REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Załamanie na rosyjskim rynku słodyczy szansą na ekspansję dla polskich producentów

  • Autor: Inquiry
  • Data: 03-09-2009, 16:42
Załamanie na rosyjskim rynku słodyczy szansą na ekspansję dla polskich producentów
fot. http://picnica.ciao.com/de

W porównaniu z latami 2007-2008 wolumen sprzedaży w niektórych segmentach rynku spadł o 25-30 proc. w Moskwie i aż o 50-70 proc. na rynkach regionalnych (zależnie od regionu).

REKLAMA

Jednym z powodów załamania w branży cukierniczej jest zmiana preferencji konsumenckich. Klienci poszukują tańszych produktów, ale dobrych jakościowo, co powoduje zmiany w asortymencie głównych detalistów. Lokalni producenci nie potrafią dostosować się do nowych warunków; to okazja dla polskich firm.

Pomimo nowych zjawisk na rynku, nadal widoczna jest regularna sezonowość. Wiosną i latem największą sprzedaż odnotowuje się w segmencie ciastek (w tym biszkopty, wafle, sucharki itp.) oraz cukierków (galaretki, żelki, toffi, karmelki itp.). Preferencje Rosjan zmieniają się jesienią i zimą, gdy najchętniej kupowane są produkty czekoladowe. Ponadto, dużą popularność tej kategorii obserwujemy w trakcie świąt narodowych (Nowy Rok, Dzień Kobiet, Dzień Obrońcy Ojczyzny - 23.02).

- Rosjanie najchętniej kupują ciastka, karmelki, czekoladki nadziewane, pomadki i draże - mówi Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry specjalizującej się w badaniach dla polskich eksporterów, szczególnie na rynku rosyjskim i w innych krajach regionu.

- Z kolei produkty z największym potencjałem wzrostu to karmelki, czekoladki nadziewane oraz słodycze o smaku orzechowym - dodaje.

Są też produkty, którym obecnie trudno się wybić na rynku rosyjskim. Należą do nich czekoladki z alkoholem oraz pianki. Załamanie gospodarcze spowodowało, że słodycze z nadzieniem alkoholowym, należące do segmentu premium, nie są obecnie traktowane jako przyszłościowy produkt. Kategoria pianek z kolei nie wpisuje się w kulturę konsumpcyjną Rosji. Pianki lubiane w Europie Zachodniej, trudno przeszczepić na dość konserwatywny rynek rosyjski. (Podobna sytuacja ma miejsce w Polsce - zachodnie produkty nie są w stanie konkurować z polskim Ptasim Mleczkiem; w Rosji jednak nie ma analogicznego produktu)

Importowane produkty sprzedawane są w Rosji przez dystrybutorów; stanowią one ok. 80 proc. obrotu typowej firmy. Większość importu pochodzi z Polski, Belgii, Ukrainy i Niemiec. Na ogół firma dystrybucyjna ma podpisany kontrakt na wyłączność z jednym lub dwoma dostawcami.

Udział importu w rynku rosyjskim wynosi około 10 proc., ale dystrybutorzy zaznaczają, że 80 proc. ich obrotu to produkty z zagranicy, głównie z Polski, Belgii, Ukrainy i Niemiec. Zwykle mają oni podpisane wyłączne umowy z jednym lub dwoma producentami.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 605) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH