REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Polskie miody pitne mogą być nowym przebojem eksportowym w 2009

  • Autor: Tomasz Kadłubański
  • Data: 03-01-2009, 14:43
Polskie miody pitne mogą być nowym przebojem eksportowym w 2009
Maciej Jaros

Firma Apis ma nadzieję, że w ciągu trzech lat podwoi eksport produkowanych przez siebie miodów pitnych. Już dziś jest to około 100 tys. litrów, a sprzedaż za granicę rośnie szybciej niż w kraju, w tempie ponad 25 proc. rocznie.

REKLAMA

Miody pitne dają naszym rodzimym producentom spore szanse zaistnienia na międzynarodowym rynku konsumenta napojów alkoholowych. By jednak produkty te zachowały swój oryginalny znak oraz receptury, polscy producenci od 3 lat starali się o zabezpieczenie „naszych" miodów pitnych w odpowiednich organach Unii Europejskiej.

I tak w 2008 roku cztery polskie produkty trafiły na unijną listę Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności. Komisja Europejska wpisała tam miody staropolskie Czwórniak, Trójniak, Dwójniak i Półtorak.

Z wnioskiem o ochronę nazwy wystąpiła Krajowa Rada Winiarstwa i Miodosytnictwa w 2005 r. Miody pitne to produkty naturalne, uzyskiwane bez użycia konserwantów, stabilizatorów, sztucznych barwników i aromatów.

Dzięki wpisaniu miodów staropolskich na unijną listę umocni się promocja tych produktów jako wyrobów tradycyjnych i tym samym pozwoli to na uzyskiwanie wyższych cen za te produkty. Wpis na listę produktów chronionych to znakomita okazja do wylansowania miodów.

Spółdzielnia Pszczelarska Apis z Lublina zaciera ręce, bo to ona będzie głównym beneficjentem wpisu miodów na europejską listę. Apis produkuje ok. 500 tys. litrów tego trunku rocznie, dzięki czemu ma ponad trzy czwarte udziałów w polskim rynku. Liczą, że Polacy znów zaczną sięgać po miód pitny, tak jak dla naszych przodków, dla których setki lat temu był jednym z głównych napojów alkoholowych.

Firma ma nadzieję, że w ciągu trzech lat podwoją eksport produkowanych przez siebie miodów pitnych. Już dziś jest to około 100 tys. litrów, a sprzedaż za granicę rośnie szybciej niż w kraju, w tempie ponad 25 proc. rocznie.

Dziś produkuje się w Polsce zaledwie ok. 650-700 tys. litrów złocistego napoju. Maciej Jaros, właściciel drugiej pod względem wielkości w Polsce miodosytni Pasieka z Tomaszowa Mazowieckiego wytwarza we własnej fabryce około 130 tys. litrów głównie trójniaków i dwójniaków. Ma nadzieję, że szerzej zacznie sprzedawać swoje produkty za granicę.

Spodziewa się podobnych profitów, jakie osiągają winiarze z Francji. Już samo złożenie wniosku o rejestrację sprawiło, że zaczęli go kupować handlowcy z Włoch, Hiszpanii czy Kanady.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 605) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH