Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Producenci wódki zarabiają coraz więcej

  • Autor: Rzeczpospolita
  • Data: 23-04-2008, 08:33

Wydaliśmy na wódkę 8,6 mld zł. Ubiegły rok był wyjątkowo dobry dla producentów i dystrybutorów. Ich rentowność wzrosła o ponad połowę. Trzykrotnie szybciej niż sprzedaż.

Niemal co piąty litr wódki kupiony w ostatnim roku w Polsce to tzw. alkohol premium - wynika z danych firmy badawczej Nielsen. Sprzedaż tego typu wódek zwiększyła się w ubiegłym roku o prawie 20 proc. Od stycznia 2007 r. do lutego 2008 r. tylko w sklepach i na stacjach benzynowych Polacy kupili w sumie ok. 215,7 mln litrów wódki, 15,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Wydatki na nią zwiększyły się o 17,5 proc. i sięgnęły 8,6 mld zł.

W górę, chociaż wolniej, poszedł popyt także na wódki popularne (o 19 proc.) i najtańsze (o 5 proc.). - Zwiększenie się sprzedaży wódki to efekt wzrostu gospodarczego i poprawiającej się siły nabywczej społeczeństwa - uważa Małgorzata Faraś, rzecznik Diageo Polska, właściciela marki Smirnoff.

Przy takim wzroście sprzedaży nie dziwią dobre wyniki finansowe producentów i dystrybutorów. Z wyliczeń Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ) wynika, że w 2007 roku rentowność branży spirytusowej zbliżyła się do 7,1 proc. Rok wcześniej wynosiła 4,6 proc. Na ubiegłorocznej hossie skorzystały wszystkie liczące się na polskim rynku firmy. Ich sprzedaż zwiększyła się średnio o 20 proc. Przychody lidera rynku, giełdowej spółki Central European Distribution Corporation, właściciela Bolsa i Polmosu Białystok, poszły w górę o blisko połowę. O około 50 proc. wzrosły także przychody należącej do Pernod Ricard Wyborowej z Poznania.

Wódka jest drugim - po piwie - najpopularniejszym wśród Polaków alkoholem. Więcej tego trunku sprzedaje się tylko w Rosji, na Ukrainie i w Stanach Zjednoczonych.

W Unii Europejskiej więcej wyrobów spirytusowych produkują od nas Brytyjczycy, Niemcy, Hiszpanie i Francuzi. Z Polski pochodzi natomiast ok. 40 proc. wódki czystej wytwarzanej w Europie. Daje to nam pierwsze miejsce wśród 27 krajów członkowskich.

Nasz udział w eksporcie unijnego sektora spirytusowego wynosi jednak tylko ok. 1,4 proc. - Potencjał polskiej branży spirytusowej jest duży. Do tej pory jednak nie udało się nam wypromować marki o globalnym zasięgu - uważa prof. Roman Urban z IERiGŻ. Z danych instytutu wynika, że w 2007 r. wartość wyeksportowanych polskich alkoholi etylowych wyniosła 86 mln euro. To o około jedną dziesiątą więcej niż przed rokiem. O 50 proc., do 111 mln euro, zwiększyła się natomiast wartość trunków sprowadzonych do naszego kraju.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 444) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH