Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Załamanie na rosyjskim rynku słodyczy szansą na ekspansję dla polskich producentów

  • Autor: Inquiry
  • Data: 03-09-2009, 16:42
Załamanie na rosyjskim rynku słodyczy szansą na ekspansję dla polskich producentów
fot. http://picnica.ciao.com/de

W porównaniu z latami 2007-2008 wolumen sprzedaży w niektórych segmentach rynku spadł o 25-30 proc. w Moskwie i aż o 50-70 proc. na rynkach regionalnych (zależnie od regionu).

Jednym z powodów załamania w branży cukierniczej jest zmiana preferencji konsumenckich. Klienci poszukują tańszych produktów, ale dobrych jakościowo, co powoduje zmiany w asortymencie głównych detalistów. Lokalni producenci nie potrafią dostosować się do nowych warunków; to okazja dla polskich firm.

Pomimo nowych zjawisk na rynku, nadal widoczna jest regularna sezonowość. Wiosną i latem największą sprzedaż odnotowuje się w segmencie ciastek (w tym biszkopty, wafle, sucharki itp.) oraz cukierków (galaretki, żelki, toffi, karmelki itp.). Preferencje Rosjan zmieniają się jesienią i zimą, gdy najchętniej kupowane są produkty czekoladowe. Ponadto, dużą popularność tej kategorii obserwujemy w trakcie świąt narodowych (Nowy Rok, Dzień Kobiet, Dzień Obrońcy Ojczyzny - 23.02).

- Rosjanie najchętniej kupują ciastka, karmelki, czekoladki nadziewane, pomadki i draże - mówi Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry specjalizującej się w badaniach dla polskich eksporterów, szczególnie na rynku rosyjskim i w innych krajach regionu.

- Z kolei produkty z największym potencjałem wzrostu to karmelki, czekoladki nadziewane oraz słodycze o smaku orzechowym - dodaje.

Są też produkty, którym obecnie trudno się wybić na rynku rosyjskim. Należą do nich czekoladki z alkoholem oraz pianki. Załamanie gospodarcze spowodowało, że słodycze z nadzieniem alkoholowym, należące do segmentu premium, nie są obecnie traktowane jako przyszłościowy produkt. Kategoria pianek z kolei nie wpisuje się w kulturę konsumpcyjną Rosji. Pianki lubiane w Europie Zachodniej, trudno przeszczepić na dość konserwatywny rynek rosyjski. (Podobna sytuacja ma miejsce w Polsce - zachodnie produkty nie są w stanie konkurować z polskim Ptasim Mleczkiem; w Rosji jednak nie ma analogicznego produktu)

Importowane produkty sprzedawane są w Rosji przez dystrybutorów; stanowią one ok. 80 proc. obrotu typowej firmy. Większość importu pochodzi z Polski, Belgii, Ukrainy i Niemiec. Na ogół firma dystrybucyjna ma podpisany kontrakt na wyłączność z jednym lub dwoma dostawcami.

Udział importu w rynku rosyjskim wynosi około 10 proc., ale dystrybutorzy zaznaczają, że 80 proc. ich obrotu to produkty z zagranicy, głównie z Polski, Belgii, Ukrainy i Niemiec. Zwykle mają oni podpisane wyłączne umowy z jednym lub dwoma producentami.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 715) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH