REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

ZPPP: zaostrzenie przepisów dotyczących reklamy alkoholu nie przyniesie zakładanych skutków

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 07-03-2011, 20:57
ZPPP: zaostrzenie przepisów dotyczących reklamy alkoholu nie przyniesie zakładanych skutków

Branża piwowarska negatywnie ocenia projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości, który zaostrza przepisy o zakazie reklamy alkoholu. Według Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego, wejście w życie przepisów w proponowanym kształcie przyczyniłoby się do wzrostu spożycia alkoholi mocnych i ograniczenia wydatków branży piwowarskiej na sport i kulturę.

REKLAMA

- Projekt nowelizacji dotknięty jest licznymi wadami prawnymi, dotyczącymi zarówno jego zgodności z Konstytucją RP, jak i prawem Unii Europejskiej oraz standardami prawidłowej techniki prawodawczej - czytamy w stanowisku ZPPP.

Według ZPPP, wprowadzenie zakazu informowania o sponsoringu oraz ograniczenie reklamy zmniejszy środki przeznaczane corocznie przez branżę piwowarską na polski sport i kulturę oraz Fundusz Zajęć Sportowych dla Uczniów, z których finansuje się m.in. budowę boisk dla młodzieży, tzw. Orlików.

- Pośrednio zmiana ta znacząco ograniczy przychody gmin i wielu innych podmiotów, ze sprzedaży powierzchni reklamowej na cele informowania o sponsorowaniu - ocenia ZPPP w swoim stanowisku.

Przedstawiciele ZPPP wskazują także, że ograniczenia w reklamie, jakie proponuje projekt, nie przyczynią się do spadku spożycia alkoholu, szczególnie przez nieletnich.

- W świetle najnowszych analiz reklama alkoholu zajmuje obecnie odległe miejsce wśród czynników powodujących sięganie małoletnich po alkohol. Światowe badania przeprowadzone w 2009 r. przez GFK Group dowodzą, że w naszym regionie największy wpływ na tę decyzję mają czynniki środowiskowe i rodzinne - ocenia ZPPP.

Związek przywołuje także przykłady z 2001 - 2003, gdy pomimo zakazu reklamy napojów alkoholowych jego spożycie znacznie wzrosło. Z kolei w latach 2004 - 2005, podczas obowiązywania obecnego bardziej liberalnego brzmienia przepisu art. 13 ustawy, sprzedaż i spożycie piwa spadły.

ZPPP zwraca uwagę, że projekt ustawy opiera się na raporcie P. Anderson`a i B. Bamberg`a opracowanego w 2005 roku dla Komisji Europejskiej. - Raport nie uwzględnia zmian, jakie zaszły w strukturze i kulturze spożywania alkoholu w Polsce w ostatniej dekadzie, a także ich przyczyn, do których należy zaliczyć także rozważną politykę reklamową prowadzoną przez branżę piwowarską, zgodnie celami ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - ocenia ZPPP.

ZPPP wskazuje natomiast na częste nieprzestrzeganie przepisów ustawy przez sprzedawców napojów alkoholowych.

- Prawdziwą przyczyną wysokiego spożycia alkoholu przez młodzież nie jest reklama piwa, lecz brak przestrzegania przepisów ustawy zakazujących sprzedaży alkoholu nieletnim. Zapewnienie tej skuteczności powinno być w naszej ocenie priorytetem w działaniach władz publicznych - czytamy w stanowisku Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 264) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH