Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Targi ISM: Producenci słodyczy martwią się o przyszłość

  • Autor: Rzeczpospolita
  • Data: 06-02-2009, 08:34
Targi ISM: Producenci słodyczy martwią się o przyszłość
fot. ISM

Producenci, którzy przyjechali w tym roku na największe na świecie targi słodyczy ISM do Kolonii, zastanawiają się, jak długo jeszcze konsumentów będzie stać na osładzanie sobie życia. - Branża boi się, co będzie dalej. Być może prawdziwe tsunami dopiero nadciąga - mówi Rzeczpospolitej Marek Moczulski, prezes Mieszko. - Jeżeli będzie rosła liczba osób bez pracy, to nie jest wykluczone, że spadnie popyt na słodycze. Nie jesteśmy przecież wyspą odizolowaną od tego, co dotyka całą gospodarkę.

Uśmiechnięci odwiedzający przechadzają się pomiędzy stoiskami. Tak jak zwykle różowe jest logo targów w Kolonii - lizak a la kula ziemska. Wystarczy jednak tylko przez chwilę porozmawiać z wystawcami, aby się przekonać, że coraz mniej różowe są natomiast okulary, przez które patrzą na świat pogrążający się w kryzysie - czytamy w dzienniku.

Budzące grozę słowo na „k" nie chce przejść przez gardło Mirosławowi Szaracie, dyrektorowi handlowemu spółki Millano produkującej czekolady Baron. Firma wystawia się na ISM po raz dziesiąty.

- Jaki kryzys? To tylko kolejny etap cyklu koniunkturalnego, który wkrótce się skończy - uspokaja. Przyznaje jednak, że przez moment zastanawiał się, czy nie zawiesić nad stoiskiem firmy transparentu z hasłem: "Czekolada jest najlepszym lekarstwem na stres w czasie kryzysu".

- Nie narzekamy na brak zainteresowania naszą ofertą. Jednak widać, że gości na targach jest mniej niż w poprzednich latach. Mniej osób pyta także o próbki produktów - przyznaje Mirosław Szarata.

Mniejsze zainteresowanie targami dostrzega także Marek Moczulski, prezes giełdowej spółki Mieszko: - Na pierwszy rzut oka widać, że jest mniej gości i wystawców.

Z Polski na 39. targi ISM przyjechało w tym roku 51 firm. W 2008 roku było ich o osiem więcej. W sumie własne stoiska miało 1593 wystawców z 65 krajów świata. Rok temu było ich prawie 1640. Reprezentowali 70 państw.

Popyt na słodycze w Europie na razie wyraźnie nie wyhamował. - W 2008 roku kryzys finansowy nie miał wpływu na rynek słodyczy. Jesteśmy pewni, że będzie tak także i w tym roku - przekonywał podczas konferencji poprzedzającej targi ISM Uwe Lebens, przewodniczący m.in. Sweet Global Network. Takimi optymistami nie są jednak wszyscy producenci. Wciąż zadają sobie pytanie, jak długo będą omijać ich problemy, które dotknęły już koncerny samochodowe czy firmy budowlane. Brak jasnej odpowiedzi budzi coraz większy niepokój.

Sen z powiek producentom słodyczy spędzają rekordowe ceny kakao. Tak wysokie nie były od prawie ćwierć wieku. - W tak niepewnej sytuacji rynkowej producenci będą z pewnością musieli podjąć decyzję o podwyżce cen - mówi Konrad Mickiewicz, dyrektor do spraw rozwoju w Zakładach Przemysłu Cukierniczego Bałtyk. Nie jest wykluczone, że pokazanie się na targach będzie dla firmy jedną z ostatnich okazji do promowania swoich produktów.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 394) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH