Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Red Bull Simply Cola – ryzyko porażki czy planowy sukces?

  • Autor: Adam Bogacz z AKB Consulting, specjalnie dla serwisu portalspozywczy.pl
  • Data: 10-10-2008, 13:41
Red Bull Simply Cola – ryzyko porażki czy planowy sukces?

Red Bull Simple Cola w IV kwartale 2008 r. wejdzie na polski rynek - podały w czwartek niektóre serwisy internetowe. Na najważniejsze dla Red Bulla rynki, czyli w USA, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Włoszech, Irlandii, Rosji i Austrii, nowy napój firma wprowadziła już w marcu br. Jest to pierwsze rozszerzenie marki napoju energetyzującego Red Bull od czasów wprowadzenia wersji bezcukrowej tego napoju. Sam sobie zadaje pytanie komu i czy napój ten doda... no właśnie: co?

Zgodnie z deklaracja producenta Red Bull Simply Cola "nie zawiera konserwantów, dodatków, kwasu fosforowego, sztucznych barwników i aromatów". Ponadto firma podaje, że napój ten jest produkowany w 100 proc. z naturalnych składników. Szczyci się także tym, że jest to jedyna obecnie cola, która zawiera naturalne orzeszki kola i naturalne liście coca, jak również naturalna kofeinę uzyskaną z ziaren kawy. Z tego co pamiętam, to ponad 100 lat temu robił tak w Atlancie w stanie Georgia niejaki John Pemberton, opracowując pierwsza wersję Coca-Coli. Twórca Red Bulla, Dietrich Mateschitz, podobno juz 20 lat temu miał wizję wprowadzenia na rynek w 100% naturalnej coli i przez 20 lat trzymał w sejfie odpowiednie dokumenty. Nie jest to zatem rewolucja w technologii produkcji napoju cola. Trzeba jednakże przyznać, że w dzisiejszych czasach pędu do naturalności i premium nawet giganci kategorii cola wprowadzają oryginalne cole. Między innymi PepsiCo wprowadziło w USA colę z witaminami pod marka Tava, w Wielkiej Brytanii zaś Pepsi Raw, reklamowaną jako naturalna, ponieważ wyprodukowaną na bazie cukru z trzciny cukrowej. Red Bulla wyprzedzili także jego konkurenci w USA, firmy Monster Energy i Rockstar, wprowadzając swoje wersje coli, z różnym zresztą powodzeniem.

Wyzwanie rzucone gigantom coli wydaje się być bardzo mocne z pozoru. Ale czy ma szanse na sukces i czy nie jest to obarczone zbyt dużym ryzykiem dla głównej marki Red Bull? Mam co do tego sporo wątpliwości. Po pierwsze w USA i wielu krajach zachodnich (ale nie u nas) rynek coli się kurczy, a napój cola jest powszechnie oskarżany o przyczynianie się do rozwoju otyłości. Np. w USA sprzedaż napoju Coca-Cola w 2007 r. zmniejszyła się o 3 proc., a Pepsi-Cola o 4,8 proc. W tym samym czasie sprzedaż napojów energetyzujących wzrosła o 30 proc., a napoju Red Bull o 35 proc.

Red Bull to brand fenomen, a jego twórca Dietrich Mateshietz stworzył całą nową kategorię napojów enrgetyzującyh. Czy warto zatem ryzykować tak potężną markę dla ryzykownego jej rozszerzenia? Rynek napojów energetyzujących rośnie jak szalony - według Zenith International jego wartość w Europie wyniosła w 2006 r. 3,1 mld euro, a w USA 3,6 mld euro. Natomiast wg. prognozy Zenith International do 2011 r. w USA wartość ta osiągnie ponad 6 mld euro.

Warto mieć świadomość, że konkurenci bardzo naciskają na Red Bulla. W Polsce ilościowym liderem rynku został Tiger Energy Drink, natomiast w USA pozycję lidera zajął Monster Energy Drink. Co ciekawsze, firma Hansen Natural (właściciel marki Monster) podpisała umowę dystrybucyjna z firmą Coca-Cola obejmująca swym zakresem wybrane obszary USA, Kanadę i sześć krajów w Zachodniej Europie...

Dlatego ważniejsza wydaje się obrona pozycji w kluczowej segmencie napojów energetyzujących niż ryzykowny eksperyment w kategorii cola. Porażka Red Bulla na tym obszarza może osłabić wartość marki...

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • szuwarek 24-06-2009, 20:21:
uwazam ze Red Bull jest dobrym napojem energetyzujacym i w miare zdrowym w porownaniu do innych marek , gdzie zawartosc tauryny przekracza 10cio krotnie od tej w red bullu, a co za tym idzie ..mozliwa bezplodnosc przy duzych ilosciach, a Red Bull Simply Cola choc nie pilem jeszcze a mam zamiar sprobowac , uwarzam za dobry chwyt marketingowy... jedynie co to powinni opuscic troche cene Red Bulla i konkurenci nie byli by tak mocni... pozdrawiam
  • geniusz 23-02-2009, 07:51:
Red Bull to klasyk, świetny smak, "twórca" całej kategorii, perełka marketingowa. Natomiast Red Bull Cola to pomysł chybiony, niebezpieczne rozszerzenie marki, a smak ... niech każdy oceni Czy warto tak ryzykować wspaniałą marką Red Bull.
  • eugeniusz 22-02-2009, 17:16:
moim zdaniem ma świetny smak uwielbiam red bulle
na różne osoby działa on w różny sposób
wypijając jednego niektórzy czuje pewną euforie a inni zmęczenie
ja wypiłem jednego i nic takiego nie czułem lecz mojemu koledze zaczerwieniły się nawet oczy co po pewnym czasie ustąpiło
ogólnie tez mu smakowało i od tamtej pory pije go często pozdrawiam

Zobacz wszystkie komentarze (3)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 356) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH