Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Gourmet Foods: Ceny herbat będą stopniowo rosły

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 30-12-2009, 13:39
Prezes Gourmet Foods: Ceny herbat będą stopniowo rosły

Jednym z podstawowych czynników wpływających na ceny herbaty u producentów (czyli rolników w około 30 krajach, w których herbata jest uprawiana) jest pogoda. Ten czynnik nie jest przewidywalny, wiec można tylko stwierdzić, że jeżeli podobnie jak w roku bieżącym w Kenii, Indiach i Sri Lance ponownie wystąpi długotrwała susza, to ceny poszybują do jeszcze wyższych, niż w mijającym roku poziomów - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Tomasz Witomski, prezes Gourmet Foods.

Jeżeli powróci pogodowa normalność, czyli okresy opadów deszczu przeplatane okresami suchymi, to zdaniem Tomasza Witomskiego ceny się ustabilizują, choć nie na poziomie z końca 2008 i początku 2009 roku, lecz raczej zbliżonym do obecnego poziomu. - Innym powodującym ruchy cenowe elementem jest koszt zbioru w powiązaniu z jakością. Im więcej zbioru ręcznego i to dokładnego, tym wyższy koszt - to dotyczy przede wszystkim Sri Lanki, gdzie zbiera się herbatę przede wszystkim ręcznie i przetwarza ja tradycyjnie - zwraca uwagę prezes Gourmet Foods. - Sri Lanka ma też bardzo silne związki zawodowe pracowników plantacji herbacianych i w związku z tym koszt pracy związanej ze zbiorem ciągle rośnie. Można się zatem spodziewać, że następować będzie dalszy wzrost cen herbat ze Sri Lanki w relacji do cen z innych krajów w których uprawiana jest herbata - dodaje.

Trzecim czynnikiem wpływającym na ceny herbaty na rynkach konsumenckich jest rosnący relatywnie szybko popyt (2-5 proc. rocznie) przy jednoczesnym niedoborze podąży. - To powoduje, że ceny na półkach stopniowo rosły i będą rosły niezależnie od zmian cen u producentów herbaty. Niestety, nikt w krajach produkujących herbatę nie spodziewa się takiego wzrostu produkcji, który mógłby zniwelować różnicę miedzy popytam a podążą - mówi Tomasz Witomski. - Przez producentów rozumiem rolników, a nie pakowaczy w krajach gdzie herbata nie jest uprawiana. Pakowacze ze swojej strony borykają się ze wzrostem cen materiałów opakowaniowych. Wszystkich, zarówno po stronie produkcji, handlu, jak i konsumentów dotyka koniunktura oraz wartość lokalnych walut. W Polsce, jeżeli wartość złotówki do podstawowych walut zakupu herbaty będzie rosła, część skutków wzrostu cen herbaty u producentów, jak i kosztów pakowania może być zniwelowana przez wyższa wartość naszego pieniądza - ocenia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 520) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH