Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rośnie wartość rynku soków, nektarów i napojów

  • Autor: Joanna Rogalska, Nielsen
  • Data: 21-08-2008, 15:13
Rośnie wartość rynku soków, nektarów i napojów
fot. wikipedia.org

Rynek soków, nektarów i napojów niegazowanych odnotował w okresie czerwiec 2007 - maj 2008 wzrost sprzedaży wolumenowej o 4,2 proc. (w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej), osiągając poziom 1,2 mld litrów. Pod względem wartościowym rynek ten jest wart już ponad 3,2 mld złotych, co oznacza wzrost o 12,2 punktów proc. w porównaniu z okresem czerwiec 2006 - maj 2007 - wynika z badań firmy Nielsen.

Kategoria soków, nektarów i napojów niegazowanych wciąż pozostaje na trzecim miejscu pod względem sprzedaży wolumenowej (26 proc.) na rynku napojów bezalkoholowych, plasując się za wodą mineralną (41 proc.) oraz napojami gazowanymi (33 proc.). Spośród tych trzech kategorii, to właśnie soki, nektary i napoje niegazowane odnotowały jednak najwyższy wzrost sprzedaży w analizowanym okresie.

Analizowany rynek nie jest jednorodny, a każdy z jego segmentów charakteryzował się odrębną specyfiką. I tak w przypadku soków mogliśmy obserwować utrzymanie się spadkowej tendencji sprzedaży tego typu produktów w ujęciu wolumenowym o 8,1 punktów proc., porównując okres 12 miesięcy kończących się na maju 2008 do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W rezultacie znaczenie tego segmentu w całym rynku zmiejszyło się 0 2 punktów proc. do poziomu 14,6 proc.. W przeciwieństwie do soków i nektarów, napoje niegazowane w tym samym okresie zanotowały znaczący wzrost sprzedaży (+12,8 punktów proc.), prowadząc w rezultacie do wzrostu całego rynku pod względem wolumenowym, pomimo spadku pozostałych jego segmentów. Natomiast wszystkie segmenty rynku w ostatnich 12 miesiącach kończących się na maju 2008, w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim, odnotowały wzrost sprzedaży wartościowej - najwyższa dynamika także w odniesieniu do napojów (+21,1 punktów proc.).

Na przestrzeni ostatniego roku obserwujemy wzrost znaczenia butelek szklanych w segmencie soków do poziomu 10 proc. oraz 19,5 proc. odpowiednio w ujęciu wolumenowym oraz wartościowym. Także w odniesieniu do nektarów zwiększa się udział produktów sprzedawanych w takiej postaci w porównaniu do poprzedniego roku (wolumenowo +5,3 punktów proc. i wartościowo +3,6 punktów proc.). W przypadku napojów zwiększa się natomiast sprzedaż produktów w kartonach kosztem głównie butelek plastikowych.

Najpopularniejszym smakiem soków wciąż pozostaje pomarańcza z ponad 37 proc. udziałem w segmencie zarówno pod względem ilości sprzedanych litrów, jak również w ujęciu wartościowym. Jednak coraz większe znaczenie odgrywają pozostałe smaki - w przeciągu ostatniego roku swój udział w segmencie zwiększyły soki pomidorowe (+1,1 punktów proc. w ujęciu wolumenowym), jak również wieloowocowe oraz o smaku ananasa.

Wśród nektarów na znaczeniu zyskuje marchewka, banan oraz produkty wieloowocowe.

Natomiast w największym z segmentów - napojach - najwyższą dynamikę wzrostu w analizowanym okresie zanotowały następujące smaki: jabłkowy, pomarańczowy, jak również czarna porzeczka, co w dużym stopniu przyczyniło się do rozwoju tego segmentu.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • AB 21-08-2008, 21:34:
W Polsce napoje niegazowane maja dużą przyszłość. Polscy producenci nie potrafią robić napojów neigazowanych, oni tylko rozcieńczają sok. Niestety jakis dureń (znam go) wymyslił, że napój niegazowany musi mieć 20% soku aby VAT był 7%. Toz to wielka bzdura. Można zrobić napój niegazowany z 10% i będzie on bardzo smaczny. Formułowanie napojów niegazowanych ma swoją filozofię. Napój niegazowany ma orzeźwiać, gasić pragnienie, sprawiać zadowolenie, natomiast nie jest to konkurs na zawartość soku. Natomiast sok to witaminy, zdrowie, itp.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 306) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH