Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes KIG PR: W 2013 roku nie spodziewamy się kurczenia rynku napojów

  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 27-11-2012, 11:11
Prezes KIG PR: W 2013 roku nie spodziewamy się kurczenia rynku napojów
Wojciech Rutkowski, prezes zarządu, Krajowa Izba Gospodarcza "Przemysł Rozlewniczy"

- Ze względu na to, że spożycie napojów w Polsce jest znacznie niższe niż w Europie Zachodniej, w 2013 roku nie spodziewamy się kurczenia rynku, ale trudno też oczekiwać dużych wzrostów - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Wojciech Rutkowski, prezes zarządu, Krajowa Izba Gospodarcza "Przemysł Rozlewniczy".

- Obecna sytuacja gospodarcza ma duży wpływ także i na branżę napojową. Niższa jest sprzedaż, wielu konsumentów wybiera tańsze napoje i częściej decyduje się na zamienniki (np. nektary, napoje owocowe czy wody butelkowane zamiast soków). Jednak 2012 rok nie był tak rozczarowujący dla branży, jak poprzedni, kiedy sprzedaż psuło zimne i deszczowe lato. W tym roku dzięki cieplejszej aurze oraz imprezom sportowym, w tym Euro 2012, producentom udało się uzyskać około 5-proc. wzrost sprzedaży, a w przypadku wód butelkowanych mógł on sięgnąć nawet 8 proc. Nie są to duże wzrosty i odchodzący rok branża ocenia jako "minimalnie na plusie" - komentuje Wojciech Rutkowski.

Jego zdaniem, kategorie, które mogą zaliczyć 2012 rok do udanych, to przede wszystkim cola, która zyskała dzięki promocji głównego producenta podczas Euro 2012; energetyki, które rosną mimo stagnacji oraz wody butelkowane.

Jak podkreśla, ogromnym zagrożeniem dla polskich producentów napojów są wysokie ceny surowców, w tym absurdalnie wysokie ceny cukru oraz opakowań, czyli głównie granulatu do produkcji opakowań PET. - Rozwój branży mogłyby też w przyszłości zahamować ewentualne podatki od tzw. niezdrowej żywności, które wprowadzają niektóre kraje europejskie - dodaje, prezes KIG PR.

- Branża nie życzyłaby sobie także podwyżek podatku VAT. Tymczasem na pobudzenie branży ogromny wpływ mogłaby mieć obniżka VAT-u na wody butelkowane. Obecnie jest to 23 proc., podczas gdy soki objęte są 8-proc. podatkiem. Życzylibyśmy sobie, aby wody także należały do tej uprzywilejowanej grupy produktów uznanych do podstawy diety. Wiele krajów Europy Zachodniej stosuje niższą stawkę VAT na wody, a niektóre całkiem z tego podatku zrezygnowały - podsumowuje Wojciech Rutkowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 529) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH