Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Agros Nova: Na rynku napojów i soków chcemy przejmować a nie sprzedawać

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 22-05-2011, 14:54
Prezes Agros Nova: Na rynku napojów i soków chcemy przejmować a nie sprzedawać
Marek Sypek, prezesa spółki Agros Nova

Na pewno będziemy inwestować w kategorię soków, ale będziemy inwestować rentownie - mówi Marek Sypek, prezesa spółki Agros Nova.

(...)

Na jakim biznesie Grupy najmocniej odbiła się sytuacja na rynku surowcowym?

Szczególnie mocno uderzyła w rynek soków i napojów. Zanotowaliśmy dramatyczne, bo o ponad 100-proc. wzrosty cen cukru, koncentrat jabłkowy podrożał jeszcze bardziej - o ponad 200 proc. Na to nakłada się duża niechęć sieci handlowych do wprowadzania podwyżek cen produktów, nawet w przypadku tych, które zostały mocno dotknięte kryzysem surowcowym. Marże na tym bardzo konkurencyjnym rynku od dawna były minimalne, praktycznie jednoprocentowe. W tym momencie część producentów zjada swoje rezerwy. Podwyżki są więc nieuniknione, nie jesteśmy w stanie kontynuować działalności przy cenach na dotychczasowym poziomie. Niektórzy producenci poprzez rezygnację z podwyżek, a przez to dokładanie do interesu, liczą zapewne na chwilowe przejęcie dodatkowych kilku procent udziałów rynkowych.

Agros Nova musiała podnieść ceny?

Byliśmy zmuszeni do podniesienia cen w kategorii soków i napojów. Co więcej, sądzę, że nie była to ostatnia podwyżka na tym rynku w tym roku. Podwyżki rzędu 4 proc., które zostały wprowadzone - i to nie we wszystkich częściach kategorii - są dalekie od tego, aby pokryć wzrost kosztów surowców. Żaden producent, nie jest w stanie dokładać do biznesu długoterminowo.

Wzrost w tej kategorii można wygenerować obecnie poprzez agresywny i kosztowny marketing lub poprzez przejęcia?

Oczywiście. Wystarczy popatrzeć na markę Cappy, Coca-Cola wydała gigantyczne pieniądze w ciągu ostatnich dwóch lat na promocję tej marki, a udział w rynku w porównaniu z poniesionymi nakładami jest bardzo mizerny. Ciekawe jak długo przy obecnej cenie produktu wystarczy im źródeł finansowania. W tym przypadku uzyskane udziały rynkowe kosztowały firmę kilkadziesiąt milionów złotych, a zwrot inwestycji jest żaden, szczególnie, że marża w sokach jest obecnie na minusie.

Jakie plany ma Pan wobec soków i napojów?

W ciągu 2-2,5 roku w sokach owocowych marka Fortuna podwoiła swe udziały proc. Co więcej, była to jedyna subkategoria w sokach i napojach, która w tym czasie urosła, wszystkie pozostałe zanotowały spadki. Dlatego na pewno będziemy inwestować w tę kategorię, ale będziemy inwestować rentownie. Nie chcemy, tak jak robią to niektórzy producenci, dokładać do interesu. Musimy kierować się zwykłym rachunkiem ekonomicznym. Nie będzie to strategia sprzed 1-2 lat, która przygotowywała firmę do sprzedaży. Teraz naszym zadaniem jest uporządkowanie portfolio firmy, tak aby było ono w pełni rentowne. To jeden z naszych głównych celów.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (25 228) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH