Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rynek wódki w tym roku może się skurczyć nawet o 10 proc.

  • Autor: Rzeczpospolita
  • Data: 19-10-2009, 07:25
Rynek wódki w tym roku może się skurczyć nawet o 10 proc.

Najbardziej pesymistyczne prognozy branży zakładają, że w 2010 r. spadek sprzedaży się pogłębi i może sięgnąć nawet 10 proc. - informuje Rzeczpospolita. Ale pojawiają się także głosy, że możliwe jest lekkie ożywienie. To, czy do niego dojdzie, w znacznym stopniu będzie zależało od tego, czy resort finansów po raz kolejny podniesie akcyzę. Według Polskiego Przemysłu Spirytusowego rynek wódki jest warty 12,8 mld zł.

Przez pierwszą połowę 2009 r. na spadek sprzedaży narzekali głównie producenci wódki. Szacuje się, że wyniósł on ok. 10 proc. Natomiast z danych firmy Nielsen wynika, że przez pierwsze siedem miesięcy tego roku zakupów wódki nie ograniczyli konsumenci. Sprzedaż w sklepach i na stacjach benzynowych urosła według niej o 8,7 proc. - informuje Rzeczpospolita.Tymczasem producenci i dystrybutorzy zwracają uwagę, że skutki kryzysu i podwyżki akcyzy na wyroby spirytusowe widać już także w handlu detalicznym. Zdaniem Grzegorza Chojnackiego, prezesa Nemiroff Polska trzecui kwartał był tragiczny, najsłabszy zaś wrzesień, kiedy sprzedaż wódki w sklepach zmniejszyła się o 6 proc.

Marek Malinowski, prezes Stock Polska, lidera polskiego rynku wódki uważa, że najgorsza faza kryzysu w tej branży dopiero się zaczyna. - Skutki spowolnienia gospodarczego i rosnącego bezrobocia przekładają się na konsumpcję alkoholu z opóźnieniem - mówi Rzeczpospolitej. O tym, jaki będzie cały 2009 r. dla konsumpcji wódki, w dużym stopniu zadecyduje ostatni kwartał. Ze względu na Boże Narodzenie i sylwestra, przypada na niego ok. jednej trzeciej rocznej sprzedaży wódki. - Nie jest wykluczone, że zarówno pod względem ilościowym, jak i wartościowym sprzedaż mocnych alkoholi w tym roku odnotuje spadek. Najbliższe miesiące, szczególnie okres przedświąteczny, mocno zaważą na wynikach 2009 r. - mówi Rzeczpospolitej Maciej Meyer, rzecznik prasowy Belvedere.

Firmy mają plany awaryjne na wypadek, gdyby w pierwszym kwartale 2010 r. roku doszło do znacznego spadku sprzedaży wódki. Np. Stock Polska może wówczas zwolnić część pracowników - czytamy w gazecie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

BVDBelvedere S.A.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze



POLECAMY W SERWISACH