Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Horteksu: Na rynku soków może być już tylko lepiej. Będziemy zwiększać swoje udziały

  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 20-12-2012, 11:05
Prezes Horteksu: Na rynku soków może być już tylko lepiej. Będziemy zwiększać swoje udziały
Tomasz Kurpisz, prezes Horteksu // Fot. ŻelaznaStudio / P.Pawłowski

- Wyniki ostatnich miesięcy pokazują, że rynek SNN zaczyna się powoli odbudowywać - zanotowano wzrosty w porównaniu z analogicznymi okresami w latach ubiegłych. Na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy rynek urósł kilka procent - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Tomasz Kurpisz, prezes Horteksu.

- Jak Pan ocenia sytuację na polskim rynku soków, nektarów i napojów owocowych?

Na kiepskie wyniki ubiegłego roku duży wpływ miało zimne lato. Obecnie wydaje się również, że trendy, które zmierzały w kierunku zastępowania spożycia soków innymi napojami, np. wodą powoli zostały wyhamowane. Polacy wracają do picia soków, nektarów czy napojów owocowych.

Teraz może być już tylko lepiej, dlatego - moim zdaniem - rynek będzie rósł zarówno wartościowo, jak i ilościowo. Oczywiście luka, jaka powstała na rynku jest dosyć duża. Konsumpcja oscyluje na poziomie z 2006 roku, więc jest, co odbudowywać.

- Jak wygląda sytuacja cenowa soków? Czy w ostatnim czasie producenci zdecydowali się na drastyczne podwyżki cen?

Na rynku miały miejsce korekty cen na przestrzeni ostatnich 12-18 miesięcy. Są to jednak dość nieduże podwyżki - maksimum 5-proc. Nie nadążają one jednak za realnym wzrostem kosztów produkcji. Drogi jest cukier mający wpływ na ceny nektarów i napojów, owoce krajowe (jabłka, truskawki, wiśnie) czy koncentraty owocowe (przede wszystkim pomarańczowy).

- Jakie plany związane z rynkiem SNN ma Hortex?


Konsekwentnie wprowadzamy różnego rodzaju innowacje czy nowe smaki. Już kilkukrotnie wprowadziliśmy limitowane wersje sezonowych smaków napojów. Od dwóch lat wprowadzamy nową komunikację, grafikę, opakowania - tak, aby zainteresować konsumentów naszą marką.
Nasze udziały w rynku SNN są dość stabilne. Mamy ok. 13 proc. rynku oraz ponad 20 proc. w rynku liczonym bez marek własnych. Daje nam to mocną drugą pozycję. Mamy aspirację do zwiększania udziałów, ale bardziej zależy nam na zdobyciu celów finansowych niż na ściganiu się o udziały.

Trzeba jednak zaznaczyć, że na przestrzeni ostatnich lat największe udziały w rynku uzyskały marki własne. Jednak w ostatnim okresie obserwujemy, że w dyskontach spada sprzedaż marek własnych kosztem produktów brandowych. Wydaje mi się, że jest to związane ze zmianą strategii Lidla i Biedronki, które coraz częściej i coraz chętniej wprowadzają produkty markowe. Nam również od kilku miesięcy udaje się z na tym polu współpracować z Biedronką. To może być kierunek, w którym będą zmierzały dyskonty, a to powoduje zwiększenie udziałów produktów markowych w całym roku soków.

- Czy ten trend może być związany także z tym, że rosnące koszty produkcji wymusiły na producentach soków marek własnych spore podwyżki i nie są one w stanie konkurować z wyrobami markowymi?

Jest to bardzo istotny czynnik rozwoju markowych produktów. Jednak na uwagę zasługuje też fakt, że ceny soków, nektarów czy napojów owocowych są wciąż relatywnie niskie, jeżeli porównamy średnią cenę litra soku pomarańczowego w Polsce (4-5 zł), a np. w Moskwie (70-80 Rubli czyli ok.8 zł) czy Londynie (1,5- 2 funtów czyli również 7-10 zł). A tak naprawdę wszyscy producenci w Europie kupują ten sam koncentrat pomarańczowy i pakują soki w te same opakowania dwóch opakowaniowych gigantów, dlatego nie ma racjonalnego powodu, aby ceny soków w Polsce były nawet dwa razy niższe niż w innych krajach.

Czytaj także: Prezes Horteksu: Nie prowadzimy rozmów na temat sprzedaży spółki

W najbliższym czasie w serwisie portalspozywczy.pl, ukażą się kolejne fragmenty wywiadu z Tomaszem Kurpiszem, prezesem Horteksu. Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Izydor 20-12-2012, 19:33:
Jak nie idzie trzeba przekazać info do właścicieli.Pozdrawiam Śląsk.Także pracownicy muszą otrzymać pozytwyna informację choć rzeczywistośc nie wyglada różowo.Mrożonki z dyrektorem ,który rozdaje na lewo i prawo - sugeruję sprawdzić wydatki - jak zawsze uciekają pieniądze a Prezes nie potrafi wyciągnąc żadnych konsekewncji.
Panowie radzę ucikeać jeśli myślicie o swojej przyszłośći!

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 346) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH