REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Rośnie popyt na mętne soki

  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 10-08-2012, 11:06
Rośnie popyt na mętne soki
Fot. za kuchniaweganska.over-blog.com

Od pewnego czasu coraz bardziej popularne jest w Polsce tłoczenie soków przez małe lokalne firmy. Popyt mętne soki jest z roku na rok coraz większy i cieszą się one sporą rzeszą zwolenników. Zauważyły to także duże sieci handlowe, które chętnie wprowadzają je na sklepowe półki.

REKLAMA

Moda na mętne soki przyszła do nas z Zachodu. I tak np. w Niemczech spożycie soków mętnych wynosi 20-25 proc. ogólnego spożycia soku jabłkowego (12l/os/rok), a w Japonii 80 proc. soków jabłkowych spożywanych w tej postaci. W Polsce - mimo, iż jesteśmy sporym producentem jabłek - produkuje się i spożywa głównie napoje i soki klarowne. Na razie spożycie mętnych soków jest niewielkie, ale rośnie z roku na rok. Sięgają po nie wielbiciele nowinek kulinarnych, kuchni regionalnych, produktów ekologicznych i konsumenci nastawieni na zdrową i naturalną żywność.

Coraz więcej lokalnych przedsiębiorców, którzy często posiadają własne plantacje owocowe, inwestuje w tłocznie i produkcję soków mętnych. Karol Bartczak, który jest właścicielem firmy Sadvit z rejonu grójeckiego, rozpoczął sprzedaż soków z własnego gospodarstwa kilka miesięcy temu, a już może pochwalić się sporym zainteresowaniem konsumentów.

- Obecnie soki Sadvit można zakupić poprzez naszą stronę internetową, na stołecznych bazarkach, gdzie się wystawiamy, oraz w kilku lokalach gastronomicznych, ale stale będziemy rozbudowywać dostępność. Stawiamy na firmy cateringowe, restauracje i mniejsze sklepy. Planujemy również rozwinąć działalność o usługowe tłoczenie soku - każdy sadownik i działkowicz będzie mógł do nas przyjechać i wytłoczyć sok z wyhodowanych przez siebie owoców - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Karol Bartczak. Tłumaczy, że najlepszą formą promocji jest poczta pantoflowa i polecenie znajomego.

Tłoczone soki pakowane są w ekologiczne opakowania typu bag-in-box. Składają się one z kartonu (który może być wykorzystany wiele razy) oraz pięciolitrowego worka z kranikiem. Specjalna konstrukcja kranika uniemożliwia dostawanie się powietrza do środka, dzięki czemu sok zachowuje świeżość nawet do 21 dni po otwarciu opakowania.

- Obecnie mamy w ofercie soki jabłkowe z różnych odmian, których opakowania są oznaczone nalepką z informacją o poziomie słodkości (słodki, półsłodki, kwaśny) oraz jabłkowe z domieszką owoców miękkich (maliny, aronia, czarna porzeczka, wiśnia) i jabłkowo-marchewkowe. Wprowadzamy też inne sezonowe smaki, jak np. sok z jabłek Antonówek oraz z innych "zapomnianych" odmian (Szara Reneta, Kosztela) - tłumaczy właściciel firmy Sadvit.

- Zauważamy, że coraz więcej osób chce kupować żywność regionalną, lokalną i niszową, a nasze soki znakomicie wpisują się w ten trend. W czasach kiedy żywność zawiera coraz więcej sztucznych chemicznych substancji, pewność, że znajoma firma nie oszukuje i produkuje naturalne, a przy tym zdrowe i pyszne produkty, jest bezcenna! Z tej też przyczyny nie chcemy łączyć się z innymi firmami czy gigantami spożywczymi, ponieważ naszą zaletą jest właśnie ta niszowość - mówi Karol Bartczak.

Mętne soki tłoczone są poddawane obróbce termicznej, która powoduje, że są bezpieczne mikrobiologicznie. Ich trwałość to minimum 6 miesięcy. Jednocześnie z badań Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wynika, że mętne soki jabłkowe zawierają cztery razy więcej dobroczynnych związków z grupy polifenoli (głównie flawonoidów) niż te klarowne. Zapobiegają więc nowotworom i starzeniu się oraz wspomagają ogólną odporność organizmu.

Jednak - jak przyznają wrocławscy naukowcy - kupujący mają tendencje do wybierania soków klarownych, głównie ze względu na ich ładną barwę, brak osadu oraz dłuższy termin przydatności do spożycia. Ponadto ich produkcja jest nieco droższa ze względu na wykorzystanie w pełni dojrzałego surowca czy wykorzystania specjalnych tłoczni.

Julian Pawlak, prezes Krajowej Unii Producentów Soków potwierdza, że rośnie konsumpcja zarówno świeżych, niepasteryzowanych, jak i tłoczonych, mętnych soków, jednak nie zagarną one udziałów rynkowych firm produkujących soki klarowne na skalę przemysłową, choćby dlatego, że ich producenci musieliby zainwestować w nowoczesny łańcuch dystrybucji, którego wdrożenie jest bardzo kosztowne. Jednak - co ciekawe - tłoczone i świeże soki mogą "pomóc" całej branży poprzez ogólne pobudzenie konsumpcji. A przypomnijmy, że spożycie soków, nektarów i napojów owocowych spada. W ostatnim czasie spadki te jednak lekko wyhamowały. Jak podaje prezes KUPS, w okresie maj 2011 - maj 2012 cała kategoria SNN spadła 10 proc. rdr pod względem ilościowym. Ożywienie widać w danych za marzec-kwiecień 2012 r., kiedy to spadek ten wyniósł 3 proc. rdr, choć jeszcze w okresie styczeń-luty 2012 było to 7,2 proc. Cała branża ma więc podstawy do optymizmu.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 247) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH