Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Prezes Maspeksu: Kraje Dalekiego Wschodu są dla nas ciekawe pod kątem zaopatrzenia w surowce

Maspex to jedna z największych polskich firm spożywczych, działająca na znaczącym obszarze geograficznym. - Dobrze czujemy się na obszarze Europy Środkowo-Wschodniej - mówi prezes Grupy Maspex Wadowice Krzysztof Pawiński. I przyznaje, że jego firma cały czas wzmacnia swoją obecność na rynkach zagranicznych.

Prezes Maspeksu: Kraje Dalekiego Wschodu są dla nas ciekawe pod kątem zaopatrzenia w surowce
Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex Wadowice

Działają Państwo na szerokim obszarze geograficznym. 35 proc. sprzedaży stanowią rynki zagraniczne. Czy w związku z inwestycjami w Rumunii bądź Bułgarii, ten udział może wzrosnąć w 2011 r.?

W kraju realizujemy największą sprzedaż. Dominacja polskiego rynku jest wpisana w nasze DNA i to nie jest nic złego. Inwestycja, o której wspomnieliśmy dotyczy całej grupy, będzie służyła wytwarzaniu produktów także w Polsce.

Udział sprzedaży zagranicznej w przychodach całej Grupy jest stały i od lat wynosi około 35 proc. Czasem te proporcje zmieniają się o kilka procent, na co wpływ mają m.in. relacje wymienne kursów walut narodowych do złotego.

Czy spodziewają się Państwo, że w tym roku któryś z tych rynków będzie ewidentnie trudniejszy lub przyniesie większe zyski?

Z niepokojem patrzymy na rynek rumuński, który jest dla nas bardzo istotny. Pewne działania związane z cięciami budżetowymi w tym kraju - obniżenie pensji, emerytur i podwyższenie podatku VAT - zawsze wywierają pewien wpływ na decyzje konsumentów. W IV kwartale jeszcze tego nie zaobserwowaliśmy, ale jesteśmy pełni obaw, że możemy mieć do czynienia z zahamowaniem sprzedaży w najbliższym czasie.
Aczkolwiek, na wielu rynkach np. czeskim, czy węgierskim, po trudnym i ciężkim 2009 r., w 2010 r. wyszło słońce i widać pewne pozytywne trendy, choć przechodziły one kryzys dużo mocniej, niż Polska.

Czy rozważają Państwo rozszerzenie geograficzne swojej działalności, wchodzenie na nowe rynki?

Dobrze czujemy się na obszarze Europy Środkowo-Wschodniej. Natomiast prowadzimy również na dużą skalę działalność eksportową, dzięki czemu nasze produkty trafiają do ponad 50 krajów na całym świecie. Jednak za pomocą kontraktów nie można zbudować takiej pozycji, jaką mamy na rynku polskim, czeskim, rumuńskim czy bułgarskim, gdzie prowadzimy działalność produkcyjną, sprzedażową i marketingową. To oczywiście nie zmienia faktu, że cały czas staramy się rozwijać nasze działania eksportowe. Przykładowo w 2010 r. udało się nam zrealizować bardzo ciekawy projekt w angielskim Tesco.

Jakiś czas temu, w trakcie wizyty Donalda Tuska w Indiach, pojawiły się komentarze, że także Maspex jest zainteresowany tym rynkiem...
Kraje Dalekowschodnie są dla nas interesujące, jednak bardziej pod względem naszych potrzeb zaopatrzeniowych - czyli zakupu surowców, które mogłyby być wykorzystane w naszej produkcji. Z punktu widzenia aktywnej polityki produkcyjnej, sprzedażowej i marketingowej myślimy o Europie Środkowo-Wschodniej.

Jak patrzą Państwo na Chiny? To bardzo chłonny rynek...

Także pod kątem zaopatrzeniowym. To ciekawe rynki, na których można kupić artykuły dobrej jakości w dobrej cenie. Jest to istotne, zwłaszcza przy takiej presji kosztowej jaką teraz mamy. Nie chcę składać na wyrost deklaracji co do planów sprzedaży na tym rynku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Krzysztof Pawiński RSS ALERT    /    Maspex RSS ALERT

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.