REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Wartość sprzedaży napojów bezalkoholowych sięgnęła już 10,8 mld zł

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl
  • Data: 18-05-2009, 20:18
Wartość sprzedaży napojów bezalkoholowych sięgnęła już 10,8 mld zł

Z roku na rok Polacy wydają o kilkaset milionów złotych więcej na napoje bezalkoholowe. Według danych ACNielsen Polska w 2008 r. wartość sprzedaży sięgnęła już 10,8 mld zł. To wzrost o 1,6 mld zł w porównaniu z 2007 r. Sektor napojów bezalkoholowych należy do najszybciej rozwijających się branż przemysłu spożywczego w Polsce.

REKLAMA

W 2008 r. produkcja wyniosła 5,5 mld litrów, w 2007 r. 5 mld litrów a w 2006 - 4,6 mld litrów. Głównymi przyczynami tak dynamicznego rozwoju jest dopływ do branży kapitału inwestorów strategicznych oraz skuteczność kampanii reklamowych. Z najnowszego "Raportu o rynku napojów bezalkoholowych w Polsce w 2008 r. ", wynika, że rozsmakowaliśmy się w napojach gazowanych, wodach butelkowanych i napojach owocowych.

Coraz chętniej sięgamy również po gotowe do spożycia mrożone herbaty i kawy oraz napoje izotoniczne i energetyczne. Nieco wolniej rośnie natomiast spożycie soków i nektarów. Aż jedną trzecią wartości srzedaży detalicznej napojów bezalkoholowych stanowią napoje gazowane - 32,2 proc.. W 2008 roku wody butelkowane stanowiły 21,2 proc. wartości sprzedaży, a soki i nektary - 18,7 proc.

Polacy coraz chętniej piją również herbatę mrożoną oraz napoje energetyczne i izotoniczne. W poprzednim roku napoje te stanowiły odpowiednio 4,5 proc., 6,1 proc. i 1,1 proc. wartości sprzedaży w porównaniu z 3,7 proc., 5,3 proc. i 0,9 proc. w 2007 r. W ubiegłym roku pod względem wielkości sprzedaży w 2008 roku wody butelkowane stanowiły 38,6 proc., napoje gazowane 32,1 proc., napoje owocowe 14,2 proc. a soki i nektary 10,5 proc.

W sektorze napojów bezalkoholowych postępuje proces koncentracji produkcji. W 2008 r. wytwarzaniem napojów bezalkoholowych (bez soków) zajmowało się 110 przedsiębiorstw przemysłowych (czyli firm zatrudniających ponad 9 osób), a w 2001 r. było ich aż 230. W 2006 r. funkcjonowało dziewięć dużych zakładów - zatrudniających powyżej 250 osób - w 2001 r. było ich 10. Liczba firm średniej wielkości (od 50 do 249 pracowników) obniżyła się z 39 do 34, natomiast małych ze 181 do 78. Udział firm dużych w wartości sprzedaży branży szacowany jest na 70 proc., średnich na 24 proc., a małych na 6 proc.

Liderem na rynku napojów bezalkoholowych jest firma Coca-Cola. W 2008 r. jej udział w wartości sprzedaży detalicznej wyniósł 21,8 proc. Drugie miejsce zajmuje firma Maspex (12,9 proc.), zaś trzecie PepsiCo1) (9,1 proc.). Od 2006 r. na czwartym miejscu znajduje się Danone Group (w 2008 r. - 6,7 proc.). W latach 2006 - 2008 ponad 3-procentowy udział miały Hortex, Agros Nova oraz Hoop Polska2). Tracą firmy Agros Nova oraz Hoop Polska, a stabilna jest pozycja Horteksu. Liczą się też firmy Zbyszko i Nestlé (ponad 2 proc.).

CENY HURTOWE

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 819) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH