Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sprzedaż napojów bezalkoholowych w Polsce wzrosła o 16,5 proc.

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl
  • Data: 18-05-2009, 15:49
Sprzedaż napojów bezalkoholowych w Polsce wzrosła o 16,5 proc.

W 2008 roku Polacy wypili prawie 5,5 miliarda litrów napojów bezalkoholowych, a ich sprzedaż w I kwartale 2009 r. nadal rośnie - czytamy w "Raporcie o rynku napojów bezalkoholowych w Polsce", przygotowanego przez Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej na zlecenie koncernu Coca Cola.

W 2008 roku sprzedaż napojów bezalkoholowych w Polsce wzrosła o 16,5 proc. w stosunku do 2007 r., a jej wartość detaliczna sięgnęła 10,8 mld zł. (prawie 1,6 mld więcej niż w 2007 r.). Największym producentem napojów bezalkoholowych na polskim rynku jest wciąż firma Coca-Cola. Takie wnioski płyną z najnowszego "Raportu o rynku napojów bezalkoholowych w Polsce w 2008."

Profesor Witold Orłowski, dyrektor szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej ocenia, że w wyniku spowolnienia gospodarczego w 2009 r. pozycję powinny utrzymać z jednej strony marki najtańsze, z drugiej - z segmentu premium. Po pierwszym kwartale 2009 roku sytuacja w branży jest stabilna - niewielki spadek wielkości sprzedaży o 0,4 proc. to głównie wynik tego, że Święta Wielkanocne, będące okresem wzmożonej sprzedaż przypadły w tym roku na kwiecień, a nie marzec jak w 2008 r.

Pod względem wartości sprzedaży branża odnotowała 3,5 proc. wzrostu. Dla sektora przewidywany jest długookresowy trend wzrostu, bo spożycie per capita napojów bezalkoholowych w Polsce w 2008 r. wynosiło 173 litry, podczas gdy średnia w krajach Europy Zachodniej to 238 litrów. Według raportu prawie jedną trzecią wartości sprzedaży detalicznej napojów bezalkoholowych stanowią napoje gazowane - 32,2 proc, wody butelkowane - 21,2 proc., soki i nektary - 18,7 proc, a napoje owocowe - 16,1 proc.

Coraz bardziej popularne są herbaty mrożone oraz napoje izotoniczne i energetyczne. W 2008 r. stanowiły one odpowiednio 4,5 proc., 1,1 proc i 6,1 proc. wartości sprzedaży w porównaniu z 3,7 proc., 0,9 proc. i 5,3 proc. w 2007 r. Pod względem wielkości sprzedaży w 2008 roku wody butelkowane stanowiły 38,6 proc., napoje gazowane 32,1 proc., napoje owocowe 14,2 proc. a soki i nektary 10,5 proc. Liderem na rynku napojów bezalkoholowych jest firma Coca-Cola, która ma 22 proc. udziału w rynku pod względem wartości sprzedaży. Drugie miejsce zajmuje Maspex - 12,9 proc., zaś trzecie PepsiCo1) - 9,1proc.

Pod względem wielkości sprzedaży pierwsze miejsce zajmuje firma Coca-Cola (13,4 proc.), drugie zaś Danone Group (8,9 proc. udziału). - Dla firmy Coca-Cola, Polska to najbardziej dynamicznie rozwijający się rynek w Europie. W ciągu ostatnich dziesięciu lat spożycie per capita napojów produkowanych przez Coca-Cola wzrosło ponad dwukrotnie i jest to jeden z najlepszych wyników na naszym kontynencie. W 2008 r. system Coca-Cola sprzedał prawie 13 proc. więcej napojów niż w 2007 r. Również pierwszy kwartał 2009 r. pokazuje, że nasza sytuacja jest stabilna, co daje nadzieję na utrzymanie czołowej pozycji firmy na rynku napojów bezalkoholowych, również dzięki coraz bogatszej ofercie odpowiadającej na potrzeby konsumentów - powiedział Dirk Veryser, dyrektor generalny Coca-Cola Poland Services.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 733) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH