Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Ekonomiczny poniedziałek: Wzrost cen prądu wpływa na konkurencyjność polskich producentów żywności

Od 1 lipca br. operatorzy na skutek kolejnej nowelizacji mogą podnieść ceny za prąd średnim i dużym firmom. - Podwyżki cen energii nie mogą być skompensowane przez obniżkę innych kosztów, dlatego w połączeniu z szybko rosnącymi kosztami pracy znacząco obniżają konkurencyjność polskiego przemysłu żywnościowego - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Gantner, Wiceprezes, Dyrektor Generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Ekonomiczny poniedziałek: Wzrost cen prądu wpływa na konkurencyjność polskich producentów żywności
ekonomiczny poniedziałek
fot. shutterstock

Autor: portalspozywczy.pl
Data: 19-07-2019, 15:25

Ceny prądu dla mikro i małych firm, szpitali, jednostek sektora finansów publicznych, w tym samorządów oraz dla gospodarstw domowych do końca 2019 roku zostały zamrożone na poziomie stawek nie wyższych jak stosowane do 30 czerwca 2018 r.

Średnim i dużym firmom operatorzy energetyczni mogą podnieść stawki cen za prąd. Przedsiębiorstwa te zapłacą rachunki według podwyższonych stawek, ale potem mogą wystąpić o rekompensatę. Jej kwota nie może być wyższa niż 200 tys. euro w ciągu trzech lat podatkowych.

Jak zmiana cen prądu może wpłynąć na producentów żywności? Andrzej Gantner, Wiceprezes, Dyrektor Generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności tłumaczy, że branża spożywcza zajmuje trzecie miejsce co do energochłonności spośród wszystkich gałęzi przemysłu, bowiem zarówno procesy produkcyjne jak i przechowalnicze wymagają dużych nakładów energii.

- Z otrzymanych od firm przetwórczych informacji wynika, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy tego roku nastąpił drastyczny wzrost cen nośników energii. Zarówno podwyżki cen prądu jak i gazu wyniosły od 30% aż do 50%. Dla dużych firm przetwórczych, które nie mogą liczyć na żadne rekompensaty, oznacza to wielomilionowe wzrosty kosztów produkcji - mówi Andrzej Gantner.

- Trzeba też pamiętać, że konsumenci nie zaopatrują się w magazynach producentów, tylko w sklepach, które również zużywają duże ilości energii chociażby ze względu na zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania żywności. Po drodze są jeszcze hurtownie i magazyny centralne. Tam też zużycie jest bardzo duże - tłumaczy ekspert.

- Tak duże podwyżki cen energii nie mogą być skompensowane przez obniżkę innych kosztów, dlatego w połączeniu z szybko rosnącymi kosztami pracy znacząco obniżają konkurencyjność polskiego przemysłu żywnościowego - dodaje Andrzej Gantner.

Zauważa również, że część firm, które nie będą mogły zrekompensować sobie wzrostu kosztów poprzez podwyżki cen, może pod koniec roku znaleźć się w trudnej sytuacji finansowej. - Pierwsze sygnały o tego typu problemach płyną z branży mięsnej, w której większość przedsiębiorstw balansuje na progu rentowności - informuje Andrzej Gantner.

Piotr Kulikowski, prezes Indykpolu tłumaczy, że oferty zakładów energetycznych dla takich firm jak Indykpol są o 25 proc. wyższe niż w ubiegłym roku, a średnie i duże firmy nie mogą liczyć na parasol ochronny ze strony organów państwa.

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

INDIndykpol SA

więcej informacji:

ekonomiczny poniedziałek RSS ALERT    /    ceny prądu RSS ALERT    /    prąd RSS ALERT    /    Andrzej Gantner RSS ALERT    /    Polska Federacja Producentów Żywności RSS ALERT    /    Kamil Rybikowski RSS ALERT    /    Związek Przedsiębiorców i Pracodawców RSS ALERT    /    Piotr Kulikowski RSS ALERT    /    Indykpol RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.200.4
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.