Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Przeczytaj cały wywiad z zarządem firmy Tata Global Beverages Polska, właściciela marek Tetley i Vitax

  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 02-03-2012, 10:56
Przeczytaj cały wywiad z zarządem firmy Tata Global Beverages Polska, właściciela marek Tetley i Vitax
Radosław Matuszewski, dyrektor generalny oraz Anna Kowalska, dyrektor marketingu, Tata Global Beverages Polska; Fot. ŻelaznaStudio

Z zarządem firmy Tata Global Beverages Polska: Radosławem Matuszewskim, dyrektorem generalnym oraz Anną Kowalską, dyrektor marketingu, rozmawiamy m.in. o planach rozwoju marek Tetley i Vitax oraz trendach i prognozach dla rynku herbat Polsce.

Marki Tetley i Vitax nie goszczą ostatnio zbyt często w mediach... Czym to jest spowodowane? Czy planują Państwo nowe kampanie marketingowe?

Radosław Matuszewski: Przygotowujemy silne działania marketingowe. Będą one związane z promocją nowych produktów, które niedługo wprowadzimy na rynek.

Czy będą to produkty z globalnego portfolio Tata Global Beverages?

Anna Kowalska: Część tak, ale niektóre produkty to nowości, rozwijane specjalnie z myślą o polskich konsumentach.

W jakim kierunku idzie rynek herbaty w Polsce jeśli chodzi o preferencje smakowe i właściwości prozdrowotne? Czy segment herbat czarnych "ustąpi" udziały rynkowe na rzecz np. herbat ziołowych czy zielonych? Czy będą się rozwijały równolegle?

RM: Herbata czarna to obecnie 45 proc. rynku w Polsce, dlatego w najbliższych latach na pewno utrzyma pozycję lidera. Pozostałe segmenty herbat zwiększają swój udział w rynku, jednak nie podważa to faktu, że herbata czarna jest w Polsce traktowana jako napar narodowy. Nic nie wskazuje na to, że nagle konsumenci odwrócą się od tego rodzaju herbat.

Jak oceniają Państwo polski rynek pod względem form herbacianych? Czy herbaty liściaste mogą zagrozić pozycji produktom w torebkach?

AK: Na rynku dominują herbaty w torebkach. Drugą pozycję zajmują liściaste, a granulowane mają bardzo nieznaczny udział w rynku. W tej kwestii również nie oczekujemy rewolucyjnych zmian, jednak zauważamy coraz większą popularność herbat liściastych. Produkty tego typu zaczynają pojawiać się w nowych segmentach rynku i zdobywają udziały. Tworzy się większa różnorodność rynkowa i to skłania Polaków do zmiany przyzwyczajeń. Jednak za wcześnie by prognozować odwrócenie się od herbat w torebkach.

Jak oceniają Państwo segment herbat funkcjonalnych? Czy moda na żywność prozdrowotną obejmie także herbaty?

AK: Trend health&wealness jest coraz bardziej widoczny na rynku Polskim i nie został zatrzymany przez kryzys. Polacy nie oszczędzają na zdrowiu. Jednak w kontekście herbat obserwujemy powolne kurczenie się segmentu fukcjonalnego, co może być spowodowane przeniesieniem się konsumentów na silnie wspierane suplementy diety o podobnym działaniu.

W jakim kierunku zatem pójdzie rozwój marki Vitax? Mokate zamierza ostro rywalizować na rynku herbat ziołowych, Herbapol przejął Bio-Active... Jaka będzie Państwa odpowiedź?

RM: Mamy przygotowaną kompleksową strategię dla marki Vitax, którą będziemy wdrażać jeszcze w tym roku. Szykują się spore zmiany, których celem jest sukces.

AK: Mamy solidne podstawy do umacniania na rynku obu marek. Tetley to pod względem rozpoznawalności na rynku bardzo mocny numer 2. Marka kojarzy się klientom z bardzo wysoką jakością. Nasz drugi brand Vitax znajduje się w analogicznej sytuacji na rynku herbat owocowych i ziołowych. Marka zapoczątkowała w Polsce modę na herbaty owocowe, jest z tym segmentem najbardziej kojarzona. Zarówno Vitax jak i Tetley mają ogromny potencjał sprzedażowy i już w tym roku chcemy zacząć go wykorzystywać. Znamy preferencje i oczekiwania naszych konsumentów i w ofertach obu naszych marek staramy się jak najlepiej wychodzić im naprzeciw.

RM: Jak wynika z badań Nielsena, Tetley to jedna z zaledwie trzech marek herbat na polskim rynku, która może zaliczyć 2011 rok do udanych - zwiększyliśmy udziały w rynku - i to w rynku z dyskontami. To efekt zmian, jakie firma poczyniła w ostatnich miesiącach. Zatrudniono nowych pracowników, zmieniamy strategie, wprowadzamy świeże, nowatorskie pomysły.

Na jaki wzrost udziałów liczą Państwo w 2012 roku?

AK: Marka Tetley zanotowała w ubiegłym roku 0,3pp. wzrostu na rynku bez dyskontów oraz 0,1pp. - z dyskontami. Jesteśmy jedną z niewielu marek, którym się to udało. W tym roku chcemy dynamicznie zwiększać udziały - o wiele więcej niż w 2011 r. Naszym długoterminowym celem jest osiągnięcie dwucyfrowych udziałów w rynku.

RM: 2011 r. to był spory sprawdzian dla marki Tetley. Testowaliśmy, jak jej udział w rynku będzie się zmieniał bez specjalnego wsparcia, zmian i promocji. Wyniki tego sprawdzianu potwierdziły, że jesteśmy bardzo dobrze postrzegani i rozpoznawalni na rynku. Mamy ogromny potencjał wzrostu.

Rynek herbat w Polsce jest bardziej spadający czy stagnujący?

RM: Z danych Nielsena wynika, że rynek lekko spada zarówno wartościowo, jak i wolumenowo. Z drugiej strony 96 proc. Polaków deklaruje picie herbaty. Dodatkowo nasi rodacy piją jej bardzo dużo. Pytanie zatem brzmi: „Czy można jeszcze zwiększyć konsumpcję?". Moim zdaniem jest bardzo duża szansa na odwrócenie niekorzystnego trendu i zwiększanie spożycia herbaty, jednak proces ten trzeba pobudzić, np. poprzez właściwe innowacje.

Eksperci rynku napojowego twierdzą, że ice tea jest jedną z niewielu kategorii napojowego rynku, który stale rośnie i ma dobre perspektywy... Czy w takim razie rozszerzenie herbacianych marek o tego typu napoje jest dobrym rozwiązaniem?

AK: Ice tea to rzeczywiście kategoria, które stale się rozwija i jest ze swej istoty łatwa do powiązania z marką herbaty, dlatego dla każdego producenta herbaty może to być obszar warty zainteresowania. Jednocześnie nie jest to jednak rynek łatwy: jest on zdominowany przez dwóch silnych graczy, którzy zgrabnie miedzy sobą podzielili udziały. Myślę, że jest to kwestia, którą każdy producent musi sam ocenić pod kątem potencjału i dopasowania do strategii rozwoju marki i biznesu.

Polska to jeden z największych rynków herbaty w świecie. Są tu obecne najsilniejsze globalne marki...

AK: Na polskim rynku są wszystkie liczące się międzynarodowe firmy, w tym również dwaj najwięksi gracze, czyli Tata Global Beverages i Unilever. Dla naszego rynku charakterystyczna jest także znacząca ilość lokalnych przedsiębiorców.

Czy zatem czeka nas rychła konsolidacja rynku?

RM: Rynek jest lekko spadający, więc koszty czy dynamiczny rozwój dyskontów prędzej czy później wymuszą wyprzedaże mniejszych firm. Proces ten rozpoczęła akwizycja Bio-Active. Uważam, że może go przyspieszyć kryzys, który zmusi - nie tylko producentów herbaty, ale także innych spożywczych graczy - do szukania silnych partnerów.

Czy Polacy pijąc dużo herbaty, przywiązują wagę do jakości? Jak wygląda walka: marki kontra private labels?

AK: Najtańsza herbata to zaledwie 6 proc. rynku. Najsilniejszymi segmentami w kategorii herbaty są segmenty: mainstream oraz premium, które razem stanowią prawie 77 proc. rynku. W porównaniu do innych kategorii spożywczych udział private labels w herbatach jest relatywnie niewielki.

Czy rosnąca siła dyskontów i kryzys mogą "przemeblować" rynek?

AK: Według naszych obserwacji w dyskontach rośnie sprzedaż herbaty, ale nie tylko private labels. Strategia dyskontów w Polsce dopuszcza sprzedaż produktów markowych, których cena nie odbiega za mocno od innych kanałów sprzedaży. W ostatnim okresie można zauważyć, że w dyskontach dynamicznie rośnie sprzedaż herbat typu earl grey, które nie są tanie. Ponadto zauważalne jest, że sprzedaż herbaty w dyskontach rośnie wartościowo, a nie wolumenowo. To dobre sygnały dla producentów markowych.

Czy do rozwoju produktów premium mogą paradoksalnie przyczynić się dyskonty, które coraz częściej tworzą marki własne aspirujące do segmentu premium?

AK: Po części tak. Herbaty private labels sprzedawane są w coraz elegantszych opakowaniach. Dzieje się tak zapewne dlatego, że Polacy - jeśli chodzi o herbaty - nie patrzą tylko i wyłącznie na ceny. Tak jak Francuzi cenią dobre wina, tak Polacy piją jakościowe herbaty.

Czy planują Państwo podbój rynku HoReCa?

RM: Jesteśmy 4 marką pod względem obecności na tym rynku, jednak naszym priorytetem jest segment detaliczny. HoReCa wymaga specjalnej oferty produktowej i specyficznej sprzedaży. Na innych polach widzimy o wiele większy potencjał wzrostu.

Czy mają Państwo zakład pakujący w Polsce? Skąd pochodzi herbata paczkowana sprzedawana w polskich sklepach?

RM: Herbaty Tetley są jednymi z nielicznych herbat na polskim rynku, które są pakowane bezpośrednio w kraju, w którym rośnie herbata. W naszym przypadku są to Indie. Herbaty ziołowe i owocowe są produkowane i pakowane w fabryce pod Poznaniem. Polska to dobry producent tego typu herbat - ma spory dostęp do surowców i sprawdzony know-how produkcji tego typu mieszanek.

Gdzie widzą Państwo swoja firmę za 5 lat?

RM: Naszym celem jest umocnienie swojej pozycji na drugim miejscu na polskim rynku herbat.

Dziękuje za rozmowę.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • KonsumenTT 09-03-2012, 17:48:
Widać że ktoś żyje w średniowieczu i nie ma pojęcia o czymś takim jak kanał modern trade.. Kolego TUJ, świat nie kończy się na Twoich knajpach..Rynek się rozwinie, Ty się zwiniesz..
  • TUJ CHUSK 03-03-2012, 00:36:
Radzio, od dwoch tygodni jestes na tym portalu jak DUCH. Boję się otworzyc lodówkę zebys stamtad nie wyskoczyl.
Tylko czy zaklinanie rzeczywistości pomoże ??
W kanale TT chołota bedzie piła sage.
W Horece Waas nie ma, bo prowadze knajpy od 7 lat i "0".
A tutaj marże wysokie, i rabaty mam w ....... .

Zobacz wszystkie komentarze (2)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 538) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.