Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rozwój dyskontów i rosnąca popularność marek ekonomicznych zmieniają polski rynek piwa

  • Autor: PM, portalspozywczy.pl
  • Data: 23-05-2011, 14:17
Rozwój dyskontów i rosnąca popularność marek ekonomicznych zmieniają polski rynek piwa

W 2010 r. sprzedaż piwa minimalnie wzrosła - o 0,7 proc. osiągając poziom 34,34 tys. hl. Pierwszy kwartał br. przyniósł także niecały 1 proc. wzrostu wolumenu sprzedaży, który osiągnął 7,078 tys. hl, przy jednoczesnym spadku średniej ceny piwa, co wynika z rosnącej sprzedaży marek ekonomicznych - wynika z danych ZPPP Browary Polskie.

Jak podaje ZPPP Browary Polskie, na przestrzeni ostatnich dwóch lat zanotowano zdecydowany wzrost sprzedaży piw tzw. marek ekonomicznych. W I kwartale stanowiły one 25,2 proc. wolumenu sprzedaży, co oznacza wzrost 2,5 pkt. proc. w porównaniu do I kw. ub.r.). Jednocześnie notuje się wzrosty sprzedaży piw z segmentu premium i superpremium.

W I kwartale br. największy wzrost udziałów w sprzedaży detalicznej piw zanotowały dyskonty - 4,6 pkt. proc. rdr. O 0,3 pkt. proc. wzrosła sprzedaż w placówkach handlu nowoczesnego, a w placówkach handlu tradycyjnego spadła o 5 pkt. proc.

Przesunięcie sprzedaży w kierunku sklepów dyskontowych oraz tańszych marek o niższej zawartości ekstraktu jest częściowo spowodowane podwyżką stawki akcyzy w 2009 r. oraz VAT w 2011, a także zwyżkami kosztów produkcji.

Jak zauważa zarząd ZPPP, rosnąca sprzedaż piw w dyskontach, ma niekorzystny wpływ na małe i średnie sklepy spożywcze, dla których zimne piwo i świeże produkty są ważnym elementem konkurencji. Jednocześnie od kilku lat trwa spadek liczby lokali gastronomicznych serwujących piwo, zaś wolumen ten przenosi się do "tańszego" handlu detalicznego.

Stabilizacja wartości sprzedaży przy jednoczesnym spadku wolumenu jest - według danych Związku - jest efektem stałej puli środków, którą konsumenci przeznaczają na piwo (nie są skłonni płacić więcej, więc zmieniają marki na tańsze lub ograniczają konsumpcję).

Dane pokazują też, że w 2010 r. wzrastała popularność piw w puszkach (wzrost o 0,3 pkt. proc. osiągając 55,6 proc.) oraz w butelkach bezzwrotnych (8 proc.), a także butelki PET (1,3 proc.) kosztem opakowań zwrotnych (spadek o 0,2 pkt. proc. do 35,1 proc.).

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • mieszkancy Ozorkowa. 04-09-2011, 13:29:
Z tym rozwojem dyskontów to jeszcze daleka droga.
Oto przyklad:
-centralna Polska:miasto Ozorków (łódzkie),ponad 20 tysięcy mieszkańców (+gmina prawie 8 tysięcy,w sezonie letnim zjeżdża się dodatkowe 10 tysięcy ludzi do miejscowości Sokolniki -Ogród- Las- 4 km od Ozorkowa) i w takim Ozorkowie znajduje się... tylko jeden malutki supermarket "Tesco"!!!(przejęty bo byłym "Leader Price").
Typowa ... pustynia handlowa w samym centrum Polski!!!
Do najbliższych dyskontów,supermarketów innych sieci mieszkańcy mają około 20 km.
Tak więc widać,że do nasycenia rynku jeszcze bardzo ale to bardzo długa droga!!!

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 944) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH