Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

W Warszawie odbył się happening przeciwko kupowaniu żywych karpi

  • Autor: PAP
  • Data: 14-12-2012, 15:25

Przedstawiciele ekologicznego Klub Gaja przekonywali w piątek na happeningu w centrum Warszawy, by nie kupować żywych karpi. Każdy ma prawo wyboru, czy będzie jadł karpia czy nie, ale nikt nie ma prawa znęcać się nad tym zwierzęciem - powiedział szef Klubu Jacek Bożek.

Klub przeprowadził w piątek happening pod hasłem "Nie baw się w kata, kup karpia w płatach". To element kampanii społecznej "Nie kupuj żywych karpi"; twarzami kampanii są aktorzy Julia Pietrucha, Magdalena Popławska, Magdalena Różczka, Bartłomiej Topa i Daniel Wieleba. Wsparli ją też pisarka Olga Tokarczuk, publicysta kulinarny Robert Makłowicz i dramatopisarz Artur Pałyga.

Do tego, by nie zabijać karpi, przekonywali w piątek warszawiaków wolontariusze z pomalowaną ciemną farbą połową twarzy. Na policzku mieli namalowanego karpia - jego pyszczek znajdował się w miejscu ludzkich ust.

Jak powiedział Bożek, jeśli decydujemy się na rybę na stole, to można kupić karpia ubitego - z lodu, lub mrożone płaty, bo to ogranicza niepotrzebne cierpienie tych zwierząt. Zabijanie ryby w domu wprowadza też niepotrzebny stres dla całej rodziny.

Nadmierne stłoczenie ryb przy handlu nimi, pakowanie żywych ryb do worków foliowych, zadawanie im ran i cierpień, zabijanie w obecności najmłodszych to, według ekologów, zachowania nieetyczne. Bożek dodał, że takie zachowania naruszają też przepisy ustawy o ochronie zwierząt. Na stronie internetowej akcji (JeszczeZywyKarp.pl) można znaleźć wzory zgłoszeń o przypadkach łamania prawa lub o potrzebie kontroli inspekcji weterynaryjnej w sklepie czy punkcie handlowym.

Klub Gaja przypomina, że karp na świątecznym stole to nie zwyczaj wielowiekowy, tylko efekt propagandy z pierwszych lat powojennych w Polsce. Hasło "karp na każdym wigilijnym stole" to słowa Hilarego Minca - wicepremiera komunistycznego rządu Polski w latach 1949-52 - powiedział Bożek. "Taka forma sprzedaży, której początki sięgają PRL-u, naszym zdaniem nie powinna być kontynuowana w XXI w." - dodał.

"W okresie PRL brakowało tradycyjnego śledzia. Karp był jedną z niewielu ryb dostępnych na rynku w okresie przedświątecznym. Aby nie angażować w handel i tak brakujących w gospodarce socjalistycznej środków, żywy karp, nieprzerobiony, trafiał przede wszystkim do zakładów pracy. Zwyczajem było przynoszenie do domu żywej ryby w torbie lub wiaderku, umieszczanie jej w wannie i własnoręczne zabijanie" - tłumaczył lider projektu.

Sejm w 2009 r. znowelizował ustawę o ochronie zwierząt - w taki sposób, że chroni także ryby. One, jak wszystkie kręgowce odczuwają ból, strach i stres - przekonują ekolodzy.

Klub Gaja powstał w 1988 r. Jest jedną z najstarszych niezależnych pozarządowych organizacji zajmujących się ochroną środowiska naturalnego i prawami zwierząt w Polsce. Misją Klubu jest ochrona Ziemi oraz zachowanie środowiska naturalnego i różnorodności biologicznej dla nas i dla przyszłych pokoleń.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • klient 17-12-2012, 11:58:
czy ktos z piketujących zastanowił sie jak te płaty wcześniej była zabite-ja zawsze wybieram karpia żywego na święta ale...proszę o zabicie na miejscu , żądam najpierw ogłuszenia a potem przecięcia kręgów-to jest humanitarne zabicie a nie kupuje coś co od razu było pocięte nie wiadomo nawet czy nie żywcem

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 928) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.