REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Tomasz Witomski, prezes Gourmet Foods - DUŻY WYWIAD

  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 21-03-2013, 13:12
Tomasz Witomski, prezes Gourmet Foods - DUŻY WYWIAD
Tomasz Witomski, prezes firmy Gourmet Foods; Fot. ŻelaznaStudio / P.Waniorek

Obserwujemy bardzo duży spadek optymizmu konsumentów, który zostali - wręcz na siłę - przekonani, że powinni oszczędzać i kierować swoje kroki do sklepów z teoretycznie tanimi produktami - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl, Tomasz Witomski, prezes Gourmet Foods - firmy, która dystrybuuje herbatę marki Dilmah.

REKLAMA
- Jak marka Dilmah radzi sobie na polskim rynku herbaty?

Choć Polska jest dużym, ciekawym i konkurencyjnym rynkiem dla takiego produktu jak herbata, od kilku sezonów nie obserwujemy znaczących zmian w tej kategorii. Nie pojawiają się też nowe marki, które powodowałyby dłużej trwające przesunięcia na półkach. Pojawiają się oczywiście co jakiś czas nowe produkty, ale nie są one w stanie zagrozić liderom ilościowym, ani też nam, wiernym jakości.

Na tle całej kategorii i obecnych nastrojów wśród konsumentów Dilmah radzi sobie bardzo dobrze.

W handlu artykułami spożywczymi, jak to wszyscy obserwujemy, występują zjawiska, które oczywiście mają wpływ i na naszą kategorię.

Jakie zmiany ma Pan na myśli?

Nastąpił bardzo duży spadek optymizmu konsumentów, który zostali - wręcz na siłę - przekonani, że powinni oszczędzać i kierować swoje kroki do sklepów z teoretycznie tanimi produktami.

Ukierunkowanie psychiki społeczeństwa w stronę spowolnienia gospodarczego jest samospełniającym proroctwem, ale też na przykład sprzyja rozwojowi handlu dyskontowego. Efektem jest spirala ciągnąca konsumpcję wewnętrzną - jeden z istotnych czynników wzrostu gospodarczego Polski - w dół. Kiedy kieruje się ludzi do tanich sklepów i zachęca do kupowania tanich produktów, bo ma im zagrażać bieda, rezultatem są między innymi mniejsze wpływy z podatku VAT dla budżetu Państwa, a to prowadzi do ograniczania inwestycji i w efekcie - zmniejszania zatrudnienia.

A zarabiają na tym na przykład sklepy dyskontowe, które pomimo deklaracji, iż oferują nadzwyczaj niskie ceny, osiągają na tyle wysokie marże, że są dziś liderami w wydatkach na reklamę! Zarabiają też ci producenci, którzy gotowi są obniżać jakość swych wyrobów, by sprostać oczekiwaniom cenowym handlu masowego, w tym dyskontowego i jeszcze na tym zarabiać. Tracimy na tym, moim zdaniem, my - kupujący towary w sklepach, bowiem musimy płacić relatywnie dużo za coraz gorszej jakości towary.

Czy dyskonty psują rynek herbaty?

Obserwując półki w sklepach dyskontowych uważam, że niektóre dyskonty mogą zepsuć rynek każdej kategorii produktów. Warto uświadomić sobie, jak wielkie są ich wydatki na reklamę, która ma przyciągnąć do nich kupujących i przekonać, że oferują najniższe ceny. Skoro tyle wydają, to wypracowują bardzo wysokie marże, a to prowadzi do wniosku, że te „tańsze od najtańszych" towary są w rzeczywistości znacznie mniej warte niż to określają ceny na półkach. A zatem kupując towary po niskich wg deklaracji cenach, w rzeczywistości za nie przepłacamy.

Ta sytuacja moim zdaniem może oznaczać, że ci z nas, którzy są w trudniejszej sytuacji materialnej i decydują się na kupowanie w "tanich" sklepach, w rzeczywistości skazują się na kupowanie towarów niższej jakości za relatywnie zawyżoną cenę.

Jest to oczywiście pewne uproszczenie, nie można bowiem zapominać, że sklepy dyskontowe, to często doskonali operatorzy, potrafiący dobrze wykorzystać sytuację rynkową i nastroje kupujących. Mam tylko wątpliwości, w jakim stopniu korzystają na tym również kupujący.

Jak Pan ocenia jakość herbaty sprzedawanej w dyskontach?


Każdy człowiek ma swoje przyzwyczajenia smakowe i prawo do picia tego, co uważa za najlepsze. Jest widocznie grono konsumentów, którym smakują herbaty z dyskontów.

Polacy piją dużo herbaty, ale jakże często nie uświadamiają sobie, że mają prawo i powinni degustować różne herbaty i dokonywać wyborów. Wiele nawyków żywieniowych wynosimy np. z domu rodzinnego i później je automatycznie powielamy. Tymczasem herbata jest ogromnie zróżnicowana i być może w najbliższym sklepie, niekoniecznie dyskontowym, na półce, której się od dawna nie przyglądaliśmy, bo automatycznie sięgaliśmy "po to, co zawsze", czeka na nas paczka herbaty, która nas zachwyci.

Czy można w ogóle wyprodukować herbatę, która kosztuje 2-3 zł za 50 torebek?

Oczywiście, że można. Nie wszędzie, ale są na świecie takie miejsca, gdzie niskiej jakości herbata jest produkowana. Z pewnością Sri Lanka, dawny Cejlon, ojczyzna marki Dilmah, takim miejscem nie jest. Na prawdziwe herbaty cejlońskie jest na świecie ogromny popyt i mimo , że jest droga i coraz droższa, popyt nie maleje, lecz rośnie. W ubiegłym roku ceny eksportowe herbaty ze Sri Lanki wzrosły o kilkanaście procent i nic nie wskazuje na to, by te tendencje miały się w najbliższym czasie zmienić.

Czy jest to fenomen cejlońskiej herbaty, czy ceny herbat z innych krajów także idą w górę?

Ceny herbaty w ogóle rosną, choć wolniej. Ludzie są gotowi płacić za lepszą jakość herbaty cejlońskiej - w końcu kryzys ekonomiczny nie wszystkich na świecie dotyka, a tych, których dotknął, częściej winien uczyć mądrzejszego wydawania pieniędzy: na produkty, które są warte swojej ceny.

Wiele mówiło się, że Polska jest "zieloną wyspą" i kryzys nie zniszczy naszej konsumpcji...

U nas spadek konsumpcji spowodowany został przez psychologiczne oddziaływanie, między innymi drogą medialnych doniesień wieszczących nieuchronnie gorszą sytuację materialną Polaków.

Opublikowane niedawno wyniki badań klientów sklepów pokazały, że Polacy dość "dziwnie" zachowują się podczas zakupów. Mając w dużym sklepie do wyboru nawet kilka tysięcy produktów skracają czas na podjęcie decyzji nawet do 6 sekund na określoną kategorię towaru. Wybierają to, do czego są przyzwyczajeni lub to, co wyróżnia się na półce. W przeciwieństwie np. do Brytyjczyków - rzadko poświęcają czas na czytanie etykiet i nie zastanawiają się nad wyborami.

Dlatego trudno spodziewać się znaczących zmian w naszej kategorii, choć z pewnością wszystkie marki nie przestają szukać nowych rozwiązań, my również. Chcemy, aby konsumenci XXI wieku nas lepiej rozumieli. Staramy się dostosowywać nasz przekaz do dzisiejszego stylu i tempa komunikowania się.

Jakie działania w tej kwestii przewiduje marka Dilmah?

Podejmujemy kompleksowe działania, wypracowane specjalnie dla polskiego rynku. Dostosowujemy się do realiów naszego kraju i zwyczajów zakupowych oraz konsumpcyjnych Polaków. Dążymy do tego, aby nasi rodacy jeszcze łatwiej dostrzegali wartości, jakie marka Dilmah sobą reprezentuje i by pomagało im to w dokonywaniu wyboru przy półce i codziennym potwierdzaniu słuszności dokonanego wyboru w domu, przy filiżance prawdziwej, naturalnej i zdrowej herbaty.

Według badań 90 proc. Polaków pije przynajmniej jedną filiżankę herbaty dziennie. Chciałbym bardzo, by uwierzyli oni, że nawet gdy codzienność nas nie rozpieszcza, można żyć lepiej i radośniej. Naprawdę, nawet w kryzysie, potrzebne jest pozytywne nastawienie, bo skłania ono do działania budującego przyszłość.

Ile udziałów na polskim rynku herbaty ma Dilmah?

Dilmah ma ok. 5 proc. udział w wydatkach Polaków na herbatę. Rośnie on w okresach przedświątecznych (herbaty Dilmah są często kupowane na okazje lub jako prezent).

Nasza sprzedaż w Polsce rośnie nieprzerwanie, choć wolniej niż to bywało w przeszłości. Wynika to po części z faktu, że herbaty Dilmah nie są oferowane w sklepach dyskontowych.

A będą?

Nigdy nie powinno się mówić "nigdy", więc nie powiem, że Dilmah nigdy nie będzie na półkach sklepów dyskontowych! Może się przecież tak zdarzyć, że będą mniej dyskontowe. Może, jestem o tym przekonany.

Czy ciężko negocjuje się z dużymi odbiorcami, sieciami handlowymi? Czy one wymagają agresywnych promocji?

Często bywa tak, że kupcy sieci detalicznych oczekują obniżenia ceny nawet o 80-90 proc., albo promocji "dwa opakowania w cenie jednego". Nasza firma się na to nie może godzić, bo zwyczajnie nie stać nas na takie działania. Czasem zastanawiam się, jakie marże i zyski mają te marki, które mogą sobie pozwolić na tak agresywne promocje...

Wiele firm rezygnuje z jakości czy to produktów, czy opakowań, tylko po to, aby móc obniżyć cenę. To jest samonakręcająca się spirala. Jeśli stosujemy wielką presję na coraz niższe ceny, to bądźmy przygotowani na zakup produktów coraz gorszej jakości.

Ale z drugiej strony, musimy zdawać sobie sprawę z tego, jak trudne są dziś warunki działania na rynku detalicznym...

A jak się obecnie współpracuje z sektorem HoReCa?

Polski sektor HoReCa mocno moim zdaniem cierpi z powodu przepisów podatkowych, które ograniczają jego wykorzystanie przez przedsiębiorców na spotkania w interesach, bądź na spożywanie lunchu. Na przykład we Francji restauratorzy mają zapewniony wielki obrót w każdy dzień roboczy w porze lunchu. Ceny dań i napojów są dzięki temu na tyle niskie, że większość mieszkańców tego kraju stać na częste wizyty w lokalach gastronomicznych. W Polsce jakże wiele lokali w tym samym czasie świeci pustkami. Rosnące koszty, w tym czynsze za lokale, przy braku gości biznesowych, prowadzą do tego, że usługi gastronomiczne w Polsce są bardzo drogie. Zbyt drogie jak na kieszeń przeciętnego indywidualnego gościa. W efekcie coraz mniej Polaków stać na to, aby wybrać się do kawiarni czy restauracji, a to stanowi kolejny powód dla wzrostu cen dań i napojów.

A przecież można sobie wyobrazić dokonanie rachunku, czy aby nie byłoby opłacalne dla budżetu Państwa zezwolenie na to, by racjonalna konsumpcja w lokalach gastronomicznych mogła stanowić koszt uzyskania przychodu. Czy utrata wpływów budżetu z tego tytułu nie byłaby z dużą nadwyżką kompensowana tym, że gastronomia rozwinęłaby skrzydła, że ceny posiłków by spadły, że ludzi stać by było na częste posiłki w takich lokalach, że gastronomia zamiast kuleć, zaczęłaby płacić coraz większe podatki również od swoich dochodów. No tak, ale do tego trzeba pomyśleć, że można inaczej. Przestać widzieć w każdym przedsiębiorcy oszusta opanowanego manią nadmiernej konsumpcji. Zresztą, może niesprawiedliwie oceniam, że takie rachunki nie są robione?

Czy w związku z tą sytuacją gastronomowie wymuszają na dostawcach coraz ostrzejsze warunki współpracy?

Obserwujemy nieco mniej lojalności na rynku HoReCa niż to było jeszcze nie tak dawno. Restauratorzy częściej teraz zmieniają prowadzone marki oraz dostawców licząc na dodatkowe wpływy. To są jednak tylko incydenty, których przyczyną są najczęściej problemy finansowe lub po prostu brak profesjonalizmu. Generalnie jednak, na tle całego rynku, gastronomia to nadal bardzo solidny partner i rzetelny płatnik.

Czy Gourmet Foods planuje otwieranie kolejnych t-barów na wzór lokalu przy ul. Szpitalnej w Warszawie?

Jeżeli okaże się prawdą, że optymizm konsumencki wróci pod koniec tego roku, to zapewne będziemy rozglądać się za możliwościami rozwoju sieci. Te decyzje będą w dużej mierze zależne od tego, jakie decyzje i jak szybko będzie podejmował Rząd i Sejm w kierunku tworzenia możliwie najkorzystniejszych warunków działania polskim przedsiębiorcom.

Jestem w tym względzie optymistą. W naszym kraju wiele problemów utrudniających działalność już w szybkim tempie rozwiązywanych jest na plus, choć czasem trudno to dostrzec słysząc dokoła, że jest źle i musi być jeszcze gorzej.

Dziękuję za rozmowę.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 819) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH