Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wzrasta wartość rynku bezalkoholowych napojów gazowanych

  • Autor: Nielsen
  • Data: 09-07-2008, 09:53
Wzrasta wartość rynku bezalkoholowych napojów gazowanych

Napoje gazowane to, zarówno pod względem wartości, jak i wolumenu, jedna z największych kategorii spożywczych w Polsce. W okresie czerwiec 2007 - maj 2008 w Polsce sprzedało się niemal 1,6 miliardów litrów napojów gazowanych, które przełożyło się na 2,8 miliarda złotych wartości tej kategorii. W stosunku do analogicznego okresu sprzed roku pod względem wolumenu kategoria ta wzrosła tylko o 4 proc., podczas gdy jej wartość rosła dynamicznej, bo o 10 proc. Świadczy to o wzroście średniej ceny na tym rynku - wynika z badań firmy badawczej Nielsen.

Najpopularniejszym smakiem wśród napojów gazowanych pozostaje cola, która pod względem wolumenu stanowiła w omawianym okresie rocznym 44,3 proc., podczas gdy jej wartość przekroczyła już 58 proc. Co istotne smak ten zyskał wyraźnie na znaczeniu w stosunku do poprzedniego roku (wzrost znaczenia o 5,1 punktu procentowego dla wolumenu i 3,6 punktu procentowego dla wartości).

Kolejne dwa ważne smaki to pomarańcza oraz cytryna, których udział wolumenowy w okresie czerwiec 2007 - maj 2008 wyniósł odpowiednio: 14,2 proc. oraz 17,8 proc., zaś wartościowy: 11,8 proc. oraz 15,0 proc. Łącznie trzy najpopularniejsze smaki stanowią więc ponad 76 proc. w ujęciu wolumenowym i 85 proc. w ujęciu wartościowym.

W ujęciu absolutnym cola jako jedyny smak odnotowała wzrost sprzedaży wolumenowej i wartościowej w stosunku do analogicznego okresu sprzed roku (o 17,3 proc. w obu ujęciach), podczas gdy sprzedaż innych ważnych smaków (pomarańcza, cytryna, tonic) pozostawała stabilna lub nieznacznie malała w odniesieniu do wolumenu, nieznacznie rosła natomiast pod względem wartości.

Najważniejszymi kanałami sprzedaży dla kategorii napojów gazowanych są średnie (placówki o powierzchni 41-100m2) i małe sklepy spożywcze (placówki o powierzchni do 40 mkw.), które w okresie czerwiec 2007 - maj 2008 wygenerowały łącznie ponad 57 proc. całkowitej wartości. Ważnym kanałem pozostają również supermarkety - placówki o powierzchni 301-2500 mkw. z minimum dwiema kasami.

Supermarkety odpowiedzialne były za 22,5 proc. wartości sprzedaży kategorii. Na przestrzeni ostatniego roku to właśnie supermarkety zyskały na znaczeniu (wzrost o 1,6 punktu procentowego w stosunku do roku poprzedniego), natomiast w największym stopniu straciły nadal istotne małe sklepy spożywcze oraz sklepy o największej powierzchni - hipermarkety (powierzchnia powyżej 2500 proc. z minimum dziesięcioma kasami.

Autor: Ewa Babis

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 928) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.