REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Właściciel Ciechana: Będę walczył o małe browary!

  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 26-10-2012, 11:26
Właściciel Ciechana: Będę walczył o małe browary!
Marek Jakubiak, właściciel Browaru Ciechan i Browaru Lwówek Śląski

- Nie dopuszczę do zmierzchu ery małych, regionalnych browarów - będę o nie walczył! Wielu właścicieli takich zakładów zgłasza się do mnie z prośbą o pomoc. Nie zawsze mogę jej udzielić, ale jeśli trafi do mnie oferta browaru, który można kupić i w niego inwestować, na pewno nie odmówię. Chcę, by w mojej grupie działało w 2015 r. roku 5 browarów. Oprócz budowy nadmorskiego browaru w Darłowie, planuję kupić 2 zakłady. Prowadzę już rozmowy w tej kwestii - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Marek Jakubiak, właściciel browarów Ciechan i Lwówek Śl.

REKLAMA

Jak tłumaczy serwisowi portalspozywczy.pl, Marek Jakubiak, małe browary są niedoinwestowane - brakuje im sprzętu, wiedzy oraz marketingu. - My to właśnie im proponujemy i liczymy się z tym, że taka inwestycja potrzebuje około pięciu lat inkubacji - dodaje.

Właściciel Ciechana deklaruje, że swoimi działaniami "konsolidacyjnymi" nie zamierza mierzyć się z koncernami. - W ponownie uruchomionych browarach, jak i w planowanym w Darłowie, chcę produkować lokalne marki w myśl zasady "Ciechan jest z Ciechanowa, Lwówek z Lwówka Śl.". Moim założeniem jest to, żeby w ramach grupy - we własnej dystrybucji - sprzedawać jak najwięcej produktów lokalnych, unikalnych dla danego regionu. Chcemy tę regionalność rozszerzyć na całą Polskę - tak aby browary wymieniały się swoimi produktami, ale "oznakowanymi". Już teraz widzimy, że piwo Ciechan dobrze sprzedaje się na terenie Dolnego Śląska, a piwo Lwówek - na Mazowszu. W ten sposób powstają bardzo duże rynki sprzedażowe. Takie myślenie doprowadziło naszą grupę do osiągnięcia sukcesu - komentuje Marek Jakubiak.

Nasz rozmówca zapowiada, że za trzy lata w nowym nadmorskim browarze ruszy już produkcja "Darłowiaka". - Jesteśmy obecnie w fazie projektowania tego browaru. Mamy wizję i główne założenia, ale musimy powalczyć o różnego rodzaju zgody i pozwolenia. Cieszy nas jednak to, że mieszkańcy Darłowa z entuzjazmem czekają na finisz tej inwestycji - mówi.

W ostatnim czasie grupa Marka Jakubiaka miała szansę powiększyć się o browar w Zwierzyńcu. Inwestor wziął udział w przetargu na dzierżawę tego obiektu, ale przegrał z jedynym rywalem - lubelską Perłą. Jakubiak zakwestionował tą decyzję i odwołał się od niej do wojewody. Jednak lokalne władze uznały, że przetarg został przeprowadzony zgodnie z przepisami.

- Chciałbym wyjaśnić, że nie przemawia przeze mnie złośliwość względem Perły. Uznałem, że moim obowiązkiem jest doprowadzenie do zmiany zapisów w ofercie przetargowej, żeby ten, kto wygra przetarg musiał warzyć piwo w Zwierzyńcu i to pod tą właśnie marką, podpisać umowy z pracownikami czy wyremontować browar zgodnie z jego zabytkowym charakterem. Ponadto nowy właściciel zwierzynieckiego browaru powinien mieć doświadczenie w reaktywowaniu browarów, a nie w ich zamykaniu - komentuje Marek Jakubiak.

Właściciel dwóch reaktywowanych browarów jest oburzony, że w kryterium przetargowym jakim jest właśnie owo doświadczenie, jego oferta uzyskała jedynie 50 na 100 punktów. - Okazało się, że brano pod uwagę doświadczenie spółki, a nie konkretnie doświadczenie inwestora. Oburza mnie ten fakt, ponieważ każdy może sobie kupić jakąś spółkę i chwalić się jej osiągnięciami, niekoniecznie przez siebie wypracowanymi - mówi Marek Jakubiak.

Dodaje, że chciał także sprawdzić, czy Perła wygrała ten przetarg, ponieważ określała inwestycje na dziesiątki milionów złotych, ale podkreślała, że wyłoży te fundusze w przypadku zgody konserwatora zabytków. - Prawda jest taka, że w tym browarze nawet maszyny są zabytkowe i żaden inwestor nie uzyska zgody na duże przekształcenia. Jedyną możliwością rozpoczęcia działalności w Zwierzyńcu jest lekkie odświeżenie zakładu i warzenia piwa tradycyjnymi metodami - tłumaczy.

Jak zapewnia Marek Jakubiak, jego ambicją jest to, żeby browar w Zwierzyńcu został uruchomiony - nieważne pod czyimi skrzydłami. - Mój plan polega na tym, że skoro już przegrałem, to przynajmniej muszę mieć pewność, że ten browar zostanie uruchomiony, a nie tylko zablokowany na kolejne lata. Wydaje się, że lokalne władze to zrozumiały... Jest to jeden z najstarszych browarów w Polsce i nie mogę pogodzić się z tym, jaki los go spotkał - zwłaszcza, że zakład jest sprawny technicznie i nie wymaga wielkich inwestycji - komentuje.

Zdaniem naszego rozmówcy, rynek małych, regionalnych browarów wcale nie rozwija się tak dobrze, jak wielu sądzi. - Cierpię z tego powodu, że za dużo mówi się o czasie prosperity browarów regionalnych, podczas gdy sytuacja wcale nie wygląda tak różowo. Już dawno tłumaczyłem, że koncerny szybko pogrzebią zyski, jakie małym browarom dawała produkcja piw niepasteryzowanych. Duże browary także wprowadziły tego typu produkty korzystając jedynie z nazwy, a nie idei, obniżyły ich cenę i szybko zdeprecjonowały pomysły małych browarów. Wprawdzie proponowałem kolegom z małych browarów unik w postaci zmiany nazewnictwa na "piwa nieutrwalone", ale w dobrych czasach nikt nie chciał mnie słuchać albo zabrakło wyobraźni. Wielu teraz żałuje, zwłaszcza, że po zastosowaniu tego nazewnictwa w moich browarach wyniki Ciechana i Lwówka zachwycają - notujemy regularne wzrosty sprzedaży - podsumowuje Marek Jakubiak.

Marek Jakubiak został tegorocznym laureatem plebiscytu "Nagrody Rynku Spożywczego" w kategorii Innowacja Rynku Spożywczego. Wręczenie nagród odbyło się podczas uroczystej gali V Forum Rynku Spożywczego i Handlu w Warszawie.

Czytaj także: Browar Zwierzyniec trafia pod skrzydła Perły. Odwołanie Ciechana bezzasadne

Wręczono doroczne Nagrody Rynku Spożywczego 2012

KOMENTARZE: (24)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • JHG 30-10-2012, 21:53:
Jakub-na drzewo!!
  • Jakub 29-10-2012, 15:56:
I to by było świetne jako podsumowanie. Ceńmy się bardziej, drodzy rodacy, bo to co obserwuje w sektorze żywności wysokiej jakości i żywności w ogóle to jakaś patologiczna nienawiść do własnej tradycji. Mogę się uznać za eksperta od produktów regionalnych czy tradycyjnych, od tradycji kulinarnych, nie od piwa, które lubię pić, ale nie jestem jego znawcą. Jako znawca od kuchnii powiem więc, tylko tyle - to cały świat powinien jeść nam z ręki, a nie my ze świata. Polska, obok Włoch, Francji, Turcji, Japonii, Chin, Indii, Indonezji, Hiszpanii czy Meksyku to czołowa, światowa potęga kulinarna i żywnościowa. To polskie przybytki powinny być stawiane za granicą, tak jak u nas kebaby, sushi bary czy pizzerie. Wystarczy troszeczkę się tylko zainteresować naszymi tradycjami, a nie patrzeć tylko chłam pochodzący z krajów, które nam nawet do pięt nie dorastają. Miałem paru klientów, którzy otwarcie mówili, że Polacy są głupi, że tak u nas się ludzie podniecają zagranicznym. Jak chcemy klepać biedę, podniecajmy się obcym, chcemy być bogaci, róbmy tak, by to obcy podniecali się naszym. Rzecz chyba oczywista, jednak w tym porąbanym kraju brzmi to jak chińszczyzna.
  • J 29-10-2012, 13:53:
Jakub ma sporo racji. Mamy (jako naród) ogromny kompleks wobec tzw. Zachodu, strasznie chcemy im na każdej płaszczyźnie udowodnić, że nie odstajemy w niczym nawet na milimetr. Robimy to samo, tak samo, w tym samym celu i wszystko, co w jakiś sposób jest "nasze" uważamy za "wymagające poprawki". Na tym samym Zachodzie wartością są z kolei tradycje, wypracowywane przez pokolenia rodzinnych firm, regionalnych obyczajów i gustów. Sukces regionalnych browarów i sieci, oferujących dobre, niechemiczne piwo, jasno wskazuje na to, że mimo propagandy i milionowych nakładów na reklamę, Polacy nie chcą być bardziej zachodni od zachodnich piwoszy.

Zobacz wszystkie komentarze (24)

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 952) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH