Digitalizacja - megatrend, który wpływa na rozwój rynku żywności i napojów
Wydaje się, że megatrend związany z digitalizacją niewiele ma wspólnego z rynkiem żywności napojów. A tu naprawdę jest tu wiele przestrzeni do zagospodarowania. Jak tłumaczy Marek Sumiła, dyrektor sprzedaży Żywiec Zdrój SA jest to m.in. wszechobecność produktu (obecność w każdym kanale dystrybucji), w tym budowanie obecności w e-commerce, komunikacja czy personalizacja.

- Innym przejawem digitalizacji jest komunikacja rozumiana jako dostosowanie komunikatu do konsumentów z wykorzystaniem zupełnie innych (nowych) kanałów komunikacyjnych, czyli bardzo precyzyjne dotarcie do konsumentów z właściwym komunikatem. Są to takie kanały jak media społecznościowe czy You Tube, a także wykorzystanie targetowanej komunikacji - mówi Marek Sumiła.
Poza tym firmom zależy na indywidualizacji i personalizacji oferty. Tu już wiele firm ma spore doświadczenie na rynku polskim. Chociażby Coca-Cola, która w ostatnich sezonach promuje na etykietach butelek i na puszkach umieściła ponad 150 najpopularniejszych w Polsce imion i ksywek, charakterystycznych dla grupy wiekowej 12-29 lat. Tymczasem Żywiec Zdrój wprowadził do oferty wody w butelkach o pojemności 0,5l z etykietami, które sugerowały, gdzie napojów zostanie spożyty („Do szkoły”, „Do auta”, „Na spacer”). Firma podaje się już wiele tego typu działań przeprowadziła za granicą. Dla przykładu – w Danii koncern Danone, do którego należy Żywiec Zdrój, wypuścił na rynek 2,5 miliona butelek zaprojektowanych wspólnie ze znanym duńskim designerem, gdzie każda z tych butelek jest inna, choć łączą je cechy wspólne.
– Konsumenci chcą indywidualizować swoje zakupione towary. To ważne w wielu branżach i coraz mniej widoczne jest również w FMCG. Do tworzenia w pełni zindywidualizowanych etykiet nam jeszcze daleko, ale staramy się podążać za trendem personalizacji poprzez dostosowaniem oferty do grup docelowych. Dlatego rozwijamy portfolio produktów dla małych dzieci, nieco starszych i odpowiednio dla dorosłych, których także podzieliliśmy na kategorie wiekowe – tłumaczy Marek Sumiła.
Personalizacja przejawia się także tym, że konsumenci chcą, żeby wszystko kręciło się wokół nich, ale też żeby wszystko działo się w danej chwili, online. Żywność i napoje są traktowane jako odzwierciedlenia danej osoby, stąd popularność zdjęć posiłków na portalach społecznościowych. Tu widać sporą szansę dla producentów, aby zaskoczyć konsumentów oryginalnymi kolorami, teksturą czy choćby opakowaniem.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.