Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polscy producenci napojów daleko za Zachodem i... Wschodem

  • Autor: Weronika Pietrykowska, portalspozywczy.pl
  • Data: 17-09-2008, 11:36
Polscy producenci napojów daleko za Zachodem i... Wschodem

Pod względem innowacyjności produktów, polskie firmy branży napojów bezalkoholowych są daleko w tyle nie tylko za międzynarodowymi koncernami, ale także za producenci zza wschodniej granicy. Rodzime firmy muszą postawić na rozwój produktów funkcjonalnych.

- Z przykrością muszę stwierdzić, że zarówno rosyjski, jak i ukraiński rynek napojów bezalkoholowych, choć oba ustępujące jeszcze naszemu pod względem wielkości spożycia na osobę, są bardziej innowacyjne. Szczególnie, jeśli chodzi o prozdrowotne produkty z kategorii helath & wellness - mówi Adam Bogacz, dyrektor na Centralną i Wschodnią Europę w firmie Zenith International.

Ekspert zauważa, że rodzime spółki zazwyczaj nie interesują się sytuacją na światowych rynkach - nie śledzą nowości i trendów w branży. - Wiele należy zmienić m.in. w zakresie organizowania procesu NPD (new product design - przyp. red.), a więc współpracy marketingu i R&D nad opracowaniem nowego produktu - podkreśla Adam Bogacz.

Pewną przeszkodą w rozwoju polskich marek jest także konserwatyzm rodzimych konsumentów. - Firmy i zrzeszające je stowarzyszenia powinny wypracować sobie lepszy sposób komunikowania się z rynkiem. Warto, aby skuteczniej kreowały też opinię i przyzwyczajenia konsumentów - dodaje Adam Bogacz. Firmy powinny starać się dotrzeć do różnych, nowych grup konsumenckich,
wprowadzać nowe podkategorie, zwłaszcza w ostatnio najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentach, jak chociażby napojów energetyzujących. Według danych Zenith International, tylko w ubiegłym roku sprzedaż energetyków wzrosła w naszym kraju o 150 proc.

- Rynek już dojrzał pod względem wielkości, liczby marek, ale jest bardzo monotonny w zakresie smaku, składu - zauważa Adam Bogacz. Dlatego na polskim rynku mogłyby wkrótce pojawić się np. napoje hybrydowe bądź o bogatszym składzie.

Według danych Nielsen, w 2007 r. rynek napojów energetycznych stanowił 1 proc. wszystkich napojów bezalkoholowych. Największą sprzedażą cieszyła się woda (40-proc. udział), zaraz za nią uplasowały się napoje gazowane (32 proc.) i soki, nektary, napoje owocowe (19 proc.).

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 080) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH