Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Herbapolu Lublin: Polskie zioła i herbaty owocowe powinny być promowane za granicą

  • Autor: PM, portalspozywczy.pl
  • Data: 18-01-2013, 14:41
Prezes Herbapolu Lublin: Polskie zioła i herbaty owocowe powinny być promowane za granicą

- Biorąc pod uwagę dynamiczny wzrost eksportu polskiej branży rolno-spożywczej w ostatnich latach, trudno dysputować z określeniem "sukces”. Bez wątpienia duża część tego eksportu to zasługa aktywności administracji rządowej. Nie można jednak również zapomnieć, iż głównymi beneficjentami tych działań, są branże bliższe sercom polityków, jak np. mleczarska lub mięsna, lub też bezpośrednio rolnicy, gdyż duża część tego eksportu to sprzedaż produktów rolnych, w tym zbóż - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Roman Górny, prezes zarządu, dyrektor generalny spółki Herbapol Lublin SA.

- Fakt ten powoduje jednak również ograniczenie podaży na rynku krajowym, a w konsekwencji wzrost cen surowców na rynku wewnętrznym, co znacznie utrudnia pozycję branży przetwórczej - mówi Roman Górny. - Nie kwestionując więc sukcesów eksportowych branży rolno-spożywczej, nie można zapominać, iż grupa beneficjentów działań rządowych jest bardzo selektywna, natomiast inna część uczestników tego rynku ma z tego powodu wręcz pogorszone warunki konkurowania - dodaje.

Jak tłumaczy prezes Herbapolu Lublin, w branży herbat ziołowych lub owocowych, nowa rzeczywistość stworzyła bariery rozwoju. - Z jednej strony surowce masowo eksportowane na rynki zachodnie powodują wzrost ich cen, wręcz zrównoważenie z cenami surowców w najbogatszych krajach UE, z drugiej strony siła nabywcza konsumenta polskiego jest nadal niższa od konsumenta np. niemieckiego, stanowiąc naturalne ograniczenie popytu na wyroby przetworzone wykorzystujące tak drogi surowiec - przyznaje Roman Górny.

Spółka Herbapol Lublin ma kilka propozycji dotyczących mechanizmów wsparcia dla eksporterów. Zdaniem prezesa, z jedną z nich jest stabilizacja walutowa, która bardziej sprzyja aktywności w handlu zagranicznym. Jego zdaniem misje gospodarcze nie są tak istotne - są korzystne dla bardzo dużych projektów inwestycyjnych, jednak mało skuteczne w standardowej działalności eksportowej.

- Należałoby zastanowić się nad intensywną promocją kolejnych polskich branży. Samo wsparcie uczestnictwa w targach nie jest rozwiązaniem, gdyż konsumenci zagraniczni nie mają zaufania do polskich marek w kategoriach, które wcześniej nie są odpowiednio wypromowane. Takim dobrym przykładem pomocy administracji rządowej były promocje polskich wyrobów mleczarskich i mięsnych. Dlaczego nie mogłyby być to również polskie zioła lub herbaty owocowe? - zastanawia się Roman Górny.

Dodaje, że herbaty smakowe są w Europie Zachodniej bardzo dużym rynkiem, a dodatkowo coraz większa część surowca wykorzystywanego do ich produkcji, którego jakość tamtejsi konsumenci najwyraźniej bardzo sobie chwalą, pochodzi właśnie z Polski. - Konsumenci jednak nie mają zwykle świadomości pochodzenia surowca, a kupują te produkty gdyż posiadają one znane przez nich, tradycyjne marki z danego kraju - mówi.

- Promocja polskiej marki dla dowolnej firmy indywidualnie byłaby przedsięwzięciem zbyt kosztownym, natomiast wsparcie państwa dla promocji całej kategorii mogłoby stanowić dobry początek dla późniejszego wdrażania i wspierania konkretnych produktów markowych. Dodatkowo promocja wybranych kategorii ułatwia polskim firmom drogę do produkcji marek prywatnych dla zachodnich odbiorców - wyjaśnia Roman Górny, prezes zarządu, dyrektor generalny spółki Herbapol Lublin SA.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • HS 27-04-2013, 10:26:
dziwny ten Prezez Herbapolu

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 476) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH