią na tendencję konsumentów do wygody, wydaje się., że byłoby wprowadzenie mniejszych opakowań...Co więcej, przy zmniejszającej się liczbie osób w gospodarstwach i duzej sezonowosci sprzedaży piwa trudno zreozumieć sens wprowadzani tak dużej butelki. Co oczywiste, w lecie przy wyższych temperaturach mniejsze opakowania są bardziej dostosowane do potrzeb konsumentów. Duża butelka na goraće lato...? Nawet biorąc pod uwagę heavy userów, rozmiar nowej marki wydaje się przesadzony?
  • Opakowaniowiec 12-05-2009, 09:58:
Polecam czytanie ze zrozumieniem - w przytoczonym fragmencie mowa o tym, że butelki z pet zdominowały rynki wód mineralnych, z wyjątkiem Niemiec. Nie ma tam mowy, o podanym wcześniej przez szanownego Prawnika, "nieprzyjęciu się" butelek z petu. Może jeszcze jakiś cytacik? Tym razem poproszę coś o szkodliwości zdrowotnej.

Zobacz wszystkie komentarze (11)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 889) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH