Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polscy producenci napojów daleko za Zachodem i... Wschodem

  • Autor: Weronika Pietrykowska, portalspozywczy.pl
  • Data: 17-09-2008, 11:36
Polscy producenci napojów daleko za Zachodem i... Wschodem

Pod względem innowacyjności produktów, polskie firmy branży napojów bezalkoholowych są daleko w tyle nie tylko za międzynarodowymi koncernami, ale także za producenci zza wschodniej granicy. Rodzime firmy muszą postawić na rozwój produktów funkcjonalnych.

- Z przykrością muszę stwierdzić, że zarówno rosyjski, jak i ukraiński rynek napojów bezalkoholowych, choć oba ustępujące jeszcze naszemu pod względem wielkości spożycia na osobę, są bardziej innowacyjne. Szczególnie, jeśli chodzi o prozdrowotne produkty z kategorii helath & wellness - mówi Adam Bogacz, dyrektor na Centralną i Wschodnią Europę w firmie Zenith International.

Ekspert zauważa, że rodzime spółki zazwyczaj nie interesują się sytuacją na światowych rynkach - nie śledzą nowości i trendów w branży. - Wiele należy zmienić m.in. w zakresie organizowania procesu NPD (new product design - przyp. red.), a więc współpracy marketingu i R&D nad opracowaniem nowego produktu - podkreśla Adam Bogacz.

Pewną przeszkodą w rozwoju polskich marek jest także konserwatyzm rodzimych konsumentów. - Firmy i zrzeszające je stowarzyszenia powinny wypracować sobie lepszy sposób komunikowania się z rynkiem. Warto, aby skuteczniej kreowały też opinię i przyzwyczajenia konsumentów - dodaje Adam Bogacz. Firmy powinny starać się dotrzeć do różnych, nowych grup konsumenckich,
wprowadzać nowe podkategorie, zwłaszcza w ostatnio najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentach, jak chociażby napojów energetyzujących. Według danych Zenith International, tylko w ubiegłym roku sprzedaż energetyków wzrosła w naszym kraju o 150 proc.

- Rynek już dojrzał pod względem wielkości, liczby marek, ale jest bardzo monotonny w zakresie smaku, składu - zauważa Adam Bogacz. Dlatego na polskim rynku mogłyby wkrótce pojawić się np. napoje hybrydowe bądź o bogatszym składzie.

Według danych Nielsen, w 2007 r. rynek napojów energetycznych stanowił 1 proc. wszystkich napojów bezalkoholowych. Największą sprzedażą cieszyła się woda (40-proc. udział), zaraz za nią uplasowały się napoje gazowane (32 proc.) i soki, nektary, napoje owocowe (19 proc.).

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 724) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH