Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sprzedawcy muszą usuwać papierosy z widocznych miejsc w sklepie

  • Autor: Radosław Wałkuski, dlahandlu.pl
  • Data: 02-04-2009, 16:08

Niedawno Ministerstwo Zdrowia poparło poselski projekt ustawy antynikotynowej. Zakłada on między innymi obowiązek usunięcia papierosów z widocznych miejsc. Sprzedawcy nie mieliby również prawa informowania jakie papierosy są dostępne w asortymencie sklepu. Handlowcy krytycznie wypowiadają się o pomyśle.

- Jeżeli nowe rozwiązania wejdą w życie, najprawdopodobniej nie przełożą się w żaden sposób na ograniczenie palenia papierosów. Ludzi uzależnionych od nikotyny na pewno nie skłoni to do rzucania nałogu. Palacze mają też dokładnie określone swoje gusta i preferencje dotyczące konkretnych marek, więc podchodząc do kasy będą wiedzieli jaką markę chcą kupić, bez względu na to czy będzie ona wystawiona na widok czy schowana - przewiduje Wojciech Śliwa, właściciel małopolskiej sieci delikatesów Paleo. - Ukrycie papierosów pod ladą może nawet przynieść skutek przeciwny od zamierzonego. Wiadomo, że to co zakazane staje się bardziej atrakcyjne.

Nasz rozmówca przywołuje przykład państw skandynawskich, gdzie funkcjonują silne obostrzenia dotyczące sprzedaży napojów alkoholowych. - W Szwecji są one dostępne w bardzo ograniczonej liczbie placówek. Ale po wprowadzeniu tych zmian właściwie nic się nie zmieniło. Ile Szwedzi pili, tyle piją. Z papierosami jest podobnie. Jeżeli zaczniemy wprowadzać kolejne restrykcje związane z ich sprzedażą to nie ma sensu liczyć na jakieś wymierne efekty.

Handlowcy zwracają też uwagę, że ukrycie asortymentu nikotynowego, który stanowi również formę reklamy na pewno skłoni producentów do wymyślania innych sposobów promocji: - Kreatywność producentów nie zna granic. Jeśli schowamy papierosy pod ladę na pewno czeka nas wysyp gadżetów promocyjnych, takich jak np. podkładki pod pieniądze, które bez odwoływania się do wyrobów nikotynowych będą reklamowały markę - przewiduje przedstawiciel jednej z mazowieckich sieci handlowych. - Nową ustawę trzeba odczytywać jako wynik lobbingu potężnych koncernów tytoniowych. Na zmianach zyskają dobrze rozpoznawalne marki kosztem tych mniej popularnych, których klient podchodząc do kasy nie będzie sobie w stanie przypomnieć - przewiduje. - Z resztą, jeśli ktoś ma palić, to i tak będzie palił - dodaje.
Według niego z nowelizacji ustawy niewiele wyniknie. - Marże ze sprzedaży papierosów są bardzo niskie. Jedynym efektem zmian będzie to, że część sklepów z nich zrezygnuje, bo nie będzie się im opłacać prowadzić sprzedaży.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 733) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH