REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Tomasz Witomski: Niektóre dyskonty mogą zepsuć rynek każdej kategorii produktów

  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 26-02-2013, 13:45
Prezes Gourmet Foods: Niektóre dyskonty mogą zepsuć rynek każdej kategorii produktów
Tomasz Witomski, prezes firmy Gourmet Foods; Fot. ŻelaznaStudio / P.Waniorek

- Polacy, którzy są w trudniejszej sytuacji materialnej i decydują się na kupowanie w "tanich" sklepach, w rzeczywistości skazują się na kupowanie towarów niższej jakości za relatywnie zawyżoną cenę - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Tomasz Witomski, prezes firmy Gourmet Foods, która dystrybuuje herbatę Dilmah.

REKLAMA
Jakie zjawiska na rynku handlowym i spożywczym mają obecnie największy wpływ i na kategorię herbaty?

Nastąpił bardzo duży spadek optymizmu konsumentów, który zostali - wręcz na siłę - przekonani, że powinni oszczędzać i kierować swoje kroki do sklepów z teoretycznie tanimi produktami.

Ukierunkowanie psychiki społeczeństwa w stronę spowolnienia gospodarczego jest samospełniającym proroctwem, ale też na przykład sprzyja rozwojowi handlu dyskontowego. Efektem jest spirala ciągnąca konsumpcję wewnętrzną - jeden z istotnych czynników wzrostu gospodarczego Polski - w dół. Kiedy kieruje się ludzi do tanich sklepów i zachęca do kupowania tanich produktów, bo ma im zagrażać bieda, rezultatem są między innymi mniejsze wpływy z podatku VAT dla budżetu Państwa, a to prowadzi do ograniczania inwestycji i w efekcie - zmniejszania zatrudnienia.

A zarabiają na tym na przykład sklepy dyskontowe, które pomimo deklaracji, iż oferują nadzwyczaj niskie ceny, osiągają na tyle wysokie marże, że są dziś liderami w wydatkach na reklamę! Zarabiają też ci producenci, którzy gotowi są obniżać jakość swych wyrobów, by sprostać oczekiwaniom cenowym handlu masowego, w tym dyskontowego i jeszcze na tym zarabiać. Tracimy na tym, moim zdaniem, my - kupujący towary w sklepach, bowiem musimy płacić relatywnie dużo za coraz gorszej jakości towary.

Czy dyskonty psują rynek herbaty?

Obserwując półki w sklepach dyskontowych uważam, że niektóre dyskonty mogą zepsuć rynek każdej kategorii produktów. Warto uświadomić sobie, jak wielkie są ich wydatki na reklamę, która ma przyciągnąć do nich kupujących i przekonać, że oferują najniższe ceny. Skoro tyle wydają, to wypracowują bardzo wysokie marże, a to prowadzi do wniosku, że te "tańsze od najtańszych" towary są w rzeczywistości znacznie mniej warte niż to określają ceny na półkach. A zatem kupując towary po niskich - według deklaracji - cenach, w rzeczywistości za nie przepłacamy.

Ta sytuacja moim zdaniem może oznaczać, że ci z nas, którzy są w trudniejszej sytuacji materialnej i decydują się na kupowanie w "tanich" sklepach, w rzeczywistości skazują się na kupowanie towarów niższej jakości za relatywnie zawyżoną cenę.

Jest to oczywiście pewne uproszczenie, nie można bowiem zapominać, że sklepy dyskontowe, to często doskonali operatorzy, potrafiący dobrze wykorzystać sytuację rynkową i nastroje kupujących. Mam tylko wątpliwości, w jakim stopniu korzystają na tym również kupujący.

Jak Pan ocenia jakość herbaty sprzedawanej w dyskontach?


Każdy człowiek ma swoje przyzwyczajenia smakowe i prawo do picia tego, co uważa za najlepsze. Jest widocznie grono konsumentów, którym smakują herbaty z dyskontów.

Polacy piją dużo herbaty, ale jakże często nie uświadamiają sobie, że mają prawo i powinni degustować różne herbaty i dokonywać wyborów. Wiele nawyków żywieniowych wynosimy np. z domu rodzinnego i później je automatycznie powielamy. Tymczasem herbata jest ogromnie zróżnicowana i być może w najbliższym sklepie, niekoniecznie dyskontowym, na półce, której się od dawna nie przyglądaliśmy, bo automatycznie sięgaliśmy "po to, co zawsze", czeka na nas paczka herbaty, która nas zachwyci.

Czy można w ogóle wyprodukować herbatę, która kosztuje 2-3 zł za 50 torebek?

Oczywiście, że można. Nie wszędzie, ale są na świecie takie miejsca, gdzie niskiej jakości herbata jest produkowana. Z pewnością Sri Lanka, dawny Cejlon, ojczyzna marki Dilmah, takim miejscem nie jest.

KOMENTARZE: (4)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Ossa 05-03-2013, 15:40:
Oj, bo się herbatka 20 torebek za prawie 7 zł nie sprzedaje to trzeba zaatakować dyskonty.

  • Tonda 27-02-2013, 09:50:
Wreszcie ktoś się odważył powiedzieć to głośno! Pewno tej super taniej herbaty są jakieś resztki zmiatane z podłogi tak jak okazało się, że w rozpuszczalnym kakao sprzedawanym w Lidlu są jakieś łuski i łupinki zmielone. Oczywiście u nas tego nie powiedzą głośno. W Czechach działa specjalna strona "Produkty spożywcze pod pręgierzem" i tam jest wszystko dobrze opisane i są zdjęcia. Często tam zaglądam, bo sieci marketów oferują te same produkty co w Polsce. Czekam na podobną stronę w Polsce.
www.potravinynapranyri.cz
  • zmierzch Europy nadchodzi 26-02-2013, 17:07:
dobra saszetka herbaty to i na trzy kubki wystarczy...

Zobacz wszystkie komentarze (4)

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 147) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH