Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

ZPPP: zaostrzenie przepisów dotyczących reklamy alkoholu nie przyniesie zakładanych skutków

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 07-03-2011, 20:57
ZPPP: zaostrzenie przepisów dotyczących reklamy alkoholu nie przyniesie zakładanych skutków

Branża piwowarska negatywnie ocenia projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości, który zaostrza przepisy o zakazie reklamy alkoholu. Według Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego, wejście w życie przepisów w proponowanym kształcie przyczyniłoby się do wzrostu spożycia alkoholi mocnych i ograniczenia wydatków branży piwowarskiej na sport i kulturę.

- Projekt nowelizacji dotknięty jest licznymi wadami prawnymi, dotyczącymi zarówno jego zgodności z Konstytucją RP, jak i prawem Unii Europejskiej oraz standardami prawidłowej techniki prawodawczej - czytamy w stanowisku ZPPP.

Według ZPPP, wprowadzenie zakazu informowania o sponsoringu oraz ograniczenie reklamy zmniejszy środki przeznaczane corocznie przez branżę piwowarską na polski sport i kulturę oraz Fundusz Zajęć Sportowych dla Uczniów, z których finansuje się m.in. budowę boisk dla młodzieży, tzw. Orlików.

- Pośrednio zmiana ta znacząco ograniczy przychody gmin i wielu innych podmiotów, ze sprzedaży powierzchni reklamowej na cele informowania o sponsorowaniu - ocenia ZPPP w swoim stanowisku.

Przedstawiciele ZPPP wskazują także, że ograniczenia w reklamie, jakie proponuje projekt, nie przyczynią się do spadku spożycia alkoholu, szczególnie przez nieletnich.

- W świetle najnowszych analiz reklama alkoholu zajmuje obecnie odległe miejsce wśród czynników powodujących sięganie małoletnich po alkohol. Światowe badania przeprowadzone w 2009 r. przez GFK Group dowodzą, że w naszym regionie największy wpływ na tę decyzję mają czynniki środowiskowe i rodzinne - ocenia ZPPP.

Związek przywołuje także przykłady z 2001 - 2003, gdy pomimo zakazu reklamy napojów alkoholowych jego spożycie znacznie wzrosło. Z kolei w latach 2004 - 2005, podczas obowiązywania obecnego bardziej liberalnego brzmienia przepisu art. 13 ustawy, sprzedaż i spożycie piwa spadły.

ZPPP zwraca uwagę, że projekt ustawy opiera się na raporcie P. Anderson`a i B. Bamberg`a opracowanego w 2005 roku dla Komisji Europejskiej. - Raport nie uwzględnia zmian, jakie zaszły w strukturze i kulturze spożywania alkoholu w Polsce w ostatniej dekadzie, a także ich przyczyn, do których należy zaliczyć także rozważną politykę reklamową prowadzoną przez branżę piwowarską, zgodnie celami ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - ocenia ZPPP.

ZPPP wskazuje natomiast na częste nieprzestrzeganie przepisów ustawy przez sprzedawców napojów alkoholowych.

- Prawdziwą przyczyną wysokiego spożycia alkoholu przez młodzież nie jest reklama piwa, lecz brak przestrzegania przepisów ustawy zakazujących sprzedaży alkoholu nieletnim. Zapewnienie tej skuteczności powinno być w naszej ocenie priorytetem w działaniach władz publicznych - czytamy w stanowisku Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 133) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH