Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Rosną koszty produkcji miodu. Pszczelarze z obawą patrzą w przyszłość

Lipowy, akacjowy, gryczany... Każdy zna jego smak. Cieszy się dużym powodzeniem szczególnie w zimie, kiedy dodany do herbaty lub mleka pomaga uporać się z chorobą. Miód towarzyszy nam od lat i jest częścią naszej historii. Czy jednak może się to zmienić?

Rosną koszty produkcji miodu. Pszczelarze z obawą patrzą w przyszłość
Fot. flickr.com

Producenci i hurtownicy zgodnie przyznają, że miód to stosunkowo drogi produkt. To nie sprzyja wzrostowi popytu, szczególnie w trudnych, kryzysowych czasach, których właśnie jesteśmy świadkami. - Miód drożeje i będzie drożał. Pszczół jest coraz mniej i miód w pewnym momencie stanie się dobrem luksusowym - ocenia Piotr Urbaniak z hurtowi Marpol na Praskiej Giełdzie Spożywczej.

Zagrożeniem jest przede wszystkim zjawisko wymierania pszczół. Jak oceniają pszczelarze, owady te giną masowo i to nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Przyczyn jest wiele, główną winę ponoszą jednak prawdopodobnie środki ochrony roślin, a zwłaszcza pestycydy. Sytuacja jest tragiczna. Skalę problemu obrazuje fakt, iż Komisja Europejska przeznaczyła ok. 3,3 mln euro na wparcie badań dotyczących śmiertelności pszczół w Unii Europejskiej.

Piotr Urbaniak przyznaje, że ceny miodu nie mają znaczenia tylko dla zamożniejszych klientów, natomiast dla przeciętnego Kowalskiego cena będzie bardzo ważnym kryterium. - Na razie popyt zmniejsza się z powodu kryzysu, jednak ma szanse na tendencję wzrostową, jeśli sytuacja gospodarcza w kraju poprawi się. Miody są bowiem mocno zakorzenione w świadomości Polaków - ocenia Piotr Urbaniak.

Tłumaczy też różnice pomiędzy miodem produkowanym przemysłowo, a tradycyjnym. Główna różnica to przede wszystkim... pasja.

- Jeśli producent zajmuje się miodem tylko biznesowo, to mniej zwraca uwagę na jakość, a jedynie stara się przestrzegać norm unijnych. Przy produkcji przemysłowej miód jest skupowany z kilkunastu pasiek i mieszany. Ci, którzy są producentami-pasjonatami bardziej zwracają uwagę na smak i jakość - mówi.

Okazuje się, że pszczelarze-pasjonaci stanowią całkiem pokaźną grupę wśród producentów miodu. Stale obecni są na różnego rodzaju kiermaszach, targach i wystawach, choćby jak te organizowane przez Praską Giełdę Spożywczą pod nazwą Polskie Smaki, gdzie obok producentów tradycyjnych wędlin są najliczniej reprezentowaną grupą wystawców.

Jednym z nich jest Józef Zajkowski, właściciel Bartnika Sokólskiego. Ma około 600 uli i produkuje wiele rodzajów miodów: rzepakowy, malinowy, mniszkowy, lipowy, gryczany. Pasieki są stacjonarne i znajdują się w 12 punktach. - W tym roku zebraliśmy około 20 kilogramów miodu z jednego ula. To niewiele - bo w dobrych latach można było zebrać 40 kg. Być może jest to efekt stosowania chemii w produkcji rolnej - mówi Józef Zajkowski.

więcej informacji:

Praska Giełda Spożywcza RSS ALERT    /    miód RSS ALERT    /    pszczelarze RSS ALERT    /    pszczoły RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • MNIÓD 2012-10-22 23:25:55
    NALEŻY BADAĆ REGULARNIE I POD KĄTEM ZAGROŻEŃ WSZYTKIE STOSOWANE ŚRODKI OCHRONY ROŚLIN I PESTYCYDÓW, KTÓRE SĄ WPROWADZANE GŁÓWNIE PRZEZ WIELKIE GRUPY PRODUCENTÓW, A PONADTO KONTROLOWAĆ ICH ZASTOSOWANIE U ROLNIKÓW, TJ WYRYWKOWE KONTROLE I DOTKLIWE SANKCJE W PRZYPADKACH UDOWODNIENIA ZŁYCH PRAKTYK. INACZEJ, PRODUKCJA ŻYWNOŚCI W EUROPIE STANIE SIĘ BARDZO KOSZTOWNA I DEFICYTOWA. BRAK PSZCZÓŁ BRAK ZAPYLANIA, DARMOWEGO, BEZINTERESOWNEGO. TO OSTATNI DZWONEK DLA WSZYSTKICH I PRAWDZIWY SPRAWDZIAN Z ICH PATRIOTYZMU, TROSKI O PRZYSZŁE POKOLENIA!!!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.218.67.1
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
iii

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.