Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

FRSiH: Większość firm rodzinnych nie realizuje swojego podstawowego celu: trwania

- Statystyki wskazują, że firmy rodzinne są tą grupą, która ma najtrudniej, jeśli chodzi o przetrwanie. W trzecim pokoleniu zostaje na rynku tylko 20 proc. firm rodzinnych. To jest dziwne. Z jednej strony podstawowym celem w firmach rodzinnych jest trwanie, a nie zysk, a z drugiej - ten cel jest nierealizowany w zdecydowanej większości przypadków - mówił podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu Piotr Andrzejczak, partner w Kancelarii Prawnej DZP.

FRSiH: Większość firm rodzinnych nie realizuje swojego podstawowego celu: trwania
Piotr Andrzejczak, partner w Kancelarii Prawnej DZP podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu

W jego opinii powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, że umiejętności do prowadzenia biznesu się nie dziedziczy, a więc nie da się zagwarantować prostej sukcesji w ramach rodziny. Jak przekonywał Andrzejczak, potrzebne jest zarówno trochę szczęścia, jak i wola dwóch stron.

Podczas debaty na temat firm rodzinnych Andrzejczak zwrócił uwagę na to, że planowanie sukcesji powinno być rozpoczynane jak najwcześniej.

- Sukcesja dzieje się bardzo powoli. Wymaga wielu lat wzajemnej współpracy, poznawania się i wprowadzania powoli tych, którzy mają po nas przejąć pałeczkę, w codzienną działalność firmy. Jestem przekonany, że ten wzorzec jest wzorcem najlepszym. Tam, gdzie pokolenia współpracowały w jednej firmie, tak sukcesja albo już się dzieje, albo wkrótce się wydarzy. Wyjątki potwierdzają regułę. Pojawiają się przykłady tych, którzy nagle gdzieś wrócili z daleka, przejęli firmę i ją z sukcesem prowadzą, jednakże uważam, że jest to raczej sytuacja wyjątkowa - mówił partner w DZP.

W trakcie dyskusji Andrzejczak poruszył również problem firm wielorodzinnych. Jak tłumaczył, sukcesja w nich jest jeszcze trudniejsza, niż w firmach rodzinnych.

- Istnieją firmy, w których nie ma tylko jednej, ale dwie lub trzy rodziny. To jest sytuacja zupełnie nowa. Tam sukcesja wymaga nie tylko odpowiednich relacji między sukcesorem a seniorem, ale także relacji z partnerem biznesowym. To jest kwestia znacznie trudniejsza. Jak się okazuje, takich przedsięwzięć w Polsce jest bardzo dużo. Firmy wielorodzinne mają dodatkowy problem z sukcesją i muszą go jakoś rozwiązać - zauważył Andrzejczak.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Piotr Andrzejczak RSS ALERT    /    DZP RSS ALERT    /    Kancelaria Prawna DZP RSS ALERT    /    firmy rodzinne RSS ALERT    /    firmy wielorodzinne RSS ALERT    /    sukcesja w firmach rodzinnych RSS ALERT    /    VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.234.227.202
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.