Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Spadła rentowność branży spirytusowej

  • Autor: PAP
  • Data: 04-09-2012, 15:05
Spadła rentowność branży spirytusowej
Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego

Branża spirytusowa przeżywa duże trudności, notując najniższą w historii rentowność. W pierwszym półroczu 2012 r. rentowność przemysłu spirytusowego wyniosła 89,9 mln zł - poinformowała Marta Kube ze Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego.

Jak zaznaczyła Kube, sytuacji branży spirytusowej nie poprawiły znacząco mistrzostwa Europy w piłce nożnej. W pierwszym półroczu sprzedaż detaliczna wódki wzrosła tylko o 2,5 proc., piwa - o 8 proc., a wina - o 15 proc. Zdecydowana większość zagranicznych kibiców przybywających w Polsce wybrała piwo, którego produkcja wzrosła w pierwszej połowie br. o 6 proc., podczas, gdy produkcja wódki zwiększyła się jedynie o 2 proc. w porównaniu z I połową 2011 r.

Na pogorszenie się kondycji przemysłu spirytusowego wpłynął wzrost kosztów produkcji, wysokie koszty obsługi finansowej, w tym spłaty długookresowych kredytów i wykup obligacji, oraz pogarszające się perspektywy eksportowe. Sprzedaż napojów spirytusowych spada od 2009 r. - poinformowała Kube.

W opinii prezesa Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego Leszka Wiwały, przemysł spirytusowy to branża, która ma duże problemy z wypłacalnością. W latach 2008-2011 zbankrutowało 8 przedsiębiorstw. W ubiegłym roku ponad 40 proc. krajowych producentów poniosło straty. Według niego, firmy dołożyły do produkcji wódki w ubiegłym roku ok. 320 mln zł.

Według firmy analitycznej KPMG (na podstawie GUS) w 2011 r. zysk netto przemysłu piwowarskiego wyniósł 931 mln zł wobec 1 mld 122,4 mln zł rok wcześniej. Producenci wina zarobili 17 mln zł w 2011 r., a w 2010 r. tylko 4 mln zł. Natomiast przemysł spirytusowy w 2010 r. miał zyski na poziomie 198 mln zł, zaś rok później odnotował stratę 319 mln zł.

Zdaniem Wiwały, największą bolączką firm jest "bardzo niska marża producencka spowodowana dużą wrażliwością konsumentów na cenę". Związek liczy jednak na poprawę kondycji w przyszłym roku. Planowany jest ok. 3-proc. wzrost produkcji i zwiększenie oferty wyrobów o m.in. wódki smakowe, likiery, whisky, koniaki.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Lemoniadowy Joe 05-09-2012, 11:08:
No wreszcie jakaś pozytywna wiadomość. Jak dla mnie to ta branża mogłaby zupełnie przestać istnieć.
  • ww 05-09-2012, 10:03:
Ta sytuacja to wynik m.in tzw.wojny cenowej między trójką kluczowych producentów ( Stock, Sobieski, CEDC) oraz produkcja wódek pod marką własną do sieci;

Zobacz wszystkie komentarze (2)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 580) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.